Deze eerste stap zet de preventiemedewerker bij het opstellen van de RI&E

De preventiemedewerker moet meewerken aan het uitvoeren en opstellen van de RI&E. Hoe komt een goede RI&E tot stand en wat is de taak van de preventiemedewerker daarbij?

Deze eerste stap zet de preventiemedewerker bij het opstellen van de RI&E

De risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) is de basis van het arbobeleid dat een organisatie moet voeren. Zonder het uitvoeren van deze RI&E weet de organisatie immers niet waar de gevaren liggen en hoe ernstig deze gevaren zijn.

Een preventiemedewerker heeft een wettelijk vastgelegde taak bij het tot stand komen van de RI&E. In de wet is namelijk vastgelegd dat de preventiemedewerker medewerking moet verlenen aan het verrichten en opstellen van de RI&E. Maar hoe werkt dat in de praktijk?

In stap 1 bepaal je hoe je de RI&E gaat uitvoeren.

Lang niet alle organisaties beschikken over een RI&E. Daarom probeert de overheid er alles aan te doen om dit te stimuleren en de kwaliteit van de R&E te bevorderen.

Arbeidsinspectie kan direct een boete opleggen

Zo kan de Arbeidsinspectie bedrijven zonder RI&E en zonder plan van aanpak zwaarder beboeten. En kan zij tegenwoordig bij het ontbreken van juiste documenten direct een boete opleggen. Voorheen werd eerst gewaarschuwd.

Als preventiemedewerker aan de slag met een stappenplan voor de RI&E

De preventiemedewerker heeft een belangrijke taak bij het opstellen van de RI&E. In de wet (artikel 13 Arbeidsomstandighedenwet) is vastgelegd dat de preventiemedewerker moet meewerken aan het verrichten en opstellen van een RI&E.

Om deze taak uit te voeren kun je gebruikmaken van het volgende stappenplan:

Stap 1: Bepaal de wijze waarop je als preventiemedewerker de RI&E uitvoert

De manier waarop je als preventiemedewerker de RI&E uitvoert, is bepalend voor de kwaliteit van het eindproduct. In dat kader moet je twee vragen beantwoorden.

Vraag 1: Welke mensen betrekt de preventiemedewerker bij de uitvoering van de RI&E?

Deze eerste vraag heeft betrekking op de personen die de inventarisatie uitvoeren. In de praktijk komen meerdere vormen voor. Zo kan de preventiemedewerker de inventarisatie uitvoeren. Maar je kunt ook een deskundige hiervoor inhuren, of zelfs meerdere deskundigen. Betrek ook de medewerkers erbij.

Hoe complexer, hoe meer deskundigheid

De uiteindelijke keuze is afhankelijk van de concrete situatie. Het is maatwerk. Hoe complexer de problematiek in een organisatie, hoe meer deskundige inbreng noodzakelijk is.

Het betrekken van de medewerkers moet eigenlijk altijd gebeuren. Bij de medewerkers is heel veel kennis aanwezig over het bedrijf, de machines en werkmethoden. Daarnaast creëer je zo draagvlak voor de te nemen maatregelen. Als mensen nadenken over onveilige en ongezonde situaties en daarover in gesprek komen, heeft dat een positieve uitwerking.

Een beproefde methode is deze

Voor organisaties zonder arbodeskundige zal een beproefde methode de volgende zijn. Als preventiemedewerker neem je het voortouw. Je gaat in overleg met de arbodienst waarbij het bedrijf aangesloten is. In samenspraak met de arbodienst bepaal je hoe je de RI&E gaat uitvoeren.

In een kleinere en weinig complexe organisatie kan de preventiemedewerker samen met medewerkers aan de slag met de inventarisatie. De resultaten worden vervolgens besproken met de arbodienst, die ook zelf een ronde in het bedrijf doet. Vreemde ogen zien namelijk andere dingen dan mensen die er al jaren werken. Op die manier breng je het beste uit twee werelden bij elkaar voor een optimaal resultaat.

Met het groter en complexer worden van de organisatie zal het wenselijk zijn deskundigen van de arbodienst reeds in een vroegtijdiger stadium te betrekken en samen te laten optrekken met de preventiemedewerker en werknemers.

Het soort deskundige dat je moet inzetten is afhankelijk van de bedrijfsprocessen. Als er bijvoorbeeld met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt, is de inzet van een arbeidshygiënist noodzakelijk. Bij machines is de inzet van een veiligheidskundige noodzakelijk.

Het is daarom belangrijk dit van tevoren goed met de arbodienst af te stemmen. Het is uiteindelijk ook een gecertificeerde kerndeskundige die achteraf de uitgevoerde RI&E moet toetsen. Vroegtijdige afstemming kan daarmee ook problemen aan de achterkant voorkomen.

Vraag 2: Welke hulpmiddelen worden gebruikt?

De tweede vraag die een antwoord verlangt gaat over de in te zetten instrumenten.

