De signalerende rol van een vertrouwenspersoon als preventie-adviseur

Kampen jouw collega's met problemen, of willen ze gewoon hun verhaal kwijt? Dan kunnen ze terecht bij de vertrouwenspersoon, want die biedt een luisterend oor. Maar wist je dat diezelfde vertrouwenspersoon ook een rol kan spelen bij preventie?

De signalerende rol van een vertrouwenspersoon als preventie-adviseur

Al een tijdje voelt de medewerker zich niet op haar gemak. Het werk is interessant, maar die collega's… Hun grappen zijn wel erg hard, en soms zelfs seksueel getint. Onaanvaardbaar, vindt ze, en dus maakt ze een afspraak met de vertrouwenspersoon. Hoe zal die op haar verhaal reageren?

“Wat je in ieder geval niet gaat doen, is dat verhaal in twijfel trekken”, zegt Anna van Zalk, intern vertrouwenspersoon bij advies- en opleidingsinstituut Kader. “Tijdens onze opleiding worden we getraind om onze mening thuis te laten. Als vertrouwenspersoon doe je niet aan waarheidsvinding, en je hebt respect voor iedere melding. Dus als die vrouw de grappen als kwetsend ervaart, respecteer je die beleving. Maar er is ook een andere kant: die beleving kan niet leidend zijn. Sommige mensen zijn gewoon gevoeliger dan anderen. Iedereen reageert vanuit zijn of haar eigen schema.”

Discreet onderzoek

Daarom zou zij in het bovenstaande geval haar blik breder stellen. “Ik zou kijken of er van de betreffende afdeling al eerder meldingen zijn binnengekomen. En als dan blijkt dat meerdere mensen de beleving van de melder delen, zou ik de directie vragen of ze dit nader kan laten onderzoeken. Hebben die mensen lange tenen, of zijn de grappen inderdaad te hard? Stel dat daar een collega voortdurend wordt aangesproken met ‘Malle Pietje’. Natuurlijk is dat een geintje, maar vindt die collega het zelf ook grappig? Iedereen denkt van wel, maar er is maar één manier om erachter te komen: vraag het hem. Pas dan weet je het zeker.”

Anna van Zalk: "Het gebeurt regelmatig dat melders alleen hun verhaal kwijt willen."
Anna van Zalk: "Het gebeurt regelmatig dat melders alleen hun verhaal kwijt willen."

Onderzoek dus, maar volgens Van Zalk stuiten we hier op een dilemma. “Het gebeurt regelmatig dat melders alleen hun verhaal kwijt willen. Zelfs als het gaat om vrij ernstige feiten, willen ze niet dat de vertrouwenspersoon naar de directie stapt. Natuurlijk moet je dat respecteren; je kunt de directie dan niet vertellen wat er is gebeurd. In plaats daarvan zou ik alleen melden dat er op die betreffende afdeling misschien wat aan de hand is. Nee, ik wil dan niet dat de directie meteen op die specifieke afdeling een onderzoek gaat instellen. Dan kan de melder één en één wel bij elkaar optellen, en verlies je als vertrouwenspersoon onmiddellijk je geloofwaardigheid. Ik zou het in zo’n geval subtieler aanpakken. Je kunt bijvoorbeeld adviseren om niet alleen onderzoek te doen op de betreffende afdeling, maar ook nog bij een of twee andere. Bijvoorbeeld op die plaatsen waar je vermoedt dat er ook wat aan de hand zou kunnen zijn.”

Werken aan cultuur

Want volgens Van Zalk heeft een goede vertrouwenspersoon een scherp beeld van de cultuur op de verschillende afdelingen. “Kader is tegenwoordig natuurlijk een grote organisatie met zo'n 400 medewerkers. Die ken ik allemaal niet persoonlijk, maar ik werk wel regelmatig op verschillende afdelingen, zodat ik een indruk krijg van de sfeer. En ik weet van intervisiebijeenkomsten dat andere vertrouwenspersonen dat ook vaak doen. Af en toe voelen ze dan dat de cultuur ergens te wensen overlaat. Dat zou een reden kunnen zijn voor een interventie.”

