Coronaproof werk, daar gaat het de Inspectie om

Het jaarplan 2021 van de Inspectie SZW is gepubliceerd. Natuurlijk, ook de inspecties van de 'klassieke risico's' als blootstelling aan gevaarlijke stoffen komen daarin aan bod. Maar vooral de coronacrisis drukt een zware stempel op het jaarplan. Coronaproof werk is een duidelijk aandachtspunt van de Inspectie in 2021. Daarbij staat de RI&E centraal.

Coronaproof werk, daar gaat het de Inspectie om

In het jaarplan 2021 beschrijft de Inspectie SZW hoe zij het komende jaar resultaten wil bereiken. Na de tussentijdse evaluatie in 2020 van het Meerjarenplan 2019–2022 is de verdeling van inspectiemiddelen al opnieuw bekeken. Maar inmiddels heeft de coronacrisis in Nederland grote impact op het werk. Daarom moet de Inspectie haar aanpak en activiteiten aanpassen. Bijzondere focus komt daarbij te liggen op coronaproof werk.

Coronaproof werkplek? Zo maakt u een coronaprotocol

Bijzondere focus op coronaproof werk in jaarplan 2021

Als gevolg daarvan zal de Inspectie dus bijzondere aandacht besteden aan het risico dat het coronavirus vormt voor werkenden. Het virus heeft tenslotte grote impact op de samenleving. En daarmee ook op de werkvloer. Daarom staat voor bedrijven de inventarisatie van dit risico in de RI&E centraal. Daarnaast moeten werkgevers aangeven op welke manier zij het coronarisico het hoofd gaan bieden. In hun plan van aanpak moeten zij dan ook aangeven hoe zij coronaproof werk willen vormgeven.

> LEES OOK: Coronaproof blijven werken, zo lukt het

Dat vraagt soms om vernieuwende oplossingen. Met name in sectoren en beroepen waar anderhalve meter afstand houden geen haalbare kaart is. De ogen van de Inspectie richten zich in 2021 in het bijzonder op een actieve aanpak van coronaproof werk door bedrijven. En dan vooral in die sectoren waar de bedrijfsvoering dat lastig maakt.

Niet veel veranderd aan arbeidsrisico's door jaren heen

Risico’s op de arbeidsmarkt veranderen niet sterk van jaar tot jaar. Dat blijkt uit de inspectiebrede risicoanalyse en de omgevingsanalyse van de Inspectie. Het grootste deel van alle beroepsziekten in Nederland betreft aandoeningen aan het bewegingsapparaat. Zo’n 1,3 miljoen werknemers kampen daarmee. Het aantal werknemers met burn-outklachten is opnieuw gestegen. Het aantal meldingen van ernstige arbeidsongevallen steeg tot en met 2019 jaarlijks. In 2020 ging dit opvallend genoeg omlaag.  Vermoedelijk ligt dit aan het effect van corona op de arbeidsmarkt.

> LEES OOK: Dit zijn ze: de meest gemelde beroepsziekten

De Inspectie zet in 2021 opnieuw in op naleving van de kernverplichtingen uit de Arbowet. Daarbij gaat het om zaken als de RI&E, het plan van aanpak en het basiscontract. Via voorlichting en actieve inspecties blijft de Inspectie SZW op het belang hiervan hameren. Zij richt zich daarbij vooral op werkgevers in specifieke subsectoren.

> TIP: CORONAPROOF in 2 uur? Volg het webinar ‘Uw bedrijf coronaproof in 6 stappen

Uw bedrijf coronaproof in zes stappen

Meten, weten en leren

Meten, weten en leren

Zelf ben ik erg goed in multitasken. Ik weet dat je achter het stuur geen telefoon moet gebruiken, maar in mijn geval is dat geen probleem. Ik plaats moeiteloos als arboprofessional een post op LinkedIn terwijl ik met één vaste hand mijn auto door het verkeer loods.

Verstoorde arbeidsrelatie leidt tot ontslag. Terecht of niet? 

Verstoorde arbeidsrelatie leidt tot ontslag. Terecht of niet?

In deze rechtszaak leidt een verstoorde arbeidsrelatie tot de ontbinding van een arbeidsovereenkomst. De zaak is een voorbeeld van waar tegenstrijdige verwachtingen en communicatiestoornissen toe kunnen leiden.

Wet- en regelgeving bij vervoer van gevaarlijke stoffen

Wet- en regelgeving bij vervoer van gevaarlijke stoffen

Iedere dag gaan er gevaarlijke stoffen op transport. Dit kan op verschillende manieren: via de weg, een pijpleiding, het spoor, de binnenwateren, de zee of door de lucht. Het vervoer van gevaarlijke stoffen brengt risico's met zich mee.

Zieke taxichauffeur werkt niet mee aan re-integratie en krijgt ontslag. Mag dat?

Zieke taxichauffeur werkt niet mee aan re-integratie en krijgt...

Een zieke taxichauffeur is onbereikbaar en weigert structureel mee te werken aan zijn re-integratie. Is hij beschermd door zijn ziekte of mag de werkgever hem toch ontslaan?

Arbeidshygiënist Edwin Hagelen: 'Ik mag ook graag meedenken met verbouwingen'

Arbeidshygiënist Edwin Hagelen: 'Ik mag ook graag meedenken met...

Van risico's inventariseren tot gevaarlijke stoffen meten, fysieke belasting verlagen en meedenken met verbouwingen. Arbeidshygiënist Edwin Hagelen geniet van zijn werk bij het UMCU: 'Never a dull moment'.

5 best gelezen artikelen in oktober

5 best gelezen artikelen in oktober

Wat lazen arboprofessionals de afgelopen maand? Dit zijn de 5 best gelezen artikelen in oktober 2024.

Veilige werkwijze ontwikkeld na bedrijfsongeval. Extra boetematiging?

Veilige werkwijze ontwikkeld na bedrijfsongeval. Extra boetematiging?

Een werkgever krijgt een boete nadat een straddle carrier is gekanteld. Nadat hij een veilige werkwijze heeft ontwikkeld, gaat de boete omlaag. Maar niet genoeg, vindt de werkgever. Wat zegt de rechter?

Geen schending zorgplicht en toch moet de baas dokken

Geen schending zorgplicht en toch moet de baas dokken

Zorgplicht en risicoaansprakelijkheid bij schade aan derden; er is een duidelijk onderscheid tussen die twee. Toch draait de werkgever soms op voor de letselclaim aan zo'n derde.