Home > Inspectie > ProRail publiceert onderzoek spoorincidenten

ProRail publiceert onderzoek spoorincidenten

15-09-2017

spoorrails_545658262

ProRail zegt de veiligheid op en rond het spoor continu te willen verbeteren. Om die reden doet het bedrijf altijd onderzoek naar de oorzaak van spoorincidenten.

Wat ging er precies mis? Welke lessen zijn daaruit te trekken voor de veiligheid op en rond het spoor? En wat is er mogelijkerwijs te doen om soortgelijke spoorincidenten te voorkomen? Op deze en nog veel meer vragen probeert de spoorbeheerder antwoorden te vinden tijdens zo’n  onderzoek.

Onderzoeksrapporten meest impactvolle spoorincidenten

Met dat doel heeft ProRail op de site een pagina Veiligheidsonderzoeken ingericht. Daar staan de meest impactvolle spoorincidenten vermeld, met een mogelijkheid om het onderzoeksrapport te downloaden. Het gaat om incidenten waar ProRail, vaak samen met branchepartners, een diepgaand onderzoek naar heeft verricht. Nadat een onderzoek is afgerond en alle betrokkenen zijn geïnformeerd, publiceert de spoorbeheerder het onderzoeksrapport op deze pagina.

In 2016 veiligheid spoorwerkers nauwelijks verbeterd

De veiligheid voor spoorwerkers is in vier jaar tijd nauwelijks verbeterd, bleek recentelijk een overzicht van de Inspectie Leefomgeving en Transport en de Inspectie SZW. In 2016 vonden onder meer vijf ernstige aanrijdingen plaats. Tweemaal tussen een trein en een baanwerker (Meteren, oktober 2016), tweemaal een aanrijding met een graafmachine en eenmaal met een hoogwerker (Dalfsen, februari 2016). De inspecties dringen er dan ook bij de railbranche op aan om met maatregelen te komen om de veiligheid voor spoorwerkers te vergroten.

> BEKIJK de pagina over het spoorincident in Meteren
> BEKIJK de pagina over het spoorincident in Dalfsen

Beter toezicht ProRail op onderaannemers

De ILT inspecteerde 30 verschillende bedrijven die aan het spoor werken. Bij de door ProRail erkende bedrijven was bijna driekwart van de inspecties in orde; bij de niet erkende bedrijven slechts een derde. Vooral bij onervaren onderaannemers gaat het relatief vaak mis. De Inspectie heeft er bij ProRail op aangedrongen ook bij die bedrijven beter toezicht te houden. Voor meer veiligheid voor spoorwerkers heeft de spoorbeheerder aangegeven in 2018 acht extra inspecteurs te zullen inschakelen.

 

> MEER LEZEN over spoorwegveiligheid? U vindt het in de Praktijkgids Arbeidsveiligheid.

> WERKEN AAN risicomanagement? Kom naar het congres risicomanagement.

image_pdf

Deel dit bericht via: