Risicobeoordeling zorgt vooral voor veel papier. Of niet dan?

Risicobeoordeling leidt tot enorme rapporten. Velen hebben de indruk dat een risicobeoordeling altijd zorgt voor een gigantische stapel papier. Maar is dat nuttig?

Risicobeoordeling zorgt vooral voor veel papier. Of niet dan?

Een stapel papier die gedoemd is om te verdwijnen in een map of onder in een la. Gevolg: een boel verspilde tijd en moeite zonder dat de veiligheid werkelijk verbetert. Bij een risicobeoordeling is natuurlijk precies dat laatste het belangrijkste: dat we de resultaten uit de beoordeling gebruiken voor verbetering.

Resultaten documenteren van ondergeschikt belang

Hoe we de resultaten documenteren is eigenlijk van ondergeschikt belang. Sommige veiligheidsprofessionals, advocaten en toezichthouders begrijpen dit onvoldoende. Voor veel van deze mensen is documentatie een noodzakelijkheid. Omdat het aantoonbaarheid verzekert in geval er iets mis gaat (‘cover your ass’). Of omdat er een regel is die documentatie voorschrijft (naleving). Beide doelstellingen zijn uiterst legitiem en soms belangrijk. Maar er zijn andere voordelen die feitelijk veel belangrijker zijn voor het alledaagse gebruik van documentatie.

In het verleden kreeg ik weleens de vraag of ik kon helpen om een risicobeoordeling te doen ‘voor de inspectie’. Mijn antwoord was meestal zoiets als “Dat is een beetje zonde van de moeite, zullen we er niet een doen waar we zelf ook iets aan hebben?” Het punt werd meestal opgepikt.

Zo eenvoudig kan documenteren zijn ... als het echt moet

De foto hieronder laat zien hoe eenvoudig documenteren kan zijn – als het dan werkelijk moet ... Uiteraard gaat het in dit voorbeeld slechts om een LMRA (Last Minute Risk Assessment). Het moge duidelijk zijn dat documentatie niet het belangrijkst is in deze zeer operationele fase. Maar ook risicobeoordelingen in andere fases, zoals design, planning of implementatie, hoeven niet noodzakelijkerwijs omvangrijk te zijn. Een risicobeoordelingsrapport is bedoeld voor gebruik in de echte wereld en dan geldt vaak ‘less is more’ als het gaat om woorden en papier.

Documentatie? Zo eenvoudig kan het zijn
Documentatie? Zo eenvoudig kan het zijn

Spanning tussen poging compleet te zijn en leesbaarheid

Er is natuurlijk een voortdurende spanning tussen onze poging om zo compleet mogelijk te zijn (beschrijving van het object of systeem, ‘alle’ gevaren en risico’s) en tegelijkertijd zo kort en puntig mogelijk. Want dat laatste zorgt ervoor dat mensen het ook gaan lezen. Tegelijkertijd moet een rapport logisch, gestructureerd en methodisch zijn. Let wel: ‘alle’ risico's beschrijven is uiteraard een illusie en in de praktijk noch mogelijk noch wenselijk. Een zo compleet en relevant mogelijk overzicht van gevaren en risico’s is te realiseren met een systematische benadering en het betrekken van een brede variatie aan kennis en ervaring.

Goed risicobeoordelingsrapport, goede risicobeoordeling?

We moeten daarnaast bedenken dat een goed risicobeoordelingsrapport niet per se gelijkstaat aan een goede risicobeoordeling. Vaak is het proces op zich en wat er gebeurt in de hoofden van de deelnemers minstens zo belangrijk (of belangrijker) dan het rapport dat de resultaten van het proces beschrijft.

Ik heb risicobeoordelingen meegemaakt die resulteerden in bijzonder chaotische rapporten. Die bijvoorbeeld grote fouten bevatten met betrekking tot elementen als kans en gevolg. De genomen maatregelen waren echter uiterst effectief. Daar deed men dus min of meer de juiste dingen ondanks de risicobeoordeling. Een beetje ironisch wellicht, maar een goede illustratie van het belang van het proces.

Ik ben niet bekend met onderzoek naar de correlatie tussen de kwaliteit van risicobeoordelingen en de kwaliteit van de maatregelen of veiligheidsmanagement in het algemeen. Laat staan het veiligheidsniveau. Dit meten is ook best lastig.

Goede risicobeoordeling draagt bij aan goed veiligheidsmanagement

In de regel nemen we aan dat goede risicobeoordelingen bijdragen aan goede besluiten en goed veiligheidsmanagement. Niet in het minst omdat een goede risicobeoordeling kans biedt op een systematische en gedocumenteerde beschouwing van mogelijke problemen (risico’s). Dit in plaats van aan het toeval over te laten welke persoon, welke competentie, welke autoriteit of welke politieke agenda deel was van het besluitproces. Aan de andere kant, organisaties die goed zijn in veiligheidsmanagement zijn waarschijnlijk ook beter in het doen en gebruiken van risicobeoordelingen. Dus hier we hebben een kip-ei-situatie.

