Met deze werkvorm verzamelt u klachten over veiligheidsschoenen

Deze werkvorm geeft arboprofessionals in 30 minuten inzicht in mogelijke oorzaken van de klachten bij het dragen van veiligheidsschoenen. De werkvorm biedt ook meteen oplossingsrichtingen voor problemen.

Met deze werkvorm verzamelt u klachten over veiligheidsschoenen

In het boek Succesvol adviseren in de praktijk werken de auteurs Cecile de Roos en Edith Groenendaal werkvormen voor 15 thema’s uit met een draaiboek. De lezer kan meteen aan de slag met een bepaalde klantvraag. Een van die werkvormen is het spreekuur voor veiligheidsschoenen.

Ken je grenzen

De arbo-adviseur moet zich altijd bewust blijven van de grenzen van zijn eigen kennis. Deze werkvorm is daarom niet bedoeld om zo maar zelf advies te gaan geven over schoenen en voeten. Deze werkvorm is een out of the box-voorbeeld uit de praktijk. Er worden spreekuren georganiseerd om mensen te adviseren die klachten hebben met het dragen van veiligheidsschoenen. Met dank aan John Otten (middelbaar veiligheidskundige).

Tip: Download de gratis Whitepaper Succesvol adviseren

De methode in de praktijk

> TIP: Leer succesvol adviseren in de praktijk voor maar € 39,95

Wanneer mensen de hele dag op veiligheid schoenen lopen, krijgen ze klachten. Er is behoefte aan een voetadviseur die basiskennis heeft van podologie. Wat levert deze werkvorm op?

De spreekuren zijn gericht op het verzamelen van informatie over de klachten die medewerkers ervaren bij het dragen van de veiligheidsschoenen. Naast algemene kennis over de klachten kan de adviseur met gespecialiseerde kennis informatie geven over de voet- en beenklachten.

Het doel is om inzicht te geven in de oorzaken van deze klachten. Door gebruik te maken van plaatjes van allerlei voetproblemen legt de adviseur de oorzaken uit aan medewerkers.

Wat zijn de voordelen?

Medewerkers denken vaak dat ze de enige zijn met specifieke (voet)problemen”

Deze werkvorm geeft in relatief korte tijd (30 minuten) inzicht in mogelijke oorzaken van de klachten bij het dragen van veiligheidsschoenen Ook biedt deze werkvorm gelijk oplossingsrichtingen. Medewerkers denken vaak dat ze de enige zijn met specifieke (voet)problemen. Door uit te leggen dat heel veel medewerkers hier last van hebben, stelt de veiligheidskundige mensen op hun gemak.

veiligheiddschoenen

Wat zijn de nadelen?

De medewerker krijgt in 30 minuten veel informatie over zich heen. De tijdsduur kan daarom een nadeel zijn.

Valkuilen voor de adviseur

Maar een valkuil voor de adviseur is dat hij in de expertrol kan kruipen bij het bedenken van oplossingen. En daardoor de ander begint te vertellen wat diegene ‘moet’.

Tips voor de adviseur

> TIP: Leer uzelf kennen en word een betere arbo-adviseur

Het is belangrijk voor de adviseur om mensen op hun gemak te stellen. Leg daarom de nadruk op het samen met de medewerker zoeken naar een oplossing. Soms zijn mensen te zwaar, waardoor de veiligheidsschoenen hun functie verliezen. Dan kan het voorkomen dat mensen doorverwezen moeten worden naar een diëtiste. Dit kan gevoelig liggen. Uitleggen dat de schoenen effectief zijn tot een bepaald gewicht, kan bijdragen aan meer begrip. Soms moeten mensen spieroefeningen doen met benen en voeten. Dan is een doorverwijzing naar een fysiotherapeut belangrijk. Kortom: de nadruk ligt steeds op het adviseren: jij geeft adviezen, de medewerker beslist.

