Home > Duurzame inzetbaarheid > Weg met de betrokken medewerker

Weg met de betrokken medewerker

24-09-2013

Heeft u een bedrijf vol betrokken medewerkers? Jammer, want dat is zo vorige eeuw. Medewerkers moeten passie hebben.

Dat stelt althans Deloitte in het rapport Unlocking the passion of the Explorer.

 

Volgens de auteurs is het niet langer voldoende om in te zetten op overleven, maar moeten organisaties floreren. Ze verwijzen naar onderzoek dat aangeeft dat betrokkenheid zorgt voor verbeterde prestaties, hogere winst en klanttevredenheid en lager verzuim en personeelsverloop. Toch is betrokkenheid niet meer genoeg, schrijven ze.

 

Hoewel de betrokkenheid van medewerkers voldoende was in een voorspelbare wereld, ontworpen om schaalbare efficientie te optimaliseren, is het ontoereikend in een onvoorspelbare wereld, vol voortdurende veranderingen en ontwrichting. Betrokken medewerkers zijn vaak tevreden met hun werk, maar hebben niet de behoefte om een nieuw niveau van prestaties te bereiken. Ze houden vaak van stabiliteit en voorspelbaarheid missen de noodzaak om bestaande processen ter discussie te stellen.

 

Betrokkenheid neemt snel af wanneer werknemers zich gestrest voelen door grote veranderingen en hoge werkdruk. Gepassioneerde werknemers raken juist opgewonden door veranderingen en zien uitdagingen als een kans om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, aldus Deloitte.

Gepassioneerde medewerkers moeten nu de norm zijn, volgens de auteurs. Drie eigenschappen kenmerken de gepassioneerde werknemer: het verlangen om een blijvende en groeiende impact op de branche of een specifieke functie te hebben, actief zoeken naar uitdagingen om de prestaties te verbeteren en de houding waarmee interacties en sterke vertrouwensrelaties met anderen wordt opgebouwd.

 

Veel organisaties zijn volgens Deloitte nu zo opgebouwd dat ze passie ontmoedigen. Werknemers worden getraind om bedrijfsinformatie te beschermen en het samenwerken met mensen van buiten de organisatie wordt ontmoedigd. Het streven om impact te hebben op de branche of een tak binnen die branche, kan in die situatie worden gezien als een gebrek aan loyaliteit aan de organisatie of als riskant gedrag. Maar het verlangen van de gepassioneerde werknemer om voortdurend de eigen prestaties te verbeteren, levert volgens Deloitte vaak voordeel op door de hele organisatie.

 

Gerelateerd: Arbocatalogus: betrokkenheid bepaalt gebruik

Het rapport: http://dupress.com/articles/unlocking-the-passion-of-the-explorer/

image_pdf

Deel dit bericht via: