De do's and don'ts voor de vertrouwenspersoon

De vertrouwenspersoon is er voor medewerkers met meldingen of klachten over ongewenst gedrag op de werkplek. Waar moeten vertrouwenspersonen op letten? Wat moeten ze in deze functie bijvoorbeeld wel of juist niet doen?

De do's and don'ts voor de vertrouwenspersoon

Binnen iedere functie zijn er dingen die je zeker wel en beter niet kunt doen. Voor de vertrouwenspersoon is dat niet anders en misschien nog wel dwingender. Want de belangen zijn groot. Daarom hier de do's and don'ts op een rij.

Dit zijn de do’s

Mensen moeten ontspannen hun eigen verhaal kunnen doen. Dus de vertrouwenspersoon moet allereerst heel goed kunnen luisteren, mensen niet in de rede vallen, empathie hebben, geen eigen oordeel en mening geven en ook geen eigen verhaal inbrengen. Samen kijken melder en vertrouwenspersoon dan daarna hoe ze het probleem kunnen aanpakken en oplossen.

Dit moet een vertrouwenspersoon wél doen:

  • Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)
  • Stiltes laten vallen
  • Geheimhouding benadrukken
  • Serieus nemen
  • Afstand bewaren, wel empathie uitstralen
  • Mogelijkheden benoemen
  • Zelf keuze laten maken
  • Toegankelijk zijn
  • Tijd nemen
  • Onafhankelijkheid bewaken
  • Soms doortastend optreden
  • Altijd registreren

En dit zijn de don’ts

Dit moet een vertrouwenspersoon níet doen:

  • Oordelen
  • Probleem overnemen
  • Doorvertellen
  • Zelf bemiddelen
  • Beloftes doen
  • Eigen normen en waarden projecteren
  • Actie ondernemen zonder toestemming
  • Eigen mening ventileren
  • Lid van de klachtencommissie zijn

Ook de vertrouwenspersoon heeft wel eens een gids nodig

De vertrouwenspersoon heeft een interessante en veelzijdige functie. Maar die is vaak ook belastend en emotioneel. Ook de vertrouwenspersoon heeft soms een gids nodig. En die is er gelukkig ook: de Gids voor vertrouwenspersonen van Cor van Duinhoven. Dit boek biedt een praktische handleiding met heel veel relevantie informatie.

Onderdeel van de collectie

Psychosociale arbeidsbelasting (PSA)

Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) is een van de belangrijkste arbeidsrisico’s. Daarmee heeft het een belangrijk aandeel in de uitval van medewerkers. Het gaat hierbij onder andere om werkstress, ongewenst gedrag, (seksuele) intimidatie, agressie en geweld.

Lees meer over

Casus vertrouwenspersoon: moeizame re-integratie

Casus vertrouwenspersoon: moeizame re-integratie

Vertrouwenspersoon Arnoud Kok biedt medewerkers een luisterend oor en een helpende hand. Deze keer Pieter, die tegenwerking ervaart bij zijn re-integratie.

Casus vertrouwenspersoon: Tanja heeft last van een 'grappige' collega

Casus vertrouwenspersoon: Tanja heeft last van een 'grappige' collega

Vertrouwenspersoon Arnoud Kok biedt medewerkers een luisterend oor en een helpende hand. Deze keer Tanja, die last heeft van het gedrag van een 'grappige' collega.

Belangrijke informatie over de Wet verplichtstelling vertrouwenspersoon

Belangrijke informatie over de Wet verplichtstelling...

Organisaties met minimaal 10 werknemers moeten met de Wet verplichtstelling vertrouwenspersoon binnenkort een vertrouwenspersoon aanstellen. Dit om ongewenst gedrag op de werkvloer te helpen voorkomen.

Aanpak pesten op het werk moet consequenter

Aanpak pesten op het werk moet consequenter

Veel mensen hebben last van pestgedrag op de werkvloer. Dat maakt de werkplek voor hen tot een onveilige plaats. Het CNV houdt een pleidooi voor een zerotolerancebeleid, pestprotocol en vertrouwenspersoon.

5 best gelezen artikelen in december 2023

5 best gelezen artikelen in december 2023

Voor het geval je ze gemist hebt, zetten wij de 5 best gelezen artikelen op Arbo-online van de maand december nog even op een rij.

10 best gelezen artikelen in 2023

10 best gelezen artikelen in 2023

Van thuiswerken tot de vertrouwenspersoon, de top 10 van de best gelezen artikelen uit 2023 geeft een mooie mix van onderwerpen weer.

5 best gelezen artikelen in oktober 2023

5 best gelezen artikelen in oktober 2023

Voor het geval je ze gemist hebt, zetten wij de 5 best gelezen artikelen op Arbo-online van de maand oktober nog even op een rij.

Checklist meldregeling misstanden

Checklist meldregeling misstanden

Iedere organisatie met 50 of meer werknemers moet een interne meldregeling hebben. Daarin staat onder andere de procedure voor het melden van (een vermoeden van) misstanden. Zo kunnen werknemers veilig en vertrouwelijk een melding doen als dat nodig is. Neem met deze checklist de meldregeling van de organisatie onder de loep.