Home > Persoonlijke ontwikkeling > Wees crisissituaties de baas: 5 tips

Wees crisissituaties de baas: 5 tips

18-08-2017

keep calm_237752902

Een flinke storing, vijf medewerkers die tegelijk opstappen, marges die zakken tot een ongekend dieptepunt. Iedere leidinggevende weet dat hij er niet aan ontkomt: crisissituaties op het werk.

Adviseur/coach/auteur John Baldoni geeft 5 tips hoe u als leidinggevende ook crisissituaties de baas kunt blijven. De algemene strekking is, zoals de Britten het zeggen: keep calm and carry on.

1. Pas op de plaats: wat is er aan de hand?

Er is iets goed mis. Laten we zeggen: enkele voor de bedrijfsvoering essentiële machines staan in storing. De leidinggevende van dienst belegt als eerste verantwoordelijke een crisisvergadering. Goed plan. Alleen komt daar weinig zinnigs uit als alle aanwezigen over hun toeren zijn en door elkaar heen praten. Deze manager handelt adequaat: hij wijst aan diverse mensen een aantal opdrachten en taken toe. Aan de slag en over een uur opnieuw vergaderen. Zo, orde in de chaos.

2. Handel snel, maar niet gehaast

Een leider moet richting bepalen en tijdig reageren op iedere situatie, dus ook op crisissituaties. Tijdig reageren is niet hetzelfde als gehaast handelen. Want dat maakt mensen alleen maar nerveus. Snel maar weloverwogen handelen is de oplossing. Of zoals de legendarische coach John Wooden het zegt: Be quick but don’t hurry.

3. Realistische verwachtingen graag

Iedereen ziet problemen graag zo snel mogelijk opgelost. Dat is alleen niet altijd mogelijk. De omvang en reikwijdte van het probleem in kaart brengen en dat vervolgens aanpakken is uw taak als leidinggevende. Alarmeer medewerkers niet nodeloos, maar wees ook niet bang om helder te zijn over de omvang van de problemen. En de mogelijke oplossingen. Winston Churchill was er een meester in: vraagstukken opsommen en er tegelijkertijd antwoord op geven. Mocht u 2,5 minuut de tijd hebben, luister dan naar de speech uit 1940 die hij hield bij zijn aantreden.

4. Kijk, ik heb de zaak onder controle

Tijdens crisissituaties is waarschijnlijk niemand echt volledig in control. Als leidinggevende moet u echter wel consequent de regie voeren. U heeft de ramp niet onder controle, maar u heeft wel controle op de reactie(s). Een goede leidinggevende regisseert en zorgt voor de juiste inzet van mensen en middelen die voor een oplossing kunnen zorgen.

5. Ondanks alles: blijf ontspannen en flexibel

Ook al staat de boel om u heen in de fik, een leider kan het zich nooit veroorloven zijn kalmte te verliezen. Daarbij is het vermogen om zich snel aan te passen essentieel. Een van de kenmerken van crisissituaties is dat ze snel kunnen veranderen. Het is dus heel wel mogelijk dat uw eerste reactie op de situatie niet uw definitieve reactie is. Houd in crisissituaties als leidinggevende dus niet krampachtig vast aan één strategie. Neem voortdurend nieuwe informatie tot u, luister aandachtig en blijf overleggen met de experts in de vuurlinie die precies weten wat er gaande is. En pas uw aanpak daarop aan.

> LEES OOK: Resilience in vijf stappen

Bron: Harvard Business Review

image_pdf

Deel dit bericht via: