Home > Risicomanagement > 3 x handig met big data

3 x handig met big data

22-07-2016

big data_130670039

De gigahoeveelheden data die veel bedrijven dagelijks binnenkrijgen zijn in potentie een goudmijn. Maar hoe bepaalt u van deze big data welke nuttig zijn en welke niet?

Willem Brethouwer, directeur van SAMR (SmartAgent MarketResponse), geeft drie tips hoe u big data handig kunt inzetten. Alle begin is niet moeilijk als u weet waar te beginnen.

Hoe precies die data eruit te filteren die meerwaarde opleveren?

Een praktijkvoorbeeld. BP installeerde sensoren in 650 olievelden. Per kwartier seinen die sensoren een half miljoen metingen over: hoeveel olie er uit een bron komt, hoeveel zoet water erin zit, hoe vol opslagtanks zitten, hoe zout het grondwater is, welke apparaten het dreigen te begeven … Een schat aan informatie om data-analisten te helpen voorspellen hoeveel olie er nog in een bron zit en hoe daar veilig de allerlaatste druppel olie uit valt te persen. Ga er maar aanstaan om uit al die informatie precies die data te filteren die meerwaarde opleveren.

1. Big data? Begin klein

Koppel om te beginnen kleine hoeveelheden data aan andere kleine hoeveelheden data. Een voorbeeld: kijk op een postcodekaart waar uw klanten wonen en dan in welke postcodegebieden u veel klanten hebt. Leg over die postcodekaart een BSR-kleurenkaart, waarin alle postcodes in NL een kleur krijgen op basis van overheersende gewoontes, (merk)voorkeuren en lifestylegegevens. Zo wordt vanzelf zichtbaar met welke andere merken u bijvoorbeeld gezamenlijke acties zou kunnen overwegen.

2. Neem een concrete trigger als uitgangspunt

Beginnende analisten speuren vaak naar een speld in een datahooiberg, op zoek naar patronen en dwarsverbanden. Dan is de kans groot dat u stukloopt op de details. Neem liever een concrete trigger (een waarneming, idee of gebeurtenis) als uitgangspunt en probeer daar specifieke data bij te zoeken. Als u zorgt voor snelle feedback, gaan de big data zelf ook antwoorden geven.

3. Zoek niet de gemene deler, maar de afwijking

Nieuwe inzichten zitten vaak in de afwijkingen, niet in de grote gemene deler. Juist uitschieters geven betekenis aan het geheel. Stel dat je ziekenhuizen turft op sterftecijfers en klanttevredenheid. Dan zijn de ziekenhuizen interessant met opvallend lage sterftecijfers en een bovengemiddeld hoge klanttevredenheid.

Bron: sigmaonline.nl

image_pdf

Deel dit bericht via: