Home > Duurzame inzetbaarheid > Nog zalig zen of nu alweer werkstress?

Nog zalig zen of nu alweer werkstress?

01-09-2017

zen_403132198

Nog zalig zen na de vakantie? Helaas, binnen één week zijn we vaak terug bij af. Dus deze tips over omgaan met bronnen van werkstress kunt u vast wel – weer – gebruiken.

Vakantie is de periode waarin we de opgebouwde druk van werkstress ‘moeten’ afbouwen. Als dat al lukt, beginnen we na de vakantie vol goede moed en nieuw elan aan ons werk. Jammer dat het vakantie-effect maar zo kort duurt. De meesten van ons zitten binnen een week alweer op het oude stressniveau.

Deze tips over omgaan met (bronnen van) werkstress heeft u vast al eens ergens voorbij zien komen. Toch nog maar eens, omdat we ze zo makkelijk vergeten …

Beweeg voldoende, eet gezond, slaap

Ruim de helft van werkend Nederland zit de hele dag. Veel Nederlanders zijn zich nog niet voldoende bewust van de risico’s van veel zitten op het werk: hart- en vaatziekten, type-2 diabetes en mogelijk ook depressie en diverse vormen van kanker. Werkgevers moeten meer bewegen daarom stimuleren, zeker ook tijdens het werk. Maar zelf kunt u ook veel doen. Gebruik kleine bekers, dan loopt u vaker om ze te vullen. Vergeet de koffierondjes, loop liever zelf. Ga naar het toilet of de printer op een andere etage. Neem nooit de lift naar beneden en kies ook omhoog – deels – voor de trap. Maak vaker een lunchwandeling en neem eens een middag vrij voor actieve ontspanning. Let goed op uw voedings- en slaappatroon. Het helpt allemaal om te voorkomen dat uw lichaam in de natuurlijke vechtstand schiet als reactie op stress.

Digitaal werken: slaaf of meester?

Slaaf of meester? Helpt digitaal werken ons om productiever en veiliger te werken? Of zijn we inmiddels zo vergroeid met onze digitale gadgets dat we massaal lijden aan infobesitas en FOMO? Als die termen u niets zeggen, bent u waarschijnlijk heel goed bezig. Dan lijdt u zeker niet aan de digitale information overflow die infobesitas heet. En ook niet aan FOMO, the Fear of Missing Out. Dat laatste brengt met zich mee dat u zich zeer gestrest voelt als u niet bereikbaar bent. Geen last van? Houden zo!

Laat dat (eigen) verwachtingspatroon los

Als er iets is wat ons stress bezorgt bij (digitaal) werken, is dat wel onze drang om te voldoen aan het bestaande verwachtingspatroon. Dat we overigens vaak zelf hebben gecreëerd. Want we denken dan wel dat we die werkmail in het weekend moeten lezen. Maar hebben we dat eigenlijk ooit met onze baas afgesproken? Of voelen we ons gewoon aangesproken door de mails die we op zaterdagavond van haar krijgen?

Werkstress? Maak u niet onnodig druk

Mensen zijn zelf vaak de grootste veroorzaker van hun eigen werkstress. Doordat we anticiperen, zie we aankomen dat zaken in ons werk minder goed of gewoon helemaal fout zullen gaan. En dus beginnen we ons alvast maar druk te maken over de mogelijke gevolgen. Vooral perfectionisten hebben daar snel last van. Bedenk dan dat u pas echt moe wordt van veel energie stoppen in situaties waaraan niet veel te veranderen valt. Dus: focus op situaties met een hoger ‘rendement’. Dat geeft meer voldoening en minder stress.

Controle: werk toe naar duidelijke doelen

Een belangrijke factor in de reductie van werkstress is focussen op de leuke en aangename aspecten van het werk. En dan vooral op die factoren waarop u invloed heeft. Stap-voor-stap toewerken naar duidelijk omschreven doelen in de nabije toekomst helpt ook. Daarmee krijgt u een gevoel van controle over uw werk én uw leven. Geef en neem zo veel mogelijk ruimte en flexibiliteit in bijvoorbeeld werktijden, pauzemomenten, werkplekken, vrije dagen …

Focus op de leuke kanten van uw werk

Ook zonder stippen op de horizon kunt u er altijd voor kiezen om zo prettig en professioneel mogelijk te blijven werken. Even stilstaan bij wat er op het werk leuk is en goed gaat, geeft energie en scheelt tonnen werkstress. Wie hiervan een gewoonte maakt, doet zichzelf een enorm plezier. Schreef u vroeger voordat u naar huis ging op wat u allemaal niet af had gekregen? Keer het om: schrijf dagelijks drie dingen op die u die werkdag als prettig heeft ervaren. Wedden dat u voortaan veel rustiger thuiskomt?

Toewerken naar concrete andere functie

Vijftigplusser? Overdracht van kennis en ervaring wordt dan een steeds belangrijker doel in het werk. Functies die dat element in zich hebben, zoals coach of begeleider, passen goed in dit stadium van uw loopbaan. Consequent vanuit uw eigen persoonlijke inzetbaarheid toewerken naar een concrete andere functie maakt de praktische gevolgen beter zichtbaar. De beruchte demotie een afschrikwekkend horrorbeeld? Niet als een functie met minder aanzien en salaris inmiddels beter bij uzelf past.

Maak een persoonlijk inzetbaarheidsplan

Langer doorwerken moeten we allemaal. Bouw vanaf zekere leeftijd rustig af, zo houdt u het langer vol. Maar liefst wel in een volwaardige functie met betekenis voor het bedrijf en voor uzelf. En rekening houdend met een voor u prettige werk-privébalans. Hoe dat concreet vorm kan krijgen, hangt sterk af van het bedrijf en u zelf. Wilt of kunt u niet langer bij deze werkgever doorwerken? Voorkom werkstress en maak een persoonlijk inzetbaarheidsplan, een Plan B. Omschrijf uw sterkste en zwakste punten en ga daarmee voorzichtig shoppen. Bij het eigen management of bij dat van een onderneming met kernwaarden die beter bij u passen. Zo komt u beter op uw plek te zitten. En is een move misschien nooit nodig.

 

> TIP: De regie over uw inzetbaarheid in eigen hand? Kijk op congrespositievegezondheid.nl

> TIP: Werken aan werkdruk? DOWNLOAD de GRATIS whitepaper Werkdruk

image_pdf

Deel dit bericht via: