Carsten Busch over Rust, Risico en Reflectie

Je kent ze vast, de drie R's die gelden als de pijlers van de opvoeding van kinderen: Rust, Reinheid en Regelmaat. Zo belangrijk als die drie zijn, ontbreekt er toch minstens een R aan dit rijtje voor veilig en gezond opvoeden, namelijk Risico. Juist deze R lijkt in de opvoeding behoorlijk te zijn verdwenen.

Carsten Busch over Rust, Risico en Reflectie

Laat me om te beginnen even zeggen dat het niet mijn bedoeling is om een lang alles-was-vroeger-beter-betoog te houden. Of vanaf de zijlijn iets te vinden over de opvoeding van kinderen, want dat is niet mijn vak. Al kan ik me wel beroepen op enkele decennia ervaring.

Een geijkt voorbeeld om te illustreren hoe we risico’s weghalen bij kinderen zijn de rubberen tegels op speelplaatsen. Vroegah klommen we in bomen en vielen er soms uit. Fietshelmen bestonden niet. Als we van de schommel sprongen leverde dat soms geschaafde knieën op. Als we ergens gingen spelen wist mama ongeveer waar en met wie, maar we hadden geen mobiel mee. Want die waren er niet, zeker niet voor zesjarigen. Als alternatief kregen onze kinderen soms de opdracht om af en toe eens ‘hun neus te laten zien’.

Moderne risicoaversie betreft vooral fysieke risico’s

Over mobiel gesproken, het is typisch dat de moderne risicoaversie vooral fysieke risico’s betreft. Over de effecten van allerlei moderne ontwikkelingen, zoals schermtijd, blootstelling aan pesten via sociale media en allerlei psychologische druk, hebben we het nauwelijks.

Eigenlijk zien we de hang naar risicoaversie ook al in de RRR-slogan. Nu denk ik dat Rust gewoon een verstandige regel is. Normaal gesproken geldt dat als je uitgerust bent, je beter met risico’s kunt omgaan dan wanneer je moe bent. Over die andere twee ben ik iets sceptischer. Want zowel overdreven Reinheid als overdreven Regelmaat kunnen volgens mij ook negatieve effecten hebben.

Ook leren omgaan met variaties en verrassingen

Natuurlijk is het goed dat kinderen in een stabiele, veilige en redelijk voorspelbare omgeving opgroeien. Dat zal vast hun ontwikkeling ten goede komen, zeker gedurende de eerste jaren. En we willen ze natuurlijk ook tegen allerlei ziektekiemen en dergelijke beschermen.

Tegelijkertijd, als alles altijd maar voorspelbaar en volgens plan gaat, hoe leren kinderen dan om met variaties en verrassingen om te gaan? Want die zullen er ook komen. De wereld is immers dynamisch, complex en vaak onvoorspelbaar. En wat te denken van het immuunsysteem van kinderen? Dat is er niet mee geholpen als kinderen opgroeien in een steriele omgeving. In tegendeel, een beetje ‘troep’ naar binnen krijgen is zelfs bevorderlijk.

Balanceren tussen risico en maximale veiligheid

Om uitdrukking te geven aan dit interessante spanningsveld tussen risicoreductie aan de ene kant en het – al dan niet bewust – omgaan met risico’s aan de andere, bedacht ik de term Risicoflectie: een samentrekking van risico en reflectie. Althans, ik dacht dat ik het had bedacht, maar natuurlijk was iemand me voor geweest. Voor zover ik heb kunnen nagaan noemt de Duitse pedagoge Cornelia Schödlbauer de term voor het eerst in een artikel uit 2004.  

Het is interessant dat zij de term ook op kinderen en jeugdigen betrekt. Zij bespreekt het spanningsveld tussen leren, buitenactiviteiten en risico. Ze illustreert de betekenis van Riskflection met een project dat jonge klimmers en snowboarders leert zelf complexe situaties in te schatten en verantwoordelijke beslissingen te nemen. Door te leren balanceren tussen zoveel mogelijk risico en maximale veiligheid. Door te erkennen dat risico’s deel uitmaken van het leven.

Om te leren moeten we onzekerheid verwelkomen

Riskflection is volgens Schödlbauer een activiteit. Zo zie ik het ook. Reflectie betekent (in de niet-natuurkundige betekenis) overdenking, bezinning, (her)overweging. Soms zie je zelfs meditatie als synoniem. Mijn boek met de titel Risicoflectie gaat over risico en beoogt de lezer te helpen om hierover te reflecteren, inclusief een link tussen leren en risico. Enerzijds leren met risico om te gaan, anderzijds beseffen dat het noodzakelijk is om risico’s te nemen om te kunnen leren.

