Home > Persoonlijke ontwikkeling > Digital detox, wanneer begint u?

Digital detox, wanneer begint u?

30-03-2017

digi_tox

Het recht op onbereikbaarheid is een hot issue. Maar u kunt zelf ook iets doen aan digitale stress. Wanneer start u met uw digital detox?

De digitale hulpmiddelen op het werk hebben ons veel goeds gebracht. Maar zo langzamerhand rijst de vraag of we slaaf of meester zijn van het digitale werken.

Digitaal is productiever en veiliger

Op de eerste dag van het NVVKcongres 2017 ‘Van gelijk naar geluk(t)’ besteedt Christine Wittoeck van Samurai at work daar op een interactieve manier aandacht aan in haar sessie ‘Digital Detox: noodzaak voor veilig en gezond werken?’. Slaaf of meester? Helpt digitaal werken ons om productiever en veiliger te werken? Of zijn we inmiddels zo vergroeid met onze digitale gadgets dat we massaal lijden aan infobesitas en FOMO?

Lijdt u aan infobesitas of FOMO?

Als die termen u niets zeggen, bent u waarschijnlijk heel goed bezig. Dan lijdt u zeker niet aan de digitale information overflow die infobesitas heet. En ook niet aan FOMO, the Fear of Missing Out. Dat laatste brengt met zich mee dat u zich zeer gestrest voelt als u niet bereikbaar bent. Geen last van? Houden zo!

Verwachtingspatroon creëert stress

Als er iets is wat ons stress bezorgt bij digitaal werken, is dat wel onze drang om te voldoen aan het bestaande verwachtingspatroon. Dat we overigens vaak zelf hebben gecreëerd. Want we denken dan wel dat we die werkmail in het weekend moeten lezen. Maar hebben we dat eigenlijk ooit met onze baas afgesproken? Of voelen we ons gewoon aangesproken door de mails die we op zaterdagavond van haar krijgen?

62% van ongevallen door DDA

De constante aandacht die digitale communicatiemiddelen van ons brein vragen, gaat ver. Meer dan de helft (62%) van de ongevallen in de Verenigde Staten zijn gerelateerd aan het gebruik van smart phones en andere digitale communicatiemiddelen. Omdat mensen kennelijk niet in staat zijn zich ervan los te rukken. Het is zelfs al zo erg dat het een naam heeft gekregen: DDA, oftewel Digital Distraction Addiction.

Duidelijke digitale afspraken

Als er iets is dat digitale stress kan tegengaan, benadrukt Wittoeck, is het duidelijke afspraken maken. Met onze baas, met onze collega’s, en ja, ook met onze huisgenoten. Want ook daar slaat de digitale stress inmiddels fors toe. Dus spreek af om tijdens de avondmaaltijd geen mobiele telefoon naast je bestek te schuiven. Tijd voor aandacht voor elkaar, de (digitale) buitenwereld moet maar even wachten. En als die baas haar planning beter op orde had, zou ze u op zaterdagavond geen mails hoeven sturen.

Kiezen en communiceren

Om welzijn en digitale communicatie met elkaar in balans te houden, zijn twee dingen essentieel: keuzes maken en over die keuzes goed communiceren. Besluit u om na werktijd geen zakelijke e-mail meer te beantwoorden, deel dit besluit dan duidelijk met uw baas en collega’s. Na een week weten ze niet beter en het scheelt u veel stress. U zult niet de eerste zijn die een burn-out oploopt door uw eeuwige drang tot digitaal pleasen, stelt Wittoeck. En zij spreekt uit ervaring …

Van onbewust naar bewust brein

De enige synchrone digitale communicatievormen zijn facetime en bellen. De rest is a-synchroon. Stress ontstaat doordat de meesten van ons synchrone verwachtingen hebben van a-synchrone middelen. We willen nú antwoord op onze mail, terwijl een mail niet bedoeld is voor directe respons. Wat zit daar achter? Simpel, een kwestie van gewoonte. Zijn we ons daarvan bewust, dan moet de handeling van het onbewuste naar het bewuste deel van ons brein. Niet makkelijk, maar het kan wel.

5 tips voor stressvrij digitaal werken

Ter afsluiting geeft Wittoeck ons 5 tips mee voor stressvrij digitaal communiceren. En vooruit, nog een bonus-tip ook.

Tip 1: hanteer e-mail etiquette – Bedenk u eerst of mail het juiste communicatiemiddel is voor uw doel. Zo ja, houd het dan kort. Stuur uw mail alleen naar echte betrokkenen, gebruik NOOIT reply all. Houd het aantal mensen in de CC beperkt. Let op: van iemand in de CC wordt geen actie verwacht. Zet kort relevante info in de onderwerpregel. Of zet uw korte boodschap alleen daar, met <EOM> erachter: End of Message. Dan kunt u de mail achterwege laten. Erg effectief bij korte, zakelijke mededelingen.

Tip 2: zet alle meldingen uit – Visueel of auditief, maakt niet uit. Zet ze uit. Grotere stoorzenders bestaan bijna niet. Toch per se iets aan? Ook hier geldt weer: kies bewust.

Tip 3: elimineer stoorzenders – Dus doe één ding tegelijk. Zoek een rustige werkplek op voor de momenten dat u geconcentreerd wilt werken en laat uw omgeving dit weten.

Tip 4: koop een wekker – Stop één uur voor het slapengaan alle schermgebruik. Dus geen iPhone als wekker naast het bed. Want van de wekker stellen komt e-mails lezen en Facebook checken. Voor u het weet ligt u een half uur later in bed dan u van plan was.

Tip 5: plan je eigen tijd – Neem die middagpauze, blijf niet achter uw beeldscherm zitten eten. Plan uw e-mailchecks, kijk niet de hele dag door. En plan op een rustiger werkdag twee uur in waarop u al die kleine taakjes doet die anders steeds. blijven liggen. Dat geeft rust in uw hoofd.

Bonustip: moet ik dit nu doen? – Stel u bij elke vraag, opdracht en e-mailbericht deze vraag vijf keer, met de klemtoon steeds op een ander woord. MOET ik dit nu doen? Of is het eigenlijk helemaal niet nodig? Moet IK dit nu doen? Of kan ik het delegeren? Moet ik DIT nu doen? Of gaat iets anders voor? Moet ik dit NU doen? Of kan het ook later? Moet ik dit nu DOEN? Of kunt u het misschien beter laten?

 

> TIP: Werkdruk te lijf? Het boek 5 sterrenaanpak voor gezonde werkdruk helpt u erbij.
image_pdf

Deel dit bericht via: