In het boek Succesvol adviseren in de praktijk werken de auteurs Cecile de Roos en Edith Groenendaal werkvormen voor 15 thema’s uit met een draaiboek. De lezer kan meteen aan de slag met een bepaalde klantvraag. Een van die werkvormen is het spreekuur voor veiligheidsschoenen.
Ken je grenzen
De arbo-adviseur moet zich altijd bewust blijven van de grenzen van zijn eigen kennis. Deze werkvorm is daarom niet bedoeld om zo maar zelf advies te gaan geven over schoenen en voeten. Deze werkvorm is een out of the box-voorbeeld uit de praktijk. Er worden spreekuren georganiseerd om mensen te adviseren die klachten hebben met het dragen van veiligheidsschoenen. Met dank aan John Otten (middelbaar veiligheidskundige).
Tip: Download de gratis Whitepaper Succesvol adviseren
De methode in de praktijk
Wanneer mensen de hele dag op veiligheid schoenen lopen, krijgen ze klachten. Er is behoefte aan een voetadviseur die basiskennis heeft van podologie. Wat levert deze werkvorm op?
De spreekuren zijn gericht op het verzamelen van informatie over de klachten die medewerkers ervaren bij het dragen van de veiligheidsschoenen. Naast algemene kennis over de klachten kan de adviseur met gespecialiseerde kennis informatie geven over de voet- en beenklachten.
Het doel is om inzicht te geven in de oorzaken van deze klachten. Door gebruik te maken van plaatjes van allerlei voetproblemen legt de adviseur de oorzaken uit aan medewerkers.
Wat zijn de voordelen?
Deze werkvorm geeft in relatief korte tijd (30 minuten) inzicht in mogelijke oorzaken van de klachten bij het dragen van veiligheidsschoenen Ook biedt deze werkvorm gelijk oplossingsrichtingen. Medewerkers denken vaak dat ze de enige zijn met specifieke (voet)problemen. Door uit te leggen dat heel veel medewerkers hier last van hebben, stelt de veiligheidskundige mensen op hun gemak.
Wat zijn de nadelen?
De medewerker krijgt in 30 minuten veel informatie over zich heen. De tijdsduur kan daarom een nadeel zijn.
Valkuilen voor de adviseur
Maar een valkuil voor de adviseur is dat hij in de expertrol kan kruipen bij het bedenken van oplossingen. En daardoor de ander begint te vertellen wat diegene ‘moet’.
Tips voor de adviseur
Het is belangrijk voor de adviseur om mensen op hun gemak te stellen. Leg daarom de nadruk op het samen met de medewerker zoeken naar een oplossing. Soms zijn mensen te zwaar, waardoor de veiligheidsschoenen hun functie verliezen. Dan kan het voorkomen dat mensen doorverwezen moeten worden naar een diëtiste. Dit kan gevoelig liggen. Uitleggen dat de schoenen effectief zijn tot een bepaald gewicht, kan bijdragen aan meer begrip. Soms moeten mensen spieroefeningen doen met benen en voeten. Dan is een doorverwijzing naar een fysiotherapeut belangrijk. Kortom: de nadruk ligt steeds op het adviseren: jij geeft adviezen, de medewerker beslist.
Het draaiboek ziet er als volgt uit:
Soort interventie: spreekuur veiligheidsschoenen
- Groepsgrootte: 1 persoon
- Tijdsduur: 30 minuten
- Voorbereiding: afspraken maken voor spreekuur, spreekkamer gereedmaken
- Benodigde middelen: folders van stichting Loop, posters van voeten, verschillende voorbeelden van voeten, schoenen, inlegzolen
- Leerdoel: inzicht en voorlichting over klachten
Lees ook:
- De wereld van de adviseur van binnenuit bekeken
- Arbo-adviseur, pas op voor deze valkuilen
- Adviseren in de praktijk is meer dan kennis delen
- Arbo-adviseur, zo bouwt u aan vertrouwen (praktijkcasus)
- Succesvol adviseren lukt met deze vaardigheden
Titel: Succesvol adviseren in de praktijk –
De schijf van vijf voor adviseurs
Auteurs: Cecile de Roos en Edith Groenendaal
Uitgeverij: Vakmedianet
ISBN 9789462155701