De veiligheidskundige van nu is niet meer die van 30 jaar geleden

Al dertig jaar is Pieter Diehl actief als veiligheidskundige en zag hij heel wat organisaties van binnen. Hij vertelt hoe zijn visie op veiligheid en eigenaarschap in de loop van die tijd veranderde en waar het op dit moment aan schort.

De veiligheidskundige van nu is niet meer die van 30 jaar geleden

Momenteel is Pieter Diehl werkzaam bij BMD Zuid. In de dertig jaar dat hij bedrijven adviseert over veiligheid is zijn visie veranderd. Hij deelt die jaren graag in drie fasen in en ziet in de loop der tijd een duidelijke verbetering optreden in de praktijk. Hoewel het aantal ongevallen nog steeds niet vermindert.

Fase 1, 2 en 3

Volgens Pieter deden we in fase 1 heel veel moeite om het aantal ongevallen te verminderen. De arbocoördinator ging rondlopen op de werkvloer. Als een politieagentje strafte hij de werknemers in plaats van hen voorlichting te geven.

In de tweede fase zetten de veiligheidskundige zijn beleid vooral op papier en maakte daarbij graag gebruik van compliance audits. En ja, het aantal ongevallen ging inderdaad omlaag. Ook kwamen toen de preventiemedewerker en de RIE om de hoek kijken. De overgang van fase 1 naar fase 2 verliep relatief eenvoudig.

Inmiddels zitten we in fase 3. Daarin gaat het vooral om gedrag, cultuur, motivatie en Safety II. De benadering van de veiligheidsprofessional is veel meer mensgericht. En veiligheid wordt nu niet meer alleen door de veiligheidskundigen opgepakt. Ook het management moet aan de bak.

Waar het aan schort

En dat is waar het nu nog wel eens aan schort. We willen het eigenaarschap op het gebied van veiligheid verbeteren en de medewerkers meer betrekken bij hun veilige werkplek. Maar dat motiveren lukt nou eenmaal niet van de ene op de andere dag. Pieter: "Met 1 dagje training bereik je niks".

Andere leiderschapsstijl hard nodig

Om meer te bereiken is een andere stijl van leiding geven nodig. Veel bedrijven willen wel, maar vinden het heel moeilijk om 'los te laten'. Vooral het middenkader heeft daarbij een sleutelrol. Directeuren zijn vaak positief maar het management daaronder vindt het lastig om de werknemers verantwoordelijkheid te geven. Om hen de ruimte te laten om zelf na te denken. En natuurlijk: fouten maken mag! Alleen zo creëer je eigenaarschap.

Het gedrag van medewerkers van de ene op de andere dag veranderen lukt echt niet. Het middenkader moet hier dus aan werken samen met de veiligheidskundige. En daar helpt bijvoorbeeld een gedragsdeskundige ook heel erg bij.

Lees meer over

Pieter Diehl

Pieter Diehl

Pieter Diehl is van oorsprong gecertificeerd Hogere veiligheidskundige. De afgelopen jaren houdt hij zich ook bezig met leiderschap en eigenaarschap. Hij adviseert grote en middelgrote bedrijven inzake de (veiligheids)cultuur, dit alles om duurzame inzetbaarheid van de medewerkers te vergroten. Pieter is auteur van diverse arboboeken en artikelen. Hij is verbonden aan de PHOV (opleiding HVK) als trainer en examinator en redacteur van de Kennisbank Arbo in de praktijk en mede-auteur van Preventiemedewerker, een praktische handleiding.

Jacqueline Joosten

Jacqueline Joosten

Hoofdredacteur

Jacqueline volgt sinds jaar en dag alles over veilig en gezond werken. Zij probeert altijd waarde toe te voegen aan berichten en de vertaalslag te maken naar de arboprofessional.

'Stel als manager nieuwsgierige vragen in plaats van regels op te leggen'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord 'Stel als manager nieuwsgierige vragen in plaats van regels op te...

Nog te vaak staren organisaties zich in hun veiligheidsbeleid blind op de regels, terwijl het werk al jarenlang met succes op een andere manier wordt uitgevoerd. Veiligheidsexpert Robert Jan de Boer noemt dat de kloof tussen Eigenlijk Werk en Ingebeeld Werk. In zijn boek Modern veiligheidsmanagement beveelt De Boer managers aan om juist de praktijk als uitgangspunt te nemen.

De signalerende rol van een vertrouwenspersoon als preventie-adviseurGesponsord
Gesponsord

Gesponsord De signalerende rol van een vertrouwenspersoon als preventie-adviseur

Kampen jouw collega's met problemen, of willen ze gewoon hun verhaal kwijt? Dan kunnen ze terecht bij de vertrouwenspersoon, want die biedt een luisterend oor. Maar wist je dat diezelfde vertrouwenspersoon ook een rol kan spelen bij preventie?

Zo ga je van goede voornemens naar nieuwe gewoontes

Zo ga je van goede voornemens naar nieuwe gewoontes

Bijna 80% van de mensen heeft een goed voornemen aan het begin van een nieuw jaar. Allemaal denken ze dat vol te houden, maar slechts een kwart van hen lukt dat. Bijna de helft vergeet zelfs dat ze een goed voornemen hadden. Hoe maak je van goede voornemens wél nieuwe gewoontes?

Bureau-cratie

Bureau-cratie

Als bureaucratie de overhand krijgt, kan deze de gewone bedrijfsprocessen verstikken. Als we alles precies volgens de bureaucratische regels uitvoeren, met stiptheidsacties, kunnen we de tent wel sluiten.

Verstoorde arbeidsrelatie leidt tot ontslag. Terecht of niet? 

Verstoorde arbeidsrelatie leidt tot ontslag. Terecht of niet?

In deze rechtszaak leidt een verstoorde arbeidsrelatie tot de ontbinding van een arbeidsovereenkomst. De zaak is een voorbeeld van waar tegenstrijdige verwachtingen en communicatiestoornissen toe kunnen leiden.

Communicatiespaghetti

Communicatiespaghetti

Een van de belangrijkste taken van veiligheidsprofessionals is de communicatie over diverse aspecten van veiligheid met anderen. Immers, alléén kunnen we veiligheid niet of nauwelijks verbeteren.

De kunst van objectief observeren

De kunst van objectief observeren

David van Valkenburg bespreekt het verschil tussen zien en observeren en geeft tips om met minder automatische interpretatie te leren kijken.

Mag dat, 11 werknemers verplicht overplaatsen? 

Mag dat, 11 werknemers verplicht overplaatsen?

Een zorgaanbieder in Noord-Holland wil 11 werknemers van een locatie overplaatsen naar verschillende andere locaties. De werkgever beroept zich daarbij op het eenzijdig wijzigingsbeding in de arbeidsovereenkomsten. Terecht?