Praktisch bekeken is het goed om ons te realiseren dat het risicobeoordelingsrapport, naast uitgevoerde maatregelen, waarschijnlijk het enige is dat zich achteraf leent voor evaluatie (tot op zekere hoogte) en als ‘maat’ van kwaliteit. Het is ook een belangrijk bewijsstuk achteraf dat we aan gevaren en risico’s hebben gedacht voordat we aan iets begonnen.

Andere belangrijke argumenten voor zorgvuldig documenteren

Maar er zijn andere, belangrijkere argumenten om zorgvuldig te documenteren. Dingen opschrijven helpt om structuur en vorm te geven aan denkprocessen, mede omdat het dingen visueel en expliciet maakt. Het helpt ook om dingen bij te houden die zijn besproken, om te zien wat er mogelijk over het hoofd is gezien en wat men op een later tijdstip nog moet bekijken. Bijvoorbeeld omdat er op dit moment nog onvoldoende informatie beschikbaar is. Documentatie is ook belangrijk om zichtbaar te maken wat je niet weet: onzekerheden. Bovendien specificeer je in documentatie duidelijk de vertrekpunten: een beschrijving van het systeem of de activiteit en welke aannames je doet.

Het documenteren van al deze zaken kan en zal een hulpmiddel zijn bij het communiceren aan anderen – inclusief zij die komen als jij naar een andere klus bent vertrokken. Maar het helpt ook besluitnemers om een goede balans met andere doelstellingen te vinden. En documentatie dient niet te vergeten als belangrijke input voor opleiding en training.

Samenvattend kunnen we stellen dat een goed risicobeoordelingsrapport vaak nodig is. Dit rapport moet duidelijk zijn en gemakkelijk te lezen en begrijpen. Beperk het aantal pagina’s tot wat noodzakelijk is. En geen woord meer.

Carsten Busch

Carsten Busch

Safety Mythologist

Carsten Busch woont en werkt in Noorwegen en is onder andere verbonden aan de universiteit in Lund, auteur van de boeken Risicoreflectie, The First Rule Of Safety Culture en Veiligheidsfabels 1-2-3. Ook is hij eigenaar van mindtherisk.com en actief binnen diverse vakforums.

Dit zijn de 10 best gelezen artikelen van 2024

Dit zijn de 10 best gelezen artikelen van 2024

Het hele jaar door heb je volop onze artikelen gelezen. Benieuwd naar wat de 10 best gelezen artikelen van 2024 zijn? Lees ze hier allemaal, voor het eerst of opnieuw.

Maak een RIE met AI. Lukt dat?

Maak een RIE met AI. Lukt dat?

Het opstellen van een RIE met behulp van chatbot Copilot, wordt dat wat? Docent-onderzoeker Integrale Veiligheidskunde Ryanne Koper onderzocht het.

Werkgevers met een RI&E actiever in gezond en veilig werk

Werkgevers met een RI&E actiever in gezond en veilig werk

Een RI&E uitvoeren en een plan van aanpak opstellen is voor alle werkgevers verplicht volgens de Arbowet. Uitzonderingen daarop: zzp'ers en kleine bedrijven. Sinds 2014 is het percentage werkgevers met een RI&E gestegen van 46% naar 64% in 2024.

Bureau-cratie

Bureau-cratie

Als bureaucratie de overhand krijgt, kan deze de gewone bedrijfsprocessen verstikken. Als we alles precies volgens de bureaucratische regels uitvoeren, met stiptheidsacties, kunnen we de tent wel sluiten.

Arbeidshygiënist Edwin Hagelen: 'Ik mag ook graag meedenken met verbouwingen'

Arbeidshygiënist Edwin Hagelen: 'Ik mag ook graag meedenken met...

Van risico's inventariseren tot gevaarlijke stoffen meten, fysieke belasting verlagen en meedenken met verbouwingen. Arbeidshygiënist Edwin Hagelen geniet van zijn werk bij het UMCU: 'Never a dull moment'.

Veilige werkwijze ontwikkeld na bedrijfsongeval. Extra boetematiging?

Veilige werkwijze ontwikkeld na bedrijfsongeval. Extra boetematiging?

Een werkgever krijgt een boete nadat een straddle carrier is gekanteld. Nadat hij een veilige werkwijze heeft ontwikkeld, gaat de boete omlaag. Maar niet genoeg, vindt de werkgever. Wat zegt de rechter?

Op station Den Haag Hollands Spoor werd op 20 april 2024 om 22:30 het treinverkeer 3 minuten stilgelegd. Aanleiding was de mishandeling van een hoofdconducteur en een machinist. Foto: Robin Utrecht (ANP).

Geweld op het werk: zo gaan NS en Forensische Zorgspecialisten ermee...

In een aantal sectoren komen geweldsincidenten dagelijks voor. Inmiddels zijn er diverse initiatieven bij bedrijven zelf om deze vorm van psychosociale arbeidsbelasting te lijf te gaan.

Certificatieschema arbokerndeskundigen: nieuwe ontwikkelingen

Certificatieschema arbokerndeskundigen: nieuwe ontwikkelingen

Waarschijnlijk wordt de bestaande overgangsregeling van het certificatieschema arbokerndeskundigen met 2,5 jaar verlengd.