Handig overzicht: (veiligheids)gedrag
Hoe krijg je medewerkers zover dat ze veilig werken? En hoe zorg je dat dit geen tijdelijke verandering is, maar blijvend effect heeft? In dit handig overzicht staat alles over (veiligheids)gedrag op een rij.
Hoe krijg je medewerkers zover dat ze veilig werken? En hoe zorg je dat dit geen tijdelijke verandering is, maar blijvend effect heeft? In dit handig overzicht staat alles over (veiligheids)gedrag op een rij.
In 1991 liet Jaap van den Herik de lezers van vakblad Arbo kennismaken met AI, toen nog expertsystemen genoemd. Wat is volgens hem de stand van zaken nu, 33 jaar later? 'Niet de technologie is het probleem, maar het draagvlak bij de mens.'
Wat tolereer je als organisatie wel of niet als het gaat om gedrag van medewerkers? Gebruik dit voorbeelddocument gedragscode om dat duidelijk te maken.
Nog te vaak staren organisaties zich in hun veiligheidsbeleid blind op de regels, terwijl het werk al jarenlang met succes op een andere manier wordt uitgevoerd. Veiligheidsexpert Robert Jan de Boer noemt dat de kloof tussen Eigenlijk Werk en Ingebeeld Werk. In zijn boek Modern veiligheidsmanagement beveelt De Boer managers aan om juist de praktijk als uitgangspunt te nemen.
Kampen jouw collega's met problemen, of willen ze gewoon hun verhaal kwijt? Dan kunnen ze terecht bij de vertrouwenspersoon, want die biedt een luisterend oor. Maar wist je dat diezelfde vertrouwenspersoon ook een rol kan spelen bij preventie?
Bijna 80% van de mensen heeft een goed voornemen aan het begin van een nieuw jaar. Allemaal denken ze dat vol te houden, maar slechts een kwart van hen lukt dat. Bijna de helft vergeet zelfs dat ze een goed voornemen hadden. Hoe maak je van goede voornemens wél nieuwe gewoontes?
Als bureaucratie de overhand krijgt, kan deze de gewone bedrijfsprocessen verstikken. Als we alles precies volgens de bureaucratische regels uitvoeren, met stiptheidsacties, kunnen we de tent wel sluiten.
In deze rechtszaak leidt een verstoorde arbeidsrelatie tot de ontbinding van een arbeidsovereenkomst. De zaak is een voorbeeld van waar tegenstrijdige verwachtingen en communicatiestoornissen toe kunnen leiden.
Een van de belangrijkste taken van veiligheidsprofessionals is de communicatie over diverse aspecten van veiligheid met anderen. Immers, alléén kunnen we veiligheid niet of nauwelijks verbeteren.
David van Valkenburg bespreekt het verschil tussen zien en observeren en geeft tips om met minder automatische interpretatie te leren kijken.