Het draaiboek ziet er als volgt uit:

draaiboek succesvol adviseren

Soort interventie: spreekuur veiligheidsschoenen

  • Groepsgrootte: 1 persoon
  • Tijdsduur: 30 minuten
  • Voorbereiding: afspraken maken voor spreekuur, spreekkamer gereedmaken
  • Benodigde middelen: folders van stichting Loop, posters van voeten, verschillende voorbeelden van voeten, schoenen, inlegzolen
  • Leerdoel: inzicht en voorlichting over klachten

Lees ook:

De wereld van de adviseur van binnenuit bekekenTitel: Succesvol adviseren in de praktijk –
De schijf van vijf voor adviseurs
Auteurs: Cecile de Roos en Edith Groenendaal
Uitgeverij: Vakmedianet
ISBN 9789462155701

Jacqueline Joosten

Jacqueline Joosten

Hoofdredacteur

Jacqueline volgt sinds jaar en dag alles over veilig en gezond werken. Zij probeert altijd waarde toe te voegen aan berichten en de vertaalslag te maken naar de arboprofessional.

Werken in het onderwijs: de verschillende mogelijkheden 

Werken in het onderwijs: de verschillende mogelijkheden

Werken in het onderwijs biedt veel verschillende mogelijkheden, elk met eigen verantwoordelijkheden en eisen. Van leerkrachten tot ondersteunend personeel, elke rol draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren.

5 best gelezen artikelen in augustus

5 best gelezen artikelen in augustus

Wat lazen jullie de afgelopen maand? Dit zijn de 5 best gelezen artikelen in augustus 2024. Een artikel over werken in de hitte, een interview met een arbeidshygiënist, een handig overzicht PBM. Plus 2 artikelen over fysieke belasting: zitten en tillen.

Handig overzicht: PBM

Handig overzicht: PBM

Medewerkers gebruiken PBM om zich te beschermen tegen veiligheids- en gezondheidsrisico's. Maar... ze mogen pas worden gebruikt als het niet mogelijk is de risico's op een andere manier te bestrijden. Hoe zorg je ervoor dat je alles goed doet?

Exitgesprek vult bibliotheek van ervaringen

Exitgesprek vult bibliotheek van ervaringen

Een goed gevulde boekenkast is niet alleen een verzameling boeken, maar ook de stolling van talloos veel jaren noeste arbeid. Kennis en inzicht vergaren, nadenken en praktisch handelen, uitproberen, reflecteren en uiteindelijk schrijven, snijden, herschrijven.

Vakblad Arbo nummer 2 (2024) verschenen

Vakblad Arbo nummer 2 (2024) verschenen

Het tweede magazine van 2024 van Vakblad Arbo is uit. Deze editie heeft als thema Leren tijdens het werk. Maar dit juni-nummer bevat nog veel andere interessante onderwerpen. Lees hier de digitale versie.

Met de nieuwe ademhalingsrichtlijn naar een goed ABM-programma

Met de nieuwe ademhalingsrichtlijn naar een goed ABM-programma

Zelf een goed ABM-programma ontwerpen? Iedereen die met persoonlijke ademhalingsbeschermingsmiddelen te maken heeft, kan daarvoor gebruikmaken van de nieuwe NVvA-richtlijn.

In 3 stappen naar een warm leerklimaat 

In 3 stappen naar een warm leerklimaat

Een warm leerklimaat en inclusief leren zijn voorwaarden voor succesvol leren in het werk. Hoe zorgen we voor een gezond en veilig werkklimaat waar geleerd kan worden en we kunnen toepassen wat we op cursus hebben geleerd? Of waarin we een extra taak kunnen uitvoeren na een beoordeling? Of nieuw gedrag kunnen oefenen na een coachtraject?  

Blijven leren? Zo lukt dat ook tijdens je werk 

Blijven leren? Zo lukt dat ook tijdens je werk

Als (arbo)professional wil je anderen steeds weer van goede adviezen voorzien. Tegelijkertijd zijn er voortdurend nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied. Hoe blijf je up-to-date, in tijden van torenhoge werkdruk en ogenschijnlijk weinig tijd om te blijven leren?