De do's and don'ts voor de vertrouwenspersoon

De vertrouwenspersoon is er voor medewerkers met meldingen of klachten over ongewenst gedrag op de werkplek. Waar moeten vertrouwenspersonen op letten? Wat moeten ze in deze functie bijvoorbeeld wel of juist niet doen?

De do's and don'ts voor de vertrouwenspersoon

Binnen iedere functie zijn er dingen die je zeker wel en beter niet kunt doen. Voor de vertrouwenspersoon is dat niet anders en misschien nog wel dwingender. Want de belangen zijn groot. Daarom hier de do's and don'ts op een rij.

Dit zijn de do’s

Mensen moeten ontspannen hun eigen verhaal kunnen doen. Dus de vertrouwenspersoon moet allereerst heel goed kunnen luisteren, mensen niet in de rede vallen, empathie hebben, geen eigen oordeel en mening geven en ook geen eigen verhaal inbrengen. Samen kijken melder en vertrouwenspersoon dan daarna hoe ze het probleem kunnen aanpakken en oplossen.

Dit moet een vertrouwenspersoon wél doen:

  • Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)
  • Stiltes laten vallen
  • Geheimhouding benadrukken
  • Serieus nemen
  • Afstand bewaren, wel empathie uitstralen
  • Mogelijkheden benoemen
  • Zelf keuze laten maken
  • Toegankelijk zijn
  • Tijd nemen
  • Onafhankelijkheid bewaken
  • Soms doortastend optreden
  • Altijd registreren

En dit zijn de don’ts

Dit moet een vertrouwenspersoon níet doen:

  • Oordelen
  • Probleem overnemen
  • Doorvertellen
  • Zelf bemiddelen
  • Beloftes doen
  • Eigen normen en waarden projecteren
  • Actie ondernemen zonder toestemming
  • Eigen mening ventileren
  • Lid van de klachtencommissie zijn

Ook de vertrouwenspersoon heeft wel eens een gids nodig

De vertrouwenspersoon heeft een interessante en veelzijdige functie. Maar die is vaak ook belastend en emotioneel. Ook de vertrouwenspersoon heeft soms een gids nodig. En die is er gelukkig ook: de Gids voor vertrouwenspersonen van Cor van Duinhoven. Dit boek biedt een praktische handleiding met heel veel relevantie informatie.

Onderdeel van de collectie

Psychosociale arbeidsbelasting (PSA)

Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) is een van de belangrijkste arbeidsrisico’s. Daarmee heeft het een belangrijk aandeel in de uitval van medewerkers. Het gaat hierbij onder andere om werkstress, ongewenst gedrag, (seksuele) intimidatie, agressie en geweld.

Duidelijk over gedrag met dit voorbeelddocument gedragscodeVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Duidelijk over gedrag met dit voorbeelddocument gedragscode

Wat tolereer je als organisatie wel of niet als het gaat om gedrag van medewerkers? Gebruik dit voorbeelddocument gedragscode om dat duidelijk te maken.

Terecht ontslag wegens negatieve uitlatingen over LHBTIQA+-gemeenschap?

Terecht ontslag wegens negatieve uitlatingen over...

Leve de vrijheid van meningsuiting! Maar mag die soms toch worden ingeperkt? Bijvoorbeeld als de veiligheid op school in het geding is door uitspraken van een docent-assistent? Het hof oordeelt in een hoger beroepzaak.

Dit zijn de 10 best gelezen artikelen van 2024

Dit zijn de 10 best gelezen artikelen van 2024

Het hele jaar door heb je volop onze artikelen gelezen. Benieuwd naar wat de 10 best gelezen artikelen van 2024 zijn? Lees ze hier allemaal, voor het eerst of opnieuw.

Ontbindingsverzoek werknemer slaagt: ton billijke vergoeding 

Ontbindingsverzoek werknemer slaagt: ton billijke vergoeding

Een werkgever gaat maandenlang onzorgvuldig om met een werkneemster. Zo onzorgvuldig dat de teamleidster besluit een ontbindingsverzoek in te dienen om de arbeidsovereenkomst te beëindigen.

Medewerkers in scheiding: gesprekstips

Medewerkers in scheiding: gesprekstips

Een scheiding is een ingrijpende gebeurtenis die ook invloed kan hebben op het werk. Dit artikel biedt jou als arboprofessional praktische tips voor gesprekken en ondersteuning om een medewerker in scheiding goed te begeleiden.

De signalerende rol van een vertrouwenspersoon als preventie-adviseurGesponsord
Gesponsord

Gesponsord De signalerende rol van een vertrouwenspersoon als preventie-adviseur

Kampen jouw collega's met problemen, of willen ze gewoon hun verhaal kwijt? Dan kunnen ze terecht bij de vertrouwenspersoon, want die biedt een luisterend oor. Maar wist je dat diezelfde vertrouwenspersoon ook een rol kan spelen bij preventie?

Misstanden melden vraagt morele moed van medewerkers

Misstanden melden vraagt morele moed van medewerkers

Morele moed is niet vanzelfsprekend. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich veilig genoeg voelen om misstanden te melden?

Sinterklaas op de werkvloer: 3 spraakmakende arbeidsconflicten

Sinterklaas op de werkvloer: 3 spraakmakende arbeidsconflicten

Dat de sinterklaasperiode niet altijd voor alle werknemers even goed uitpakt, blijkt wel uit deze 3 stukken Sint-jurisprudentie.