Uiteindelijk is het doel van iedere vertrouwenspersoon om zichzelf overbodig te maken”

Zo'n interventie kost volgens haar de nodige tijd. “Allereerst is het belangrijk om je in de functies te verdiepen. Als het gaat om een magazijn of een productielijn, kun je bijvoorbeeld een keer meedraaien, om een beeld te krijgen van de werkzaamheden. Ook kun je aanhaken bij een bestaand teamoverleg of een OR-vergadering. Dat geeft je de gelegenheid om vragen te stellen. Hoe zit het met de omgangsregels? Staan die ergens verborgen in het personeelshandboek, of op een prominente plaats op de site? En als een van die regels stelt dat je met respect met elkaar om moet gaan, wat houdt dat dan concreet in? Wat vinden jullie dat er wel en niet kan? Nogmaals, een cultuuromslag kost tijd, maar juist door dit soort acties krijg je wel zaken in beweging, en kun je een sfeer creëren waarin mensen fijn werken. Uiteindelijk is het doel van iedere vertrouwenspersoon om zichzelf overbodig te maken.”

Externe expertise en opleiding

Maar voordat het zover is, nog een laatste advies: kies niet alleen voor een intern vertrouwenspersoon. “Ik werk samen met een externe vertrouwenspersoon, iemand van buiten het bedrijf”, zegt Van Zalk. “Dat is volgens ons de ideale combinatie: als mensen huiverig zijn om hun verhaal te delen met een collega, hebben ze een alternatief. Dat laatste is met name belangrijk in kleine organisaties: daar kennen mensen elkaar vaak door en door, dus is een externe optie vaak de meest logische. Overigens biedt Kader niet alleen opleidingen aan waarin deze externe vertrouwenspersonen worden getraind, maar zet ze ook weg bij onze opdrachtgevers.”

Dit artikel is gesponsord door Kader.

Zo ga je van goede voornemens naar nieuwe gewoontes

Zo ga je van goede voornemens naar nieuwe gewoontes

Bijna 80% van de mensen heeft een goed voornemen aan het begin van een nieuw jaar. Allemaal denken ze dat vol te houden, maar slechts een kwart van hen lukt dat. Bijna de helft vergeet zelfs dat ze een goed voornemen hadden. Hoe maak je van goede voornemens wél nieuwe gewoontes?

Veilig werken met elektrotechniek

Veilig werken met elektrotechniek

De elektrotechniek verandert snel, en daarmee groeit het belang van veilig werken. Nieuwe technologieën, zoals zonnepanelen en laadpalen, stellen ons voor nieuwe uitdagingen. Hoe zorg je dat technici altijd veilig en volgens de hoogste standaarden werken? De vernieuwde Stipel-examens van PBNA spelen hierin een cruciale rol. 

Bureau-cratie

Bureau-cratie

Als bureaucratie de overhand krijgt, kan deze de gewone bedrijfsprocessen verstikken. Als we alles precies volgens de bureaucratische regels uitvoeren, met stiptheidsacties, kunnen we de tent wel sluiten.

Handig overzicht: cultuur

Handig overzicht: cultuur

Cultuur vormt de onzichtbare basis van elke werkplek. Dit handige overzicht verkent hoe cultuur het veiligheidsgedrag beïnvloedt en wat arboprofessionals daarvan moeten weten.

Verstoorde arbeidsrelatie leidt tot ontslag. Terecht of niet? 

Verstoorde arbeidsrelatie leidt tot ontslag. Terecht of niet?

In deze rechtszaak leidt een verstoorde arbeidsrelatie tot de ontbinding van een arbeidsovereenkomst. De zaak is een voorbeeld van waar tegenstrijdige verwachtingen en communicatiestoornissen toe kunnen leiden.

Casus vertrouwenspersoon: moeizame re-integratie

Casus vertrouwenspersoon: moeizame re-integratie

Vertrouwenspersoon Arnoud Kok biedt medewerkers een luisterend oor en een helpende hand. Deze keer Pieter, die tegenwerking ervaart bij zijn re-integratie.

Communicatiespaghetti

Communicatiespaghetti

Een van de belangrijkste taken van veiligheidsprofessionals is de communicatie over diverse aspecten van veiligheid met anderen. Immers, alléén kunnen we veiligheid niet of nauwelijks verbeteren.

Inspectie gevaarlijke stoffen? Dit zijn de aandachtspunten

Inspectie gevaarlijke stoffen? Dit zijn de aandachtspunten

Binnenkort de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) op bezoek? Als je een goed veiligheidsplan en actieplan aanlevert, kan het zijn dat de inspectie daarmee afgerond is. Maar hoe stel je een goed veiligheidsbeleid op? 15 tips op een rij.