Home > Duurzame inzetbaarheid > De vicieuze cirkel van slaaptekort en stress

De vicieuze cirkel van slaaptekort en stress

18-01-2017

schaapjes_419995096

Stress verslechtert slaap en slechte slaap verergert weer stress. Dat concludeert Michelle van Laethem in haar onderzoek naar de relatie tussen werkstress en slaap.

Een vicieuze cirkel, lijkt het. Van Laethem is zeer recentelijk gepromoveerd op haar onderzoek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Duidelijk verband stress en slaap

Uit Van Laethems onderzoek blijkt een duidelijk verband tussen stress en slaap. Want enerzijds heeft werkstress een ongunstig effect op iemands slaapkwaliteit. En anderzijds is de slechte nachtrust een voorspeller van verhoogde werkstress. Met een flinke bijrol voor piekeren als tussenstap: van stress ga je piekeren en dat zorgt voor een slechtere nachtrust.

Slaapproblemen zijn risicofactor

Tja. Die relatie tussen stress, piekeren en slaap lijkt voordehandliggend. Maar hoewel dit verband uit de literatuur blijkt, was er toch weinig concreet uitgebreider onderzoek naar gedaan. Van Laethem deed dit voor het eerst wel. “Nu kunnen we er echt iets gefundeerds over zeggen. En tips geven aan werkgevers en werknemers hoe dit probleem te tackelen. Want slaapproblemen zijn een risicofactor als het gaat om iemands functioneren en gezondheid.”

> LEES OOK: Slaaptekort is een stille sloper

Combinatie korte- en langetermijnstudie

Van Laethem ging niet over één nacht ijs. Haar onderzoek bestond uit een combinatie van langetermijn- en kortetermijnstudies. Voor de eerste kregen ruim 3.000 deelnemers uit Nederland en Zweden meerdere malen vragen voorgelegd met tussenpozen van één á twee jaar. Voor de kortetermijndagboekstudie bevroeg zij diverse keren per maand Nederlandse promovendi.

Slaapproblemen zijn
een risicofactor

Doorbreek de vicieuze cirkel

Hoe doorbreken we de vicieuze cirkel? Door preventieve maatregelen die werkstress moeten beperken, zegt Van Laethem. Primair een taak van de werkgever. Die kan zorgen voor een goede balans tussen werk en rust, voor variatie in het werk en voor uitdagende, maar niet te hoge taakeisen. In de praktijk ligt dit niet zo eenvoudig. Daarom geeft het onderzoek ook tips voor werknemers. Zorg voor herstel tijdens de vrije tijd. Door te sporten, maar zeker ook door voldoende (7-8 uur) en regelmatig te slapen.

Hoge werkdruk in bijna elke sector

En daar komt de harde realiteit om de hoek kijken. In bijna elke branche kampen medewerkers met (te) hoge werkdruk. Mensen hebben het zo druk dat velen er lichamelijke en psychische klachten van krijgen. Universiteiten zijn daarop zeker geen uitzondering. Ook die moeten daar volgens Van Laethem scherp op zijn en er iets aan doen. Maar haar devies voor werknemers blijft: “Let goed op jezelf, wees je bewust van je werkdruk en trek op tijd aan de bel. En vooral: zorg voor voldoende slaap.”

 

> Weg met stress en werkdruk op de werkplek? U vindt veel praktijkvoorbeelden in het boek ‘5 sterrenaanpak voor gezonde werkdruk’.

image_pdf

Deel dit bericht via: