Veilig werken met vorkheftrucks en andere transportwerktuigen
Vorkheftrucks zijn een vorm van gemotoriseerde transportwerktuigen die zich voortbewegen op wielen. Hoe werk je veilig met vorkheftrucks en andere transportwerktuigen?
Vorkheftrucks zijn een vorm van gemotoriseerde transportwerktuigen die zich voortbewegen op wielen. Hoe werk je veilig met vorkheftrucks en andere transportwerktuigen?
Bij het werken met heftrucks ligt een ongeval altijd op de loer. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) deed onderzoek naar heftruckongevallen. Wat gaat er fout en hoe kun je deze risico's aanpakken?
Werk je met een heftruck? Gebruik dan de 'Checklist inspectie heftruck' voor een grondige, stapsgewijze inspectie van een heftruck. Zo weet je zeker of je veilig kunt werken met de heftruck.
Door de krappe arbeidsmarkt zijn er minder vaste werkkrachten. Het is steeds vaker nodig om minder bekwame uitzendkrachten in te huren. Helaas wordt het er niet veiliger op.
Een inspecteur van de Inspectie SZW constateerde bij een bedrijfscontrole een onregelmatigheid. Toen hij de RI&E bekeek werd steeds duidelijker dat er meer mis was. Een arbo-adviesbedrijf misbruikte de naam van een gecertificeerde deskundige voor RIE-toetsingsrapporten. Fraude met RI&E's.
Fijne chef is dat! Krijg je een ongeval op het werk, moet je ook nog liegen tegen de inspecteur. Volhouden dat je een certificaat hebt voor veilig werken met een pallettruck. En onder dwang een vervalst certificaat ondertekenen terwijl je in het ziekenhuis ligt. Maar de waarheid komt toch aan het licht.
Twee zelfstandigen doen samen een klus voor een bedrijf. Bij een ongeval komt één van hen om. De ander wordt daarvoor gerechtelijk vervolgd. De eerste vraag die de rechtbank moet beantwoorden: was die ander een werkgever in de zin van de Arbowet?
In Ongeval elke twee weken een uitgebreide bespreking van een arbeidsongeval. Dit keer over wat er fout kan gaan als een intern transportmiddel - in dit geval een stapelaar - niet volgens het boekje wordt gebruikt. Alleen ligt de kern van het probleem hier bij een constructiefout in het dodemanspedaal.
Meerijden op de lepels van een heftruck, het mag nog altijd niet. Maar kun je dit gedrag bewust roekeloos noemen als de directeur van het bedrijf het ook weleens doet? Lees hoe het hof in hoger beroep beslist over de schadevergoeding van een Poolse zzp'er.
Dingen doen met een stapelaar waarvan je weet dat ze niet mogen. Best jammer als je voet dan knel komt te zitten. De werkgever denkt: eigen schuld, dikke bult. En vindt niet dat hij aansprakelijk is. Wat vindt de rechter in hoger beroep?