Home > Persoonlijke ontwikkeling > 5 strategieën tegen werkdruk

5 strategieën tegen werkdruk

28-06-2017

werkdruk_bezwijken_126766469

Steeds meer organisaties beseffen dat een aanpak van werkdruk beter werkt door daarnaast aandacht aan werkplezier te schenken. Dit in de praktijk brengen kan lastig zijn.

Voor je het weet worden problemen nog groter dan ze al waren. Deze 5 strategieën tegen werkdruk bieden goede tools om wél het gewenste effect te bereiken.

Balans beïnvloeden met 5 strategieën

In het gesprek over werkdruk en werkplezier hebben we het vaak over de balans tussen energievreters en energiegevers. De 5 strategieën tegen werkdruk richten zich op het beïnvloeden van deze balans, op het verkleinen van energievreters en het vergroten van energiegevers. Alle vijf zijn van belang, als in de schijf van vijf. Wie alle vijf de strategieën onder de knie heeft en regelmatig inzet, doet aan gezond stressmanagement.

Inzicht is begin van aanpak werkdruk

De eerste stap in gezond stressmanagement is om inzicht te krijgen in de balans tussen energievreters en energiegevers. Inzicht in de eigen balans en in die van collega’s, inzicht in overeenkomsten en verschillen. En ook: inzicht in de effecten van die energievreters en energiegevers en in de mate van invloed die je erop hebt. Deze bewustwording biedt de basis om zinvol met de strategieën aan de slag te gaan.

Strategie 1: Aanpakken energievreters
Logisch, voor een probleem bedenk je een oplossing. Toch zijn er teams die deze strategie overslaan. Ze hebben het afgeleerd om te proberen iets in de organisatie te veranderen. Een brainstorm met het team en/of sleutelpersonen blijkt vaak originele en realistische oplossingen te bieden. Voor energievreters die niet of niet snel aan te pakken zijn, komt strategie 2 in beeld.

Strategie 2: Accepteren en loslaten
Iets heel graag anders willen, maar dat niet kunnen beïnvloeden. Als de wens groot is en de invloed erop klein, zal dat veel energie kosten. Het herkennen van het energieverlies en het accepteren van het gebrek aan invloed zijn belangrijk. Om de eigen energiehuishouding gezond te houden is het vervolgens van belang de emotie (irritatie, boosheid, verdriet) los te laten. Een ritueel helpt daarbij.

Strategie 3: Batterij opladen
Ontspannen. Bewegen, sporten, gezond eten, pauzes, voldoende slapen. Bewustwording van het belang daarvan in een team kan inspireren om privé gezonde keuzes te maken: een creatieve hobby, ademhalingsoefeningen. Ook op teamniveau zijn activiteiten voor het opladen van de batterij mogelijk: wat te denken van yoga-oefeningen in groepsverband?

Strategie 4: Vergroten van energiegevers
Even stilstaan bij wat er op het werk energie geeft kan al helpen om er meer van te genieten. Wie van dit genieten een gewoonte maakt doet zichzelf helemaal een plezier. “Vroeger schreef ik voor ik naar huis ging op wat ik allemaal niet af had gekregen. Nu schrijf ik daarna drie dingen op die ik fijn vond die dag. Ik kom nu veel rustiger thuis.”

Strategie 5: Toevoegen van energiegevers
Nieuwe energiegevers. Soms kunnen teamleden eenvoudig nieuwe energiegevers toevoegen aan hun eigen vel papier. Door bij andere teamleden te kijken en zich bewust te worden van wat er al is. Of door een andere taakverdeling of  het organiseren van feedback of teamactiviteiten.

 

> Dit is een samenvatting van het artikel ‘Benut de 5 strategieën’ van Aukje van den Bent, Huub Pennock en Pepijn Nicolas in Vakblad Arbo.

>TIP: DOWNLOAD de gratis whitepaper over Werkdruk.

> Zet alvast in de agenda: de week van de werkstress is dit jaar van 13 t/m 16 november

image_pdf

Deel dit bericht via: