Goede voorbereiding is het halve werk
Als er meer werk verzet wordt, vinden er waarschijnlijk ook meer arbeidsongevallen plaats. Maar daar kun je iets aan doen.
Als er meer werk verzet wordt, vinden er waarschijnlijk ook meer arbeidsongevallen plaats. Maar daar kun je iets aan doen.
Sinds kort kamp ik met een ethisch dilemma. Voor mijn werk interview ik veel arboprofessionals - maar die mensen hebben een druk leven. Er zijn slechts twee momenten dat ze niet worden opgeslokt door dagelijkse beslommeringen: in bed en in de auto.
Zeker twee keer per week zijn maaltijdbezorgers betrokken bij een verkeersongeluk. En lang niet al die arbeidsongevallen worden gemeld. De inspectie SZW maakt zich zorgen en gaat extra controles uitvoeren.
We kennen ze allemaal: de rijstrook met een rood kruis erboven. Toch negeren veel automobilisten - nee, u natuurlijk niet! - deze opzichtige aanwijzing om niet in die rijstrook te rijden. Gevolg: aanrijdingen bij incidentafhandelingen. In 2018 namen die in aantal toe.
Een buschauffeur die al rijdend met zijn mobiele telefoon in de weer is, dat kan echt niet. Dat vindt de kantonrechter ook. De buschauffeur raakt dus zijn baan kwijt. Zij het mét een transitievergoeding wegens 'goed gedrag'.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid vindt het "onacceptabel" dat er elk jaar gemiddeld elf mensen overlijden bij ongelukken op spoorwegovergangen. Dat aantal kan en moet omlaag. Maar dat lukt niet door een te versnipperde aanpak en te weinig aandacht van het verantwoordelijke ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Een zebrapad biedt een veilige oversteekplaats voor voetgangers. Althans, in de praktijk. Want wie is er niet een keer bijna zijn tenen kwijtgeraakt in een poging de straat over te steken?
Een door een vrachtwagen van zijn fiets gereden werknemer ontvangt een schadevergoeding van de WAM-verzekeraar. Daarna claimt hij van zijn werkgever een schadevergoeding uit diens ongevallenverzekering.
Vrachtwagenchauffeurs van wie het rijgedrag in de gaten wordt gehouden door een dashcam zijn minder betrokken bij ongelukken en bijna-ongelukken.
Het is soms grappig - en triest- hoeveel organisaties en mensen hun onderliggende kijk op zaken laten zien door wat ze schrijven en zeggen.