Home > Duurzame inzetbaarheid > Sneller werken met een smartglass

Sneller werken met een smartglass

21-08-2017

smartglass_236108263

Het leek een gadget met een grote toekomst: een smartglass. Te duur voor particulieren, maar werknemers bij bedrijven dragen de brillen wel degelijk.

Zo gaat de productiviteit van orderpickers aantoonbaar flink omhoog. Maar leidt het dragen van een smartglass ook tot veiliger en efficiënter werken?

Aanhikken tegen het ruime aankoopbedrag

Google lanceerde de eerste smartglass, Google Glass, in 2014. Het was de verwachting dat het net zo’n hit zou worden als de tablet en de smartphone. Maar naar alle waarschijnlijkheid bleven particulieren aanhikken tegen het ruime aankoopbedrag (zo’n 1.500 euro). Dus kom je ze op straat maar weinig tegen. Maar wel bij bedrijven dus. Want de bril zorgt voor hogere productie en minder fysieke belasting.

Bij reparaties bespaart de smartglass geld

Bijvoorbeeld in die Rotterdamse haven – en niet alleen bij inspecties. “We zetten de bril ook in bij reparaties”, zegt Mare Straetmans, managing director PortXL. “Stel, er is een probleem met een machine op een schip. Dan kun je daar een senior-ingenieur heen sturen, maar je kunt het karwei ook laten uitvoeren door een junior. Met zo’n smartglass dus. Daardoor kan de senior met hem mee kijken en precies zeggen aan welk schroefje hij moet draaien en aan welk boutje hij moet trekken.” En dat bespaart geld, veel geld.

Hogere productie, minder fysieke belasting

Bij Logistiekbedrijf DHL Supply Chain in Bergen op Zoom wordt de bril gebruikt door medewerkers in het magazijn, voor het picken van orders. “Voor een pilot in 2014 hebben we enkele brillen aangeschaft en vijftien mensen bereid gevonden ermee te experimenterent”, vertelt warehouse manager Albert Leenderse. Hun productiviteit steeg met 25 procent. Ook biedt het gebruik van de bril ergonomische voordelen. “Ze hebben met de bril op altijd twee handen vrij en kunnen dozen dus veel gemakkelijker optillen tot ooghoogte. Geen scanner meer die ze steeds moeten terugzetten. Bovendien hoeven ze niet steeds op die scanner allerlei knopjes in te drukken – minder repetitief werk.”

Gebruik van een smartglass heeft ook nadelen

Tijdens de pilot hield de arbodienst de vinger aan de pols met oogmetingen en vragenlijsten. Na vier uur werken kregen sommigen pijnlijke ogen of hoofdpijn”, vertelt Leenderse. Daarom is vier uur achter elkaar werken met de smartglass het maximum.” Ook Straetmans ziet wel nadelen. “In brandgevoelige omgevingen zou ik mijn bril maar liever uitzetten. Je weet nooit of die toch een vonk kan veroorzaken. En praktisch gezien: de batterij is vrij snel leeg. Je kunt hem dus maar beperkt gebruiken.” Ook bij logistiek bedrijf Active Ants gingen orderpickers sneller werken. Toch zijn zij ermee gestopt. Directeur Jeroen Dekker: “De smartglass werd veel te warm en viel na een uur helemaal uit.”

En robot wint ruim van mens met smartglass

Aan de andere kant stelt Straetmans: “Je kunt medewerkers natuurlijk ook een batterijpack meegeven, of niet één maar meerdere brillen. Bovendien kun je zo’n bril ook inbouwen in een veiligheidshelm, die natuurlijk plaats biedt aan een veel grotere batterij. Bijkomend voordeel: in diezelfde helm kun je dan geavanceerde gehoorbescherming plaatsen.” En Dekker vond een heel andere oplossing in zijn bedrijf. Een groot deel van de orderpickers zijn tegenwoordig robots. “Op die manier kunnen we veel fouten elimineren. Want het grote voordeel van robots ten opzichte van mensen: ze zijn onvermoeibaar. Daar kan geen medewerker tegenop – zelfs niet met een smartglass.”

image_pdf

Deel dit bericht via:


    One comment

    1. volgens mij klopt de informatie in het begin van het stuk niet (niet helemaal); de reden dat je de Google Glass op straat maar weinig tegen komt is volgens mij omdat Google gestopt is met de verkoop, mede naar aanleiding van veel negatieve reacties omdat mensen niet zomaar gefilmd willen kunnen worden. Dus zelfs als je er 1500 euro aan zou willen besteden dan kun je nu geen Glass bestellen.