Wanneer we leren, betreden we immers nieuw, onbekend terrein. We ontmoeten onzekerheid. Willen we echt leren, dan moeten we die onzekerheid in zekere zin verwelkomen. Dat is misschien een houding die op velen vreemd overkomt, want zij denken dat het juist gaat om risico’s beheersen en beperken. Die gedachte is niet noodzakelijkerwijs fout. Het gaat dan ook niet om het een of het ander, maar om een balans. En om die te vinden is vaak reflectie, of beter gezegd risicoflectie, nodig.

Carsten Busch

Carsten Busch

Safety Mythologist

Carsten Busch woont en werkt in Noorwegen en is onder andere verbonden aan de universiteit in Lund, auteur van de boeken Risicoreflectie, The First Rule Of Safety Culture en Veiligheidsfabels 1-2-3. Ook is hij eigenaar van mindtherisk.com en actief binnen diverse vakforums.

'Stel als manager nieuwsgierige vragen in plaats van regels op te leggen'

'Stel als manager nieuwsgierige vragen in plaats van regels op te...

Nog te vaak staren organisaties zich in hun veiligheidsbeleid blind op de regels, terwijl het werk al jarenlang met succes op een andere manier wordt uitgevoerd. Veiligheidsexpert Robert Jan de Boer noemt dat de kloof tussen Eigenlijk Werk en Ingebeeld Werk. In zijn boek Modern veiligheidsmanagement beveelt De Boer managers aan om juist de praktijk als uitgangspunt te nemen.

De signalerende rol van een vertrouwenspersoon als preventie-adviseur

De signalerende rol van een vertrouwenspersoon als preventie-adviseur

Kampen jouw collega's met problemen, of willen ze gewoon hun verhaal kwijt? Dan kunnen ze terecht bij de vertrouwenspersoon, want die biedt een luisterend oor. Maar wist je dat diezelfde vertrouwenspersoon ook een rol kan spelen bij preventie?

Bureau-cratie

Bureau-cratie

Als bureaucratie de overhand krijgt, kan deze de gewone bedrijfsprocessen verstikken. Als we alles precies volgens de bureaucratische regels uitvoeren, met stiptheidsacties, kunnen we de tent wel sluiten.

Verstoorde arbeidsrelatie leidt tot ontslag. Terecht of niet? 

Verstoorde arbeidsrelatie leidt tot ontslag. Terecht of niet?

In deze rechtszaak leidt een verstoorde arbeidsrelatie tot de ontbinding van een arbeidsovereenkomst. De zaak is een voorbeeld van waar tegenstrijdige verwachtingen en communicatiestoornissen toe kunnen leiden.

Op station Den Haag Hollands Spoor werd op 20 april 2024 om 22:30 het treinverkeer 3 minuten stilgelegd. Aanleiding was de mishandeling van een hoofdconducteur en een machinist. Foto: Robin Utrecht (ANP).

Geweld op het werk: zo gaan NS en Forensische Zorgspecialisten ermee...

In een aantal sectoren komen geweldsincidenten dagelijks voor. Inmiddels zijn er diverse initiatieven bij bedrijven zelf om deze vorm van psychosociale arbeidsbelasting te lijf te gaan.

Arbeids- en organisatiepsycholoog Helene Plaggenborg

A&O'er Hélène Plaggenborg: 'Overal geweest om PSA-inspecties te doen'

Al bijna 25 jaar werkt Hélène Plaggenborg bij de Arbeidsinspectie, maar tot op de dag van vandaag haalt zij enorm veel voldoening uit haar werk: "Ik wil weten wáárom organisaties niet naleven, daar moet het gesprek over gaan."

Crashtest voor dummies

Crashtest voor dummies

Op het spoor wachtte een dummy op de botsing met de naderende tram. Zou dit goed gaan?

Arbodeskundige gezocht: tip ons of geef jezelf op

Arbodeskundige gezocht: tip ons of geef jezelf op

De ene arboprofessional is de andere niet. Daarom interviewt Arbo iedere maand een arbodeskundige over het werk. Ben jij of ken jij iemand met passie voor het arbovak? We horen graag van je.