Incidentonderzoek: 'hadden we maar....'

Incidentonderzoek moet vooral gaan over het vinden van oorzaken. Maar sommige mensen hebben het liever over wat er in plaats daarvan had kunnen gebeuren waardoor het ongeval voorkomen had kunnen worden. Een fabel van de eerste orde.

Incidentonderzoek: 'hadden we maar....'

Normaal gesproken hoort incidentonderzoek vooral te gaan over het vinden van oorzaken. Het doel is om uit te vinden wat er tegen deze oorzaken gedaan kan worden om herhaling van vergelijkbare incidenten te voorkomen. Maar sommige mensen besteden geen aandacht aan de feiten. Ze hebben het liever over wat er in plaats daarvan had kunnen gebeuren waardoor het ongeval voorkomen had kunnen worden. We beschrijven hier 'Fabel 76 Had moeten, zou kunnen', uit het boek Veiligheidsfabels 1-2-3 van Carsten Busch.

Ze weten het achteraf beter

Deze manier van denken is een misvatting die wordt ingegeven doordat we het achteraf beter weten. In vaktermen noemen we dit counterfactual reasoning. Omdat men niet de feiten volgt. Maar men construeert oorzaken die tegen de feiten in gaan. Counterfactual reasoning kan hier worden gedefinieerd als: ‘denken dat iets wat een ongeval had kunnen voorkomen ook een oorzaak is’. Men denkt dat als iets een ‘geneesmiddel’ voor iets is, een gebrek hieraan een oorzaak zal zijn. Dat zou gebrek aan aspirine een oorzaak voor hoofdpijn maken, dus die logica hinkt behoorlijk!

Er is helemaal niets mis mee om te denken ‘wat had er in plaats hiervan kunnen gebeuren’. Natuurlijk, als de bedoeling is om correctieve of preventieve maatregelen te vinden. Als je hier echter meteen al mee begint, dan bestaat er een kans dat je oorzaken voor wat er in feite gebeurde over het hoofd ziet. Het is beslist niet in orde om deze dingen die hadden kunnenof hadden moeten gebeuren als oorzaken te bestempelen binnen de context van een onderzoek. Dit gaat compleet voorbij aan de feiten. Ik zal dit illustreren met een voorbeeld van de Noorse spoorwegen.

Twee scenario's die het ongeval hadden kunnen voorkomen

We kunnen ten minste twee scenario’s bedenken die het ongeval hadden kunnen voorkomen. Beide kunnen we niet als oorzaken aanmerken:

  1. Als de machinist eerder had geremd, was er waarschijnlijk geen botsing geweest. Of de impact was minder geweest en de automobilist had de botsing wellicht overleefd.
  2. Als er automatische overwegbomen waren geweest, was de auto gestopt (geworden) en was er geen ongeval geweest.

Scenario: de machinist had eerder geremd

Laten we naar het eerste scenario kijken. Ik ben niet volledig bekend ben met de lokale omstandigheden. Maar in de regel is het zo dat de zichtlijn, andere risicofactoren en de toegestane snelheid op het traject in directe relatie tot elkaar staan. Op een stuk met veel bochten en slecht zicht zullen treinen met een veel lagere snelheid rijden dan op een recht, overzichtelijk traject.

Hier zullen beslist uitzonderingen op bestaan. Maar we kunnen in het algemeen aannemen dat de zichtlijn van de machinist voldoende zal zijn om de trein tijdig te stoppen als hij een obstakel op de baan ziet. In dit geval was het daarom waarschijnlijk onmogelijk om de auto eerder te zien en te remmen. En we kunnen aannemen dat de machinist precies dat deed wat er van hem verwacht wordt.

Het is zeer waarschijnlijk dat de machinist zelf achteraf heeft gedacht ‘had ik maar…’. Dit leidt echter alleen maar tot zelfverwijt. En dat helpt niemand. Maar wordt wel vaak gezien bij zogenaamde second victims.

Scenario: er waren automatische spoorbomen

Het tweede scenario duikt regelmatig op in de media. Of wordt geopperd door ‘bezorgde burgers’. En soms door politici die roepen dat iets dergelijks nooit meer mag gebeuren. Maar hoe realistisch is dat? Vanuit een doordacht risicoperspectief wordt automatische beveiliging niet nodig geacht. Of in ieder geval niet geprioriteerd voor dergelijke overwegen. In dit geval is ontbrekende beveiliging daarom geen oorzaak. Maar zou dit wel op een andere locatie kunnen zijn. Klinkt logisch toch?

