Home > Persoonlijke ontwikkeling > Praktisch en productief plannen: 6 tips

Praktisch en productief plannen: 6 tips

20-01-2017

plannen3_72392977

Ziet u soms ook door de bomen het bos niet meer? Een goede planning doet wonderen in het werkwoud.

Ja ja, een goede planning. Makkelijk gezegd, maar hoe doet u dat? Trainers Peter Vos en Karen Visser zetten de belangrijkste aandachtspunten voor u een rij. Doe uw voordeel met deze 6 tips voor praktisch en productief plannen.

1. Plan de stappen in

Veel klussen bestaan uit verschillende stappen. Bedenk van tevoren goed op welke momenten u die stappen moet hebben gezet om de deadline te halen. Plan deze stappen in, dan komt u nooit voor verrassingen te staan.

2. Plan prioriteitengesprekken

Plan op regelmatige basis een overleg in met uw leidinggevende waarin u bespreekt welke prioriteiten u hebt gesteld. Dit hoeven maar korte gesprekken te zijn van hooguit vijf minuten. Laat hem weten aan welke werkzaamheden u voorrang wilt gaan geven. Overleg samen of dit de juiste keuzes zijn. Stel zo nodig uw planning bij.

3. Ken uw gouden uren

Er zijn klussen die veel aandacht vragen. In een werkweek zijn er vaak vaste momenten waarop u veel energie heeft en weinig last van afleiding. Doe uw voordeel met praktisch en productief plannen en zet uw belangrijke klussen dus op die ‘gouden uren’ op uw planning.

U bent misschien nog niet klaar, maar wel klaar voor die dag

4. Knip olifantenklussen op

Sommige klussen zijn zo groot dat u er tegenop ziet. Knip deze op in behapbare blokken. Spreek bijvoorbeeld met uzelf af om telkens één onderdeel van de RI&E te tackelen. Het geeft voldoening om te merken dat u telkens een stap verder komt richting het einddoel.

5. Houd het simpel en behapbaar

Maak zaken niet ingewikkelder dan ze zijn. Neem uzelf aan het begin van de dag voor dat u vandaag drie taken van uw takenlijst afrondt. Daar zijn geen ingewikkelde planningen voor nodig. Is dat werk aan het einde van de dag af, dan geeft dat een heel tevreden gevoel. U bent misschien nog niet klaar, maar wel klaar voor die dag.

6. Laat ad hoc-klussen u niet afleiden

Ad hoc-klussen zijn vaak leuker dan routinewerkzaamheden of ingeplande klussen. De verleiding is dan groot u te laten afleiden. Bedenk dan even wat een goed gevoel het geeft om aan het einde van de dag de geplande taken af te hebben. Dit helpt om de juiste focus te houden.

Bron: managementsupport.nl

 

> Praktisch, proactief en planmatig omgaan met de RI&E? Volg de opleiding De RI&E en het plan van eisen.

image_pdf

Deel dit bericht via: