Het was puur toevallig dat de preventiemedewerker aan de praat raakte met de dame achter de balie. Maar achteraf was hij er erg blij mee. Want die dame kwam met een oplossing voor een probleem waar hij al tijden mee worstelde: hoe vind ik een goede BHV-trainer? “Ik ken een oud-brandweerman die hier vlakbij woont”, zei ze. “Die man weet echt alles van brandbestrijding en BHV, en die kan daar heel enthousiast over vertellen. En hij is ook nog enorm goedkoop!”
Vakkundig, enthousiast, goedkoop. Dat zijn kwalificaties die in een gemiddeld bedrijf goed vallen. Maar betekent dit ook dat de preventiemedewerker er goed aan doet deze brandweerman in te huren? Inder Bahadoer, labelmanager bij 112BHV, is niet meteen overtuigd. Zijn advies: stel jezelf, voordat je met een BHV-trainer in zee gaat, eerst 3 vragen.
1. Is dit een aanbieder die ontzorgt?
Natuurlijk is de ene aanbieder goedkoper dan de andere. “Maar”, zegt Bahadoer, “weet je zeker dat die aanbieders ook precies hetzelfde leveren? Hoe zit het bijvoorbeeld met de communicatie? Ontvangen de deelnemers een uitnodiging van het ingehuurde bureau, enkele maanden voordat hun certificaat zal verlopen? Of ligt die taak toch bij HR of de managers? En – een andere vraag – krijgen die managers een goede rapportage waarin ze kunnen zien welke deelnemers voor de training zijn ingepland, en of ze die ook hebben afgerond? Verder is het belangrijk dat zo'n trainingsbureau gemakkelijk is te bereiken. Want het laatste wat jij als manager of HR-medewerker wil, is dat de deelnemers met al hun vragen bij jou aankloppen. Dat kost je immers tijd, en dus geld.”
2. Gaat het om een one stop shop?
Terug naar de brandweerman hierboven. Want Bahadoer geeft het toe: ongetwijfeld weet die man heel veel van brandbeheersing. Maar hoe zit het met de andere BHV-terreinen? “Dat is natuurlijk heel belangrijk, want iedere organisatie heeft weer zijn eigen risico's. Wat als jij bijvoorbeeld in een magazijn werkt, en in het protocol staat dat je bij brand onmiddellijk moet gaan ontruimen? Dan is het onderwerp ‘brand’ voor jou niet zo interessant, en wil je eerder iets weten over bijvoorbeeld beknelling. En hoe zit het met de risico’s in een kantooromgeving? Heeft de opleider bijvoorbeeld verstand van reanimaties? De insteek van de training moet aansluiten bij de wensen van het bedrijf.”
En een ideale aanbieder is volgens Bahadoer nog breder georiënteerd. “Misschien is jouw bedrijf niet alleen geïnteresseerd in BHV-trainingen, maar ook in opleidingen voor bijvoorbeeld de preventiemedewerker. Dan is het heel handig om die trainingen te kunnen afnemen bij een en dezelfde aanbieder. Je hoeft dan niet iedere keer opnieuw te gaan shoppen, en niet iedere keer opnieuw contractonderhandelingen aan te gaan. Nog een voordeel: de contactpersoon binnen een one stop shop kent ook je organisatie, en weet dus waar je behoeftes liggen. Dat kan op langer termijn veel voordelen opleveren.”
3. Hoe zit het met het didactisch niveau?
Eén ding wil Bahadoer benadrukken. Bij een training staat vakinhoudelijke kennis natuurlijk centraal. “De trainer moet dus alles van het onderwerp weten. Maar diezelfde man of vrouw moet dat onderwerp ook op de goede manier weten te brengen. En daarom is het belangrijk dat het trainingsbureau kan terugvallen op verschillende werkvormen. De ene deelnemer leert graag in een klaslokaal. Die wil dat al het materiaal voor de trainingsdatum wordt toegestuurd, dat alles wordt verteld, en dan onthoudt hij het wel. Een ander wil juist boeken lezen, en een derde heeft een voorkeur voor filmpjes of podcasts. Een ideale aanbieder is dus niet alleen enthousiast, zoals bovengenoemde brandweerman, maar kan het materiaal ook aanbieden in verschillende vormen. Een klassikale training, een e-learning, een combinatie van filmpjes en tekst.
Nog één laatste tip
Stuur je BHV’ers naar één en dezelfde training, zodat ze ook kunnen oefenen in het samenwerken. “Stel dat je een groot kantoorpand hebt met zo'n 2000 mensen”, zegt Bahadoer. “En stel dat je juist tijdens zo'n volle bezetting te maken krijgt met een incident. Dan wil je niet dat je plotseling omringd bent door allemaal BHV'ers die je niet kent. Het is juist belangrijk dat je al met elkaar hebt geoefend. Dan weet je wat ieders sterke en zwakke kanten zijn, en dan ben je als BHV-organisatie een heel stuk efficiënter.”
Dit artikel is gesponsord door112BHV.