Fuzzy is het nieuwe scherp?

In verband met mijn nieuwste boek ben ik geïnterviewd door een aantal journalisten. Interessant, want veel journalisten zijn goed in het stellen van kritische vragen. Wat dat betreft zouden ze het misschien ook goed doen als veiligheids- of risicoprofessionals, maar dat terzijde.

Fuzzy is het nieuwe scherp?

Hoe dan ook, die kritische vragen helpen je vaak om op een andere manier na te denken over wat je hebt geschreven. Laat dat nou net helemaal in lijn zijn met het nieuwe boek!

Tijden een van de interviews werd gezegd dat de verschillende perspectieven helpen om iets scherp te krijgen. Dat leidde vervolgens tot een kleine reflectie en discussie. Want is dat eigenlijk het geval? In eerste instantie zijn we genegen om te zeggen: “Ja, natuurlijk. Want je wilt toch graag de gevaren en risico’s zo duidelijk mogelijk hebben.”

Meer zien door op meer manieren te kijken

Ik kan er zelf over meepraten. Inmiddels ben ik op een leeftijd waarop ik verkeersborden in de verte wel kan onderscheiden. Maar lezen kan ik ze pas als ik dichterbij kom, of wanneer ik een bril draag die me helpt dingen op afstand scherp te zien.

Gelukkig heb ik twee verschillende ogen. Mijn linker werkt beter op afstand en mijn rechter dichtbij. Dus ze kunnen elkaar vaak redelijk compenseren als ik eens geen bril bij me heb. Eigenlijk is dat een beeld dat beter past bij de boodschap die ik met mijn boek wil overbrengen. Namelijk: door op één manier naar de situatie te kijken zie je bijna altijd minder dan wanneer je op meerdere manieren kijkt.

Probeer patronen te zien in plaats van details

Dat geldt al helemaal als we praten over de blinde vlekken die we allemaal hebben. We worden allemaal beïnvloed door allerlei cognitieve biases, ervaringen en opleiding. Een psycholoog neigt ertoe naar de mens te kijken, een ingenieur naar de techniek.

Dat zijn heel natuurlijke beperkingen en het is moeilijk om daar zelf iets aan te doen. Zoals het Bijbelse spreekwoord zegt: het is gemakkelijker om de splinter uit het oog van iemand anders te halen dan de balk uit die van jezelf. Daarom kan het zinvol zijn om niet alleen naar risico’s te kijken, maar ook naar extra perspectieven.

Een ander belangrijk punt is dat het niet altijd gaat om scherpte en precisie. Als je iets heel erg scherp in beeld hebt (bijvoorbeeld dat verkeersbord op grote afstand) kan het zomaar zijn dat je niet ziet wat er in de omgeving gebeurt. Door te scherp te focussen, zien we al gauw door de bomen het bos niet meer. In plaats van scherp te kijken kunnen we dus soms beter door onze oogharen kijken, om patronen zien te in plaats van afzonderlijke details.

Liever een beetje fuzzy dan een scherpe focus

Laten we nog een stapje verder gaan. Als we ons op het verkeerde richten, zien we niet waar de werkelijk problemen liggen. Of waar die misschien over enige tijd kunnen opdoemen. Daarom is het zo belangrijk om meerdere perspectieven in te nemen.

Enerzijds door meerdere ogen toe te laten in een risicoproces (want twee zien meer dan een). Anderzijds door op meer verschillende manieren naar een situatie te kijken. Door een gevarieerder beeld van de situatie te krijgen.

Soms moeten we misschien juist een beetje ‘fuzzy’ worden in plaats van scherp. Een caleidoscoop gebruiken in plaats van een microscoop. Dat kan ten koste gaan van de scherpte van sommige details, maar de kijk op het grote geheel ten goede komen.

Better roughly right than precisely wrong”

Er bestaat een bekende uitspraak die vaak ten onrechte wordt toegeschreven aan de beroemde econoom John Maynard Keynes (ook door mijzelf). Feitelijk schijnen het de woorden te zijn van de achttiende-eeuwse auteur Carveth Read: “Better roughly right than precisely wrong”. Dat lijkt me een prima leidraad voor het omgaan met veel risico’s.

Carsten Busch

Carsten Busch

Safety Mythologist

Carsten Busch woont en werkt in Noorwegen en is onder andere verbonden aan de universiteit in Lund, auteur van de boeken Risicoreflectie, The First Rule Of Safety Culture en Veiligheidsfabels 1-2-3. Ook is hij eigenaar van mindtherisk.com en actief binnen diverse vakforums.

Op station Den Haag Hollands Spoor werd op 20 april 2024 om 22:30 het treinverkeer 3 minuten stilgelegd. Aanleiding was de mishandeling van een hoofdconducteur en een machinist. Foto: Robin Utrecht (ANP).

Geweld op het werk: zo gaan NS en Forensische Zorgspecialisten ermee...

In een aantal sectoren komen geweldsincidenten dagelijks voor. Inmiddels zijn er diverse initiatieven bij bedrijven zelf om deze vorm van psychosociale arbeidsbelasting te lijf te gaan.

10 boekentips voor de zomer

10 boekentips voor de zomer

De zomervakantie is een perfecte tijd om bij te lezen. Met deze 10 boeken biedt Arbo een inspirerende mix van ontspanning, (vak)literatuur en actualiteit.

Zo regel je de BHV in een bedrijfsverzamelgebouw

Zo regel je de BHV in een bedrijfsverzamelgebouw

Ook als je samen met andere bedrijven in één gebouw werkt, moet de bedrijfshulpverlening goed op orde zijn. De verhuurder of het grootste bedrijf regelt niet automatisch de BHV. Waar moet je op letten bij BHV in een bedrijfsverzamelgebouw?

Veiligheidsvoorschriften niet nageleefd. Taakstraf voor directeur blijft in stand

Veiligheidsvoorschriften niet nageleefd. Taakstraf voor directeur...

Schijnveiligheid. Soms legt een bedrijf bepaalde veiligheidsvoorschriften enkel vast omdat dit verplicht is. Wat zijn de gevolgen voor het bedrijf als het fout gaat?

28 april is het weer Werelddag voor veiligheid en gezondheid op het werk

28 april is het weer Werelddag voor veiligheid en gezondheid op het...

Zondag 28 april 2024 is het weer de jaarlijkse Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk. Deze internationale dag is bedoeld om aandacht te vragen voor de preventie van arbeidsongevallen en beroepsziekten.

Humor en veiligheid

Humor en veiligheid

Veiligheid is nooit een onderwerp waar je licht over moet denken. Maar een vleugje humor kan soms helpen om de boodschap over te brengen zonder de ernst ervan te ondermijnen.

Hoge standaard voor veilig werken op hoogte

Hoge standaard voor veilig werken op hoogte

Werken op hoogte. In de bouwsector staat van een ladder of trapje vallen op de tweede plek in de lijst van meest voorkomende ernstige ongevallen. Een simpele oplossing? Veiligheidsschoenen met ladder grip.

Nu beschikbaar: de nieuwe richtlijn PGS 31 gevaarlijke vloeistoffen in tanks

Nu beschikbaar: de nieuwe richtlijn PGS 31 gevaarlijke vloeistoffen...

De definitieve versie van de hernieuwde richtlijn PGS 31 Nieuwe Stijl 'Overige gevaarlijke vloeistoffen: opslag in ondergrondse en bovengrondse tankinstallaties' is gepubliceerd door de beheerorganisatie Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen (PGS).