Hybride werken moet in de RI&E

Het is belangrijk om aandacht te besteden aan thuiswerken, want psychische overbelasting ligt op de loer. Werkgevers moeten prioriteit geven aan het voorkomen van psychische overbelasting van thuiswerkers. Maar waar moet je op letten? De rol van de RI&E is hierbij belangrijk.

Hybride werken moet in de RI&E

Directeur medische zaken Jurriaan Penders van ArboNed zegt: “Werknemers kunnen door het thuiswerken moeilijker psychologisch afstand nemen van hun werk. Daardoor verliest privétijd de functie van rust en herstel. Werknemers maken bovendien extra uren. Een risico is dat thuiswerkers gaan overcompenseren. Ze hebben de neiging meer uren te maken, omdat ze snel het gevoel hebben tekort te schieten in hun werkzaamheden. Het is belangrijker dan ooit om als leidinggevende een vinger aan de pols te houden bij werknemers. En om duidelijke kaders te stellen.”

Met goede afspraken psychische overbelasting voorkomen

Marja Sleeuwenhoek van Zorg van de Zaak benadrukt het belang van preventie van psychische overbelasting. Goede afspraken maken met medewerkers hoort daar volgens haar bij. “Zorg voor laagdrempelige opvang van medewerkers die wat extra hulp en steun nodig hebben.”

Thuiswerkbalans opnemen in RI&E

Wanneer een werknemer te lang achter elkaar 'aan staat' kan het mis gaan. Of thuiswerken een probleem wordt, hangt af van de herstelmogelijkheden. De thuiswerkbalans moet in evenwicht blijven. Daarom is het belangrijk om de thuiswerkbalans als een soort verdieping op te nemen in de risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E).

Onderdeel van de collectie

Hybride werken

Hybride werken is niet meer weg te denken. We werken steeds vaker deels op kantoor en deels op een andere locatie, zoals thuis. Hoe richt je hybride werken succesvol in? Waar moet je op letten bij thuiswerken? En wat zegt wet- en regelgeving hierover?

Medewerkers in scheiding: gesprekstips

Medewerkers in scheiding: gesprekstips

Een scheiding is een ingrijpende gebeurtenis die ook invloed kan hebben op het werk. Dit artikel biedt jou als arboprofessional praktische tips voor gesprekken en ondersteuning om een medewerker in scheiding goed te begeleiden.

Maak een RIE met AI. Lukt dat?

Maak een RIE met AI. Lukt dat?

Het opstellen van een RIE met behulp van chatbot Copilot, wordt dat wat? Docent-onderzoeker Integrale Veiligheidskunde Ryanne Koper onderzocht het.

Misstanden melden vraagt morele moed van medewerkers

Misstanden melden vraagt morele moed van medewerkers

Morele moed is niet vanzelfsprekend. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich veilig genoeg voelen om misstanden te melden?

Sinterklaas op de werkvloer: 3 spraakmakende arbeidsconflicten

Sinterklaas op de werkvloer: 3 spraakmakende arbeidsconflicten

Dat de sinterklaasperiode niet altijd voor alle werknemers even goed uitpakt, blijkt wel uit deze 3 stukken Sint-jurisprudentie.

Grensoverschrijdend gedrag gaat ons allemaal aan

Grensoverschrijdend gedrag gaat ons allemaal aan

Als jurist moet je natuurlijk een goede lezer zijn, want hemeltje, wat komen er dagelijks veel teksten op je af. Je moet eigenlijk een topsporter in lezen zijn en het nog leuk vinden ook - begin er anders niet aan.

Werkgevers met een RI&E actiever in gezond en veilig werk

Werkgevers met een RI&E actiever in gezond en veilig werk

Een RI&E uitvoeren en een plan van aanpak opstellen is voor alle werkgevers verplicht volgens de Arbowet. Uitzonderingen daarop: zzp'ers en kleine bedrijven. Sinds 2014 is het percentage werkgevers met een RI&E gestegen van 46% naar 64% in 2024.

5 best gelezen artikelen in november

5 best gelezen artikelen in november

Waar waren arboprofessionals de afgelopen maand het meest in geïnteresseerd? Dit zijn de 5 best gelezen artikelen in november 2024.

Bureau-cratie

Bureau-cratie

Als bureaucratie de overhand krijgt, kan deze de gewone bedrijfsprocessen verstikken. Als we alles precies volgens de bureaucratische regels uitvoeren, met stiptheidsacties, kunnen we de tent wel sluiten.