Instrumenten moeten helpen om alle gevaarsaspecten aandacht te geven. Er zijn vele instrumenten op de markt beschikbaar. Een veel gebruikte methode is de Inspectie Methodiek Arbeidsomstandigheden (IMA). Dit is een zeer compleet instrument. Daarnaast zijn er op RIE.nl vele methodes te vinden die over het algemeen branche-georiënteerd zijn. Deze instrumenten zijn vaak echter niet volledig. De belangrijkste algemene gevaarsaspecten worden benoemd, maar bedrijfsspecifieke aspecten komen niet aan bod. Als je deze instrumenten gebruikt, is er een zeer groot risico dat je belangrijke aandachtspunten vergeet.

Ook hier geldt eigenlijk hetzelfde voor de mensen die je erbij betrekt. Het is maatwerk dat je het beste van tevoren bespreekt met de arbodienst (kerndeskundige). Die moet uiteindelijk de uitgevoerde RI&E toetsen. In kleinere, minder complexe organisaties zullen bepaalde instrumenten die op RIE.nl staan goede diensten kunnen bewijzen. Je moet dan wel iedere keer kijken of het instrument echt alles dekt. Grotere organisaties kunnen beter hun toevlucht nemen tot uitgebreidere instrumenten.

Wat niet zichtbaar is

Een RI&E bestaat niet alleen uit een rondgang door het bedrijf en het observeren van de bestaande situatie. Er zijn immers ook aspecten van arbeidsomstandigheden die niet direct zichtbaar zijn. Denk daarbij aan werkdruk, agressie en geweld, seksuele intimidatie en discriminatie. Daar krijg je zicht op door te spreken met mensen. Of laat werknemers vanwege de anonimiteit vragenformulieren invullen.

De RI&E is een momentopname. Situaties kunnen over het jaar veranderen. Denk daarbij aan de invloed van het klimaat, die natuurlijk over het jaar wisselt. Maar denk ook aan fluctuaties en veranderingen in de productie. Seizoensgebonden productie kan invloed hebben op de gevaarsaspecten. Via gesprekken moet je ook hier zicht op krijgen. Zo krijg je een volledig beeld van de gevaarsaspecten waarmee werknemers in aanraking komen.

Arbobeleid voeren

HVK'er Leon Sanders: 'Contact met de werkvloer plan ik in'

Leon Sanders is Officier bij de Koninklijke Marechaussee en Hoger Veiligheidskundige. Als Specialist Veiligheid, Kwaliteit, Arbo en Milieu zorgt hij momenteel voor een veiliger Schiphol: 'Het gaat mij niet gebeuren dat ik onverschillig word over een veilige werkomgeving.' 

Arbobeleid voeren

De or als bondgenoot van arbo

Lastig om de directie enthousiast te maken voor arbobeleid? Weet dat je binnen het bedrijf beschikt over een bondgenoot: de ondernemingsraad. En dat je het recht hebt om met die or, de directie en de externe arbodienstverlener de arbosituatie te bespreken.

Arbobeleid voeren

5 best gelezen artikelen in december

Waar waren arboprofessionals de afgelopen maand het meest in geïnteresseerd? Dit zijn de 5 best gelezen artikelen in december 2024.

Arbobeleid voeren

Dit zijn de 10 best gelezen artikelen van 2024

Het hele jaar door heb je volop onze artikelen gelezen. Benieuwd naar wat de 10 best gelezen artikelen van 2024 zijn? Lees ze hier allemaal, voor het eerst of opnieuw.

Gesponsord
Gesponsord
Sponsored content

Gesponsord De signalerende rol van een vertrouwenspersoon als preventie-adviseur

Kampen jouw collega's met problemen, of willen ze gewoon hun verhaal kwijt? Dan kunnen ze terecht bij de vertrouwenspersoon, want die biedt een luisterend oor. Maar wist je dat diezelfde vertrouwenspersoon ook een rol kan spelen bij preventie?

Duurzame inzetbaarheid

Neurodivergente medewerkers kunnen talenten beter benutten door...

Technologie slim inzetten gebeurt op dit moment nog te weinig. Dat is jammer, want dat biedt veel mogelijkheden voor neurodivergente medewerkers om beter uit de verf te komen op het werk.

Arbobeleid voeren

Arbeidshygiënist Edwin Hagelen: 'Ik mag ook graag meedenken met...

Van risico's inventariseren tot gevaarlijke stoffen meten, fysieke belasting verlagen en meedenken met verbouwingen. Arbeidshygiënist Edwin Hagelen geniet van zijn werk bij het UMCU: 'Never a dull moment'.

Arbobeleid voeren

Veilige werkwijze ontwikkeld na bedrijfsongeval. Extra boetematiging?

Een werkgever krijgt een boete nadat een straddle carrier is gekanteld. Nadat hij een veilige werkwijze heeft ontwikkeld, gaat de boete omlaag. Maar niet genoeg, vindt de werkgever. Wat zegt de rechter?