Veilig verf spuiten, leer van hoe ze dat in andere bedrijven aanpakken

Gezonder en veiliger werken met gevaarlijke stoffen? Leer van hoe andere bedrijven dat aanpakken. Van deze twee praktijkverhalen bijvoorbeeld, over bedrijven in het schadeherstel en de verfspuiterij. Beide vonden op hun eigen manier een oplossing om veiliger te werken.

Veilig verf spuiten, leer van hoe ze dat in andere bedrijven aanpakken

Koen Munsters van Spuiterij Munsters in Deurne wil niet binnen de regelgeving vallen, hij wil die liever een stap voor zijn. Munsters is een spuiterij en schadeherstelbedrijf voor personenvervoer, trailers, lichte bedrijfswagens, trucks en zwaar materieel.

In de spuiterij werkten de verfspuiters met een primer die de gevaarlijke stof chroom-6 bevat. Mede-eigenaar Koen Munsters besloot om de stof uit zijn bedrijf te bannen. Met het oog op de veiligheid van zijn werknemers en nog voordat de wetgeving over chroom-6 veranderde.

Liever kijken naar vervangende producten

Sterker nog: hij ontwikkelde zelf een veilige variant van de primer. Want veiligheid en innovatie zitten bij Spuiterij Munsters in het DNA. Zo ontwikkelde vader Bert Munsters al een spuitautomaat om de schouders van zijn spuiters te ontlasten. Ook introduceerde hij een geautomatiseerde spuitstraat om luchtvervuiling tegen te gaan.

Een logische volgende stap was het verminderen van blootstelling aan gevaarlijke stoffen in het bedrijf. “Voor onze medewerkers lijken alle stoffen doorzichtig en daardoor ongevaarlijk ”, zegt zoon Koen. “Daardoor is het moeilijk om hen bewust te maken van het gevaar. Je kunt iedereen verplichten de bronafzuiging en persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken, maar in principe is dat niet de juiste oplossing. Je kunt beter kijken naar vervangende producten.”

Wel de goede eigenschappen, geen chroom-6

Vanuit die gedachte zocht Munsters naar een manier om het veelgebruikte chroom-6 van de werkvloer te verbannen. Samen met chemieleverancier AD International zocht hij naar de juiste mix voor een chromaatvrije primer en een juiste voorbehandeling. Natuurlijk mét behoud van de lakhechting en corrosiewerende eigenschappen, maar zonder de gevaarlijke stoffen. En die vonden ze. Businessunitmanager Roland van Meer: “Na vier jaar ontwikkelen en een intensieve testfase kwamen we tot een product dat aan alle eisen voldoet.”

Toen de medewerkers van de spuiterij hoorden dat chroom-6 hiermee geschiedenis was, reageerden ze blij. Tegelijkertijd riep het ook vragen op, omdat de spuiters benieuwd waren met welk product ze in het vervolg zouden werken. Want in het algemeen geldt ‘als het goed werkt, moet je ervan afblijven’.

Alle stappen in het proces aanpassen

Munsters legt uit: “De eerste keer dat ze met de pre-coat werkten, dachten ze dat zo’n dun laagje vast niets zou doen. Ik en Roland hebben langzaamaan hun vertrouwen moeten winnen. De mannen willen allemaal een perfect gespoten voertuig afleveren en niet inleveren op kwaliteit.”

Maar gelukkig hoeft dat nu ook niet meer. Door in de testfase samen met hen het product te ontwikkelen, zijn ze er nu van overtuigd dat het nieuwe systeem zonder chroom-6 beter werkt.” Wel gedraagt de alternatieve pre-coat zich anders. Daardoor was het nodig alle stappen in het proces aan te passen, van voorbehandeling tot aflak.

En nu, heeft Spuiterij Munsters nog plannen voor de toekomst? “Nul procent uitstoot van alle gevaarlijke stoffen in onze spuiterijen. Dat is de droom”, aldus Munsters.

Jong veilig geleerd is oud veilig gedaan

Ron Meure werkt als voorbewerker-spuiter bij autoschadebedrijf ASN Vermaire in Haarlem. Tijdens het spuiten en bewerken van auto’s werken ze met verdunnings- en oplosmiddelen. Ook moeten ze rekening houden met uitlaatgassen, waaronder dieselrook.

Meure begon zo’n twintig jaar geleden bij ASN Vermaire. “Ik heb een aantal jaar elders gewerkt, maar toch klopte ik hier na een paar jaar weer aan de deur.” Terugkeren bij ASN Vermaire als voorbewerker en spuiter was voor hem een goede keuze: “Ik ben al wat ouder, maar werk hier veel met jonge jongens die ik zelf heb opgeleid. Het is mooi om te zien dat ze het werk zo goed oppakken en zelfstandig kunnen werken. We zijn een klein en hecht team.”

“Ik werk veilig voor mezelf en mijn collega’s. Je moet altijd eerst om je eigen veiligheid denken, maar natuurlijk zorg je ook voor elkaar. ‘Van onveilig werken merk je nu misschien niks, maar wel als je net zo oud bent als ik’ zeg ik vaak tegen jonge werknemers”, aldus Meure.

Bedrijven nemen gevaarlijke stoffen serieuzer

Vroeger werden er volgens hem veel minder maatregelen genomen op het gebied van veilig werken met gevaarlijke stoffen. “De afzuiging was bijvoorbeeld niet zo goed als nu. Daarbij is ook de houding tegenover veilig werken veranderd. Vroeger werd er vaak lacherig over gedaan – je was al snel een mietje als je veilig werkte.”

Nu er steeds meer bekend is over de schade die sommige stoffen kunnen aanrichten, nemen bedrijven de risico’s serieuzer. ASN Vermaire stelt bijvoorbeeld jaarlijks een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) op. De resultaten van de metingen worden op het moment van meten gedeeld met het personeel. En ook later in teammeetings.

Als de resultaten actie noodzakelijk maken, wordt dit in de RI&E meegenomen. Omdat het bedrijf een duurzaamheidslabel heeft, gebruikt het schonere, milieuvriendelijkere producten die ook nog eens veiliger zijn. Verder werken ze in een spuitcabine waaruit de lucht wordt afgezogen en tegelijkertijd verse lucht naar binnen wordt geblazen.

Geen OPS of slechte longen? Werk nu veilig!

Meure vindt het hard nodig dat er aandacht is voor veiligheid op de werkvloer. Want hij ziet in dat de langetermijngevolgen van onveilig werken ernstig kunnen zijn. “Je kunt in ons vak bijvoorbeeld OPS krijgen, de schildersziekte. De blootstelling aan oplosmiddelen kan je hersenen aantasten waardoor je vergeetachtig wordt, of erger.”

“Ook zijn er spuiters in onze sector die door slechte longen met zuurstofapparaten moeten rondlopen. Dat hoop ik allemaal te voorkomen door veilig te werken.” Meure onderstreept: “De verantwoordelijkheid om veilig te werken ligt bij de werkgever. Maar je moet ook zelf je verantwoordelijkheid nemen.”

Bron: Arboportaal

Lees meer over

Oud nieuws

Oud nieuws

Als een kind in een snoepwinkel. Zo voelde ik mij na het openen van de envelop. Maar net als met snoep, kwam de kater niet veel later.

Wet- en regelgeving bij vervoer van gevaarlijke stoffen

Wet- en regelgeving bij vervoer van gevaarlijke stoffen

Iedere dag gaan er gevaarlijke stoffen op transport. Dit kan op verschillende manieren: via de weg, een pijpleiding, het spoor, de binnenwateren, de zee of door de lucht. Het vervoer van gevaarlijke stoffen brengt risico's met zich mee.

Arbeidshygiënist Edwin Hagelen: 'Ik mag ook graag meedenken met verbouwingen'

Arbeidshygiënist Edwin Hagelen: 'Ik mag ook graag meedenken met...

Van risico's inventariseren tot gevaarlijke stoffen meten, fysieke belasting verlagen en meedenken met verbouwingen. Arbeidshygiënist Edwin Hagelen geniet van zijn werk bij het UMCU: 'Never a dull moment'.

Inspectie gevaarlijke stoffen? Dit zijn de aandachtspunten

Inspectie gevaarlijke stoffen? Dit zijn de aandachtspunten

Binnenkort de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) op bezoek? Als je een goed veiligheidsplan en actieplan aanlevert, kan het zijn dat de inspectie daarmee afgerond is. Maar hoe stel je een goed veiligheidsbeleid op? 15 tips op een rij.

PFAS: risico's en maatregelen

PFAS: risico's en maatregelen

PFAS zijn poly- en perfluoralkylstoffen. Het is een groep van duizenden chemische stoffen. Van een aantal PFAS-verbindingen weten we dat ze schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Daarom is het belangrijk om maatregelen te nemen om waar mogelijk beroepsmatige blootstelling aan PFAS te voorkomen.

De strijd tegen afval

De strijd tegen afval

In de gemeente Eindhoven klagen bewoners (met name op sociale media) over de overlast door de Canadese gans. Vooral de poep op fietspaden en het trottoir vinden zij vervelend. De strijd tegen zichtbaar en onzichtbaar afval.

Geen groter belang dan eigenbelang

Geen groter belang dan eigenbelang

Veel bedrijven lukt het niet om het veiligheidsbesef bij medewerkers te bevorderen, ondanks voorlichting, toolboxmeetings en toezicht. Door ze te wijzen op eigenbelang krijg je die medewerkers bij de les.

Doe de dop op het busje reinigingsmiddel als je gaat slijpen

Doe de dop op het busje reinigingsmiddel als je gaat slijpen

Een open busje met zeer brandbaar reinigingsmiddel en werken met een haakse slijper blijkt een gevaarlijke combinatie die een monteur brandwonden oplevert. Is de boete voor de werkgever terecht?