Had moeten’-achtige uitspraken

Desondanks komen we counterfactual reasoning regelmatig tegen in de media en ook veel te vaak in rapporten van interne en externe onderzoeksorganen. Kijk maar gewoon naar een paar rapporten die je toevallig op het internet vindt. Ik ben er zeker van dat het geen enkele moeite zal kosten om voorbeelden te vinden. Sommige onderzoeksmethodes kijken zelfs specifiek naar zaken die niet in de oorzakelijke lijn(en) liggen. En ze nodigen daardoor uit tot ‘had moeten’-achtige uitspraken in het onderzoeksrapport.

Incidentonderzoek: hoe dan wel?

Wat werkt het beste tegen counterfactual reasoning tijdens een incidentonderzoek?

  • heb het over de dingen die gebeurden;
  • denk in termen van oorzaken en problemen;
  • (nog) niet in termen van mogelijke oplossingen.

En laat dat gevaarlijke zinnetje ‘had men maar…’ voor wat het is.

Carsten Busch

Carsten Busch

Safety Mythologist

Carsten Busch woont en werkt in Noorwegen en is onder andere verbonden aan de universiteit in Lund, auteur van de boeken Risicoreflectie, The First Rule Of Safety Culture en Veiligheidsfabels 1-2-3. Ook is hij eigenaar van mindtherisk.com en actief binnen diverse vakforums.

Op station Den Haag Hollands Spoor werd op 20 april 2024 om 22:30 het treinverkeer 3 minuten stilgelegd. Aanleiding was de mishandeling van een hoofdconducteur en een machinist. Foto: Robin Utrecht (ANP).

Geweld op het werk: zo gaan NS en Forensische Zorgspecialisten ermee...

In een aantal sectoren komen geweldsincidenten dagelijks voor. Inmiddels zijn er diverse initiatieven bij bedrijven zelf om deze vorm van psychosociale arbeidsbelasting te lijf te gaan.

Getroffen door de lamp van een torenkraan

Getroffen door de lamp van een torenkraan

Heel efficiënt: collega's die helpen met het demonteren van een torenkraan. Ook de lamp van die kraan maken ze alvast los. Alleen jammer dat die dan niet meer verankerd is.

Letselschadeadvocaat Bas van Batenburg: 'Laat een arbeidsongeval niet tot een zaak komen'

Letselschadeadvocaat Bas van Batenburg: 'Laat een arbeidsongeval niet...

Letselschadeadvocaat Bas van Batenburg ziet zijn werk als zijn hobby. Over sommige zaken windt hij zich op: 'Belachelijk dat zorgmedewerkers geweldschade niet vergoed krijgen.' Veel zaken over een arbeidsongeval vindt hij 'te stom voor woorden.'

Zweminstructeur schrikt zich een ongeluk. Werkgever aansprakelijk?

Zweminstructeur schrikt zich een ongeluk. Werkgever aansprakelijk?

Een zweminstructeur valt tijdens het werk. Is de werkgever aansprakelijk voor de schade of is hier sprake van een huis-tuin-en-keukenongeval?

Boetes Arbeidsinspectie na controles op hijswerkzaamheden

Boetes Arbeidsinspectie na controles op hijswerkzaamheden

Bij meer dan de helft van de controles op hijswerkzaamheden moet de Arbeidsinspectie optreden vanwege misstanden. Dat heeft een inspectieweek duidelijk gemaakt. 'Er is nog werk aan de winkel.'

Vallen nog altijd oorzaak nummer 1 van arbeidsongevallen

Vallen nog altijd oorzaak nummer 1 van arbeidsongevallen

Valgevaar is en blijft de grootste oorzaak van alle arbeidsongevallen. In 2023 was vallen zelfs de oorzaak van meer dan de helft van de ongevallen in de bouw. Verder vinden er relatief vaak ongevallen plaats met arbeidsmiddelen als vorkheftrucks, pallethefwagens en ladders.

Luchtwegklachten door werk, werkgever aansprakelijk?

Luchtwegklachten door werk, werkgever aansprakelijk?

Een werknemer lijdt gezondheidsschade door blootstelling aan fijnstof en roet tijdens het werk als buschauffeur. Is de werkgever aansprakelijk voor de luchtwegklachten, ondanks dat de blootstelling binnen de norm valt?

Eigen schuld? Mwah, ik denk het niet

Eigen schuld? Mwah, ik denk het niet

In de loop van vele jaren heb ik honderden advocaten gedoceerd in mijn specialisatie, het werkgeversaansprakelijkheidsrecht. Een groot discussiepunt tijdens een cursus is steevast de kwestie van eigen schuld: wanneer heeft de werknemer eigen schuld aan zijn letsel of beroepsziekte?