Home > Duurzame inzetbaarheid > R** op met die e-mails buiten werktijd

R** op met die e-mails buiten werktijd

17-08-2016

email overload_456259459

Hoge stressniveaus bij werknemers. Door e-mails. Maar vooral door de wetenschap dat ze na werktijd nog binnen kunnen komen. Wat doen we eraan?

Trokken we vroeger op vrijdagmiddag de deur van het werk achter ons dicht en hoera, weekend; dass war einmal. Nu is de algemene verwachting dat we niet alleen tijdens, maar ook buiten onze werktijden om constant bereikbaar zijn.

Anticipatie op avond- en weekendmails mogelijk grootste stressoorzaak

Uit nieuw Amerikaans onderzoek blijkt nu dat die stress niet alleen ontstaat doordat we in onze vrije tijd soms nog iets werkgerelateerds moeten afmaken. Onderzoekers van Virginia Tech, Colorado State University en Lehigh University (in Pennsylvania) concluderen dat het de anticipatie op de avond- en weekendmails is die mogelijk het grootste deel van de stress veroorzaakt.

Verwachting werkgever leidt tot verstoorde werk-privébalans

“Mensen die buiten werktijd nog hun werkmail moeten checken, raken emotioneel uitgeput omdat ze hun werk niet kunnen loslaten”, aldus een van de onderzoekers. De verwachting van een werkgever dat werknemers hun e-mail ook buiten werktijd om checken, leidt tot een verstoorde werk-privébalans. En dat kan weer leiden tot burn-outs, menen de onderzoekers.

Mensen die buiten werktijd nog hun werkmail moeten checken, raken emotioneel uitgeput omdat ze hun werk niet kunnen loslaten

Overigens hoeft die verwachting vanuit de organisatie niet eens expliciet te zijn uitgesproken. Het gaat er vooral om wat leidinggevenden en andere collega’s kennelijk normaal vinden. Zit iedereen om je heen 24 uur per dag aan de mail, dan gaat u er al snel vanuit dat dit de standaard is.

Formuleer minimaal duidelijke regels over beschikbaarheid

De onderzoekers doen zelf een voorstel over hoe managers met hun bevindingen kunnen omgaan. “Het mooiste is natuurlijk een verbod op werkgerelateerd e-mailverkeer buiten werktijd. Maar dat is niet altijd en overal haalbaar. Overweeg dan om minimaal duidelijke regels over beschikbaarheid te formuleren. Denk aan e-mailvrije dagen of roulerende roosters voor medewerkers, zodat iedereen regelmatig echt helemaal vrij is.” Wat ook al helpt: als managers duidelijk aangeven dat een antwoord op een avondmail ook tot de volgende dag kan wachten.

Bron: www.intermediair.nl

 

> Zelf werkdruk aanpakken? Met het boek 5 sterrenaanpak voor gezonde werkdruk komt u verder.

image_pdf

Deel dit bericht via: