Veilig werken vanuit huis: zo regel je dat

Ruim twee op de drie organisaties heeft sinds een aantal jaar een thuiswerkregeling. Werkuren en -locaties worden steeds flexibeler, wat zorgt voor een vrije en productieve werksfeer. Maar voor een veilige (online) werkomgeving moeten er vaak wel een aantal dingen geregeld worden. Wil je graag zorgen voor de best mogelijke thuiswerkplek? Een paar handige tips om thuiswerken te optimaliseren.

Veilig werken vanuit huis: zo regel je dat

1. Zorg voor een goede digitale werkomgeving 

In een digitale werkomgevingkomen alle informatie en processen samen die werknemers nodig hebben om goed hun taken uit te kunnen voeren. Belangrijk is dat je zo’n omgeving vanaf kantoor, maar ook vanuit huis kunt gebruiken. Hierdoor kunnen collega’s goed met elkaar samenwerken, ook als zij op afstand werken.   

De kenmerken van een goede digitale werkomgeving:  

  • Toegankelijk. Een geschikte digitale werkomgeving is toegankelijk vanaf verschillende apparaten. Werknemers moeten kunnen inloggen via vaste computers, laptops, smartphones en tablets. Dit zorgt ervoor dat zij ook onderweg productief zijn.  
  • Cloudgebaseerd. In de cloud werken zorgt ervoor dat documenten makkelijk terug te vinden zijn voor collega’s.  
  • Stimuleert samenwerken. Met ingebouwde chats blijven collega’s goed op de hoogte van elkaars projecten en kunnen ze elkaar helpen waar nodig. 
  • Gebruiksvriendelijk. Een goede digitale werkomgeving is intuïtief en gemakkelijk in gebruik. 

2. Optimaliseer een werkplek thuis 

Flexibel werken is voor veel mensen een echte uitkomst, en hiervoor is een vaste uitvalsbasis waar ongestoord én comfortabel gewerkt kan worden is van groot belang. Het is voor veel werknemers namelijk verleidelijk om lekker onderuitgezakt op de bank te zitten, terwijl dit slechte gevolgen kan hebben voor je rug en nek. Hieronder vind je een lijst met dingen die niet in een kantoor aan huis mogen ontbreken: 

  • Een comfortabele stoel, een in hoogte verstelbaar bureau en een goede lamp. 
  • Laptop of desktop en telefoon. 
  • Een (kantelbaar) beeldscherm, externe muis en toetsenbord. 
  • Een veilige en stabiele internetverbinding. 
  • Toegang tot een digitale werkplek met de juiste systemen en software.
  • Een manier om je af te sluiten (kan een aparte ruimte zijn, maar ook een noise cancelling- koptelefoon). 

3. Blijf bewegen

Op kantoor wordt regelmatig rondgelopen, bijvoorbeeld om met een collega te spreken of een kopje koffie te halen. Thuis is dit vaak minder het geval, en dat terwijl het veel beter voor de gezondheid is om niet de hele dag te blijven zitten.  

Door te wandelen tijdens een pauze of een sta-bureau aan te schaffen wordt de zit-tijd (en dus ook de kans op hart- en vaatziekten) verminderd. 

Ook helpt een goede hoeveelheid beweging een betere focus te behouden. Na urenlang achter een scherm zitten neemt de concentratie vaak af. Door als werkgever te zorgen voor sta-bureaus, goede stoelen en andere voorzieningen houd je je werknemers gelukkig en gezond. 

Flexibel werken 

Door corona hebben veel bedrijven in sneltreinvaart het thuiswerken doorgevoerd. Hierna is het een blijvertje geworden: bijna alle werkgevers staan toe dat hun werknemers af en toe thuiswerken. Twee dagen thuiswerken is zelfs het nieuwe normaal geworden: een groot verschil met vóór de pandemie. 

Hybride werken is voor veel mensen een echte uitkomst: het helpt met het onderhouden van een goede werk/privébalans en is daarnaast ook nog eens goed voor het milieu door het verminderde reisverkeer. Genoeg redenen om te investeren in een efficiënte, veilige en gezonde thuiswerkplek dus.

Dit artikel is gesponsord door Vodafone

'Stel als manager nieuwsgierige vragen in plaats van regels op te leggen'

'Stel als manager nieuwsgierige vragen in plaats van regels op te...

Nog te vaak staren organisaties zich in hun veiligheidsbeleid blind op de regels, terwijl het werk al jarenlang met succes op een andere manier wordt uitgevoerd. Veiligheidsexpert Robert Jan de Boer noemt dat de kloof tussen Eigenlijk Werk en Ingebeeld Werk. In zijn boek Modern veiligheidsmanagement beveelt De Boer managers aan om juist de praktijk als uitgangspunt te nemen.

De signalerende rol van een vertrouwenspersoon als preventie-adviseur

De signalerende rol van een vertrouwenspersoon als preventie-adviseur

Kampen jouw collega's met problemen, of willen ze gewoon hun verhaal kwijt? Dan kunnen ze terecht bij de vertrouwenspersoon, want die biedt een luisterend oor. Maar wist je dat diezelfde vertrouwenspersoon ook een rol kan spelen bij preventie?

Veilig werken met elektrotechniek

Veilig werken met elektrotechniek

De elektrotechniek verandert snel, en daarmee groeit het belang van veilig werken. Nieuwe technologieën, zoals zonnepanelen en laadpalen, stellen ons voor nieuwe uitdagingen. Hoe zorg je dat technici altijd veilig en volgens de hoogste standaarden werken? De vernieuwde Stipel-examens van PBNA spelen hierin een cruciale rol. 

Hoe gangbaar is onbereikbaarheid buiten werktijd in Nederland? 

Hoe gangbaar is onbereikbaarheid buiten werktijd in Nederland?

Het recht op onbereikbaarheid buiten werktijd is in Nederland niet expliciet wettelijk vastgelegd. Hoe onbereikbaar zijn Nederlandse werknemers eigenlijk buiten werktijd?

Inspectie gevaarlijke stoffen? Dit zijn de aandachtspunten

Inspectie gevaarlijke stoffen? Dit zijn de aandachtspunten

Binnenkort de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) op bezoek? Als je een goed veiligheidsplan en actieplan aanlevert, kan het zijn dat de inspectie daarmee afgerond is. Maar hoe stel je een goed veiligheidsbeleid op? 15 tips op een rij.

Werken in het onderwijs: de verschillende mogelijkheden 

Werken in het onderwijs: de verschillende mogelijkheden

Werken in het onderwijs biedt veel verschillende mogelijkheden, elk met eigen verantwoordelijkheden en eisen. Van leerkrachten tot ondersteunend personeel, elke rol draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren.

Een toegankelijke werkplek, hoe zit dat bij jou?

Een toegankelijke werkplek, hoe zit dat bij jou?

Stel, er komt voor het eerst iemand met een beperking in het bedrijf werken. Hoeveel moet er dan voor gebeuren om diegene een toegankelijke werkplek te bieden?

Vakblad Arbo nummer 3 (2024) verschenen

Vakblad Arbo nummer 3 (2024) verschenen

Het derde magazine van 2024 van Vakblad Arbo is verschenen. Dit oktober-nummer staat vol interessante onderwerpen. Lees hier de digitale versie.