In 2007 was ik nauw betrokken bij een van de deelnemende bedrijven. Hier was een projectteam enthousiast en vastberaden aan het werk om de veiligheid binnen de organisatie te verbeteren. Aan de hand van een awareness-campagne met een pakkende naam probeerde men in drie jaar het aantal ongevallen flink te reduceren. Het tweede doel was reductie van de lengte van het gemiddelde arbeidsverzuim door een bedrijfsongeval. De insteek van de awareness-campagne was om, onder andere via trainingen en communicatie, het veiligheidsbewustzijn te vergroten en zo een cultuur- en gedragsverandering tot stand te brengen. De start van de campagne was een training voor het hoger management, waarbij gestuurd werd op competenties en kennis op cultuurgerichte vaardigheden. Ofwel: leiderschap bij het leren herkennen van gevaarlijke situaties en medewerkers hierop durven aanspreken. Beginnen met een training voor het hoger management was een bewuste keuze: hun commitment is essentieel voor het slagen van het project. De volgende stap was een praktijkgerichte training voor de uitvoerende medewerkers. De diverse trainingen kregen ondersteuning in de vorm van communicatie op diverse niveaus, zoals een ongevallenbord, publicaties in personeelsbladen, nieuwsbrieven en poortfolders.