Klimaatklever

Het woord van 2022 is klimaatklever! Ik lees snel, maar kennelijk ook slordig. Want ik zag direct een insect met een glimmend dekschild voor me.

Klimaatklever

KlimaatKLEVER, geen klimaatKEVER. Natuurlijk. Het ging om de klimaatactivisten die zich vastlijmen aan schilderijen, asfalt of de tafel van een talkshow. Ook bij hen verschijnen er beelden op mijn netvlies die me doen fronzen.

Dezelfde problemen als 30 jaar geleden

Inmiddels is het dertig jaar geleden dat ik Milieuhygiëne studeerde in Wageningen. De problemen die toen tijdens de colleges aan bod kwamen, zijn in feite nog dezelfde als waar we nu mee worstelen.

Al dertig jaar weten we dat stikstof niet handig is, dat we zuinig moeten zijn met zoet water, dat de wereld draait op grondstoffen die op raken. En ook dat fijnstof omwonenden en werkenden de adem beneemt, dat het bodemleven hard achteruitgaat, dat tegels de tuin uit moeten en ga zo nog maar even door.

Hun actie is niet de reden dat ik frons als ik de klimaatklevers zie op tv”

Dertig jaar praten heeft weinig zoden aan de dijk gezet. Ik vind het niet heel raar dat de acties van klimaatactivisten een tandje extremer worden, in de hoop dat het gevoel van urgentie wat groter wordt of op zijn minst ontstaat. Hun actie is dus niet de reden dat ik frons als ik de klimaatklevers zie op tv.

Secondelijm en de huid van de klimaatklever

Het is meer de beroepsdeformatie die op de voorgrond treedt en plaatjes van kapotte handen oproept. Dat asfalt kan wel een stootje hebben, maar wat doet die secondelijm met de huid van de activist? Een beetje secondelijm heeft al snel het gevarensymbool ‘uitroepteken’ (schadelijk voor de gezondheid) en de gevarenzin H315 (veroorzaakt huidirritatie). Hoe vaak kun je als klimaatklever zo’n actie doen voordat je huid totaal kapot is door de lijm?

Het eind van de actie zien we zelden. Hoe komen die handen weer los? Ik lees over aceton, colamengsels, olijfolie en andere trucjes om de hand los te weken van het object. Aceton dringt vrolijk in de huid, zeker als die beschadigd is. Ook niet goed voor je. Hopelijk hebben ze er geen liters van nodig.

En wat dacht je van mechanische schade? Bij de klimaatactivist die zich op de tafel van talkshow Beau vastlijmde, zag ik in gedachten de huid van de hand scheuren toen het blad schuin gehouden werd en hij er langzaam maar zeker af gleed. Hij was in orde, meldde RTL-4. “Hij is inmiddels van de tafel af, is backstage, heeft een colaatje gedronken en het gaat goed met hem.” Zou de klimaatklever die cola echt gedronken hebben? Of had hij die nodig om de laatste restjes lijm van zijn handen te spoelen?

Woord van het jaar 2023? Doe mee!

Het woord van het jaar 2022 spreekt in ieder geval tot de verbeelding. Klimaatklever, het zet me aan het denken. Net als ‘knaldrang’, het woord van 2021. Ik ben erg benieuwd wat het jaar 2023 brengt. Welk woord zal dan winnen?

Laten we hopen dat het gaat om een onverwachte redding, een innovatie die al onze problemen oplost. Of een woord dat een omslag in denken eert. Follow-this-belegger, klimaatjurist, windwagen, natuurstem, voormalig-vliegveld-vinex-wijk, grasjas, veganproof.

Stuur me een berichtje als je een mooi woord weet. Dan kijken we eind van het jaar wie het bij het rechte eind had.

Tamara Onos | Arbeidshygiënist bij Auxilium HSE. Blogt over de pracht en problemen van werk op www.tamaraonos.nl

Meer blogs van Tamara Onos:

Tamara Onos

Tamara Onos

Arbeidshygiënist

Tamara Onos is een ervaren arbeidshygiënist hoger veiligheidskundige. Ze voert blootstellingsonderzoeken uit voor brancheverenigingen, bouwbedrijven en -projecten en industriële bedrijven.

Wet- en regelgeving bij vervoer van gevaarlijke stoffen

Wet- en regelgeving bij vervoer van gevaarlijke stoffen

Iedere dag gaan er gevaarlijke stoffen op transport. Dit kan op verschillende manieren: via de weg, een pijpleiding, het spoor, de binnenwateren, de zee of door de lucht. Het vervoer van gevaarlijke stoffen brengt risico's met zich mee.

Arbeidshygiënist Edwin Hagelen: 'Ik mag ook graag meedenken met verbouwingen'

Arbeidshygiënist Edwin Hagelen: 'Ik mag ook graag meedenken met...

Van risico's inventariseren tot gevaarlijke stoffen meten, fysieke belasting verlagen en meedenken met verbouwingen. Arbeidshygiënist Edwin Hagelen geniet van zijn werk bij het UMCU: 'Never a dull moment'.

Inspectie gevaarlijke stoffen? Dit zijn de aandachtspunten

Inspectie gevaarlijke stoffen? Dit zijn de aandachtspunten

Binnenkort de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) op bezoek? Als je een goed veiligheidsplan en actieplan aanlevert, kan het zijn dat de inspectie daarmee afgerond is. Maar hoe stel je een goed veiligheidsbeleid op? 15 tips op een rij.

PFAS: risico's en maatregelen

PFAS: risico's en maatregelen

PFAS zijn poly- en perfluoralkylstoffen. Het is een groep van duizenden chemische stoffen. Van een aantal PFAS-verbindingen weten we dat ze schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Daarom is het belangrijk om maatregelen te nemen om waar mogelijk beroepsmatige blootstelling aan PFAS te voorkomen.

De strijd tegen afval

De strijd tegen afval

In de gemeente Eindhoven klagen bewoners (met name op sociale media) over de overlast door de Canadese gans. Vooral de poep op fietspaden en het trottoir vinden zij vervelend. De strijd tegen zichtbaar en onzichtbaar afval.

Geen groter belang dan eigenbelang

Geen groter belang dan eigenbelang

Veel bedrijven lukt het niet om het veiligheidsbesef bij medewerkers te bevorderen, ondanks voorlichting, toolboxmeetings en toezicht. Door ze te wijzen op eigenbelang krijg je die medewerkers bij de les.

Doe de dop op het busje reinigingsmiddel als je gaat slijpen

Doe de dop op het busje reinigingsmiddel als je gaat slijpen

Een open busje met zeer brandbaar reinigingsmiddel en werken met een haakse slijper blijkt een gevaarlijke combinatie die een monteur brandwonden oplevert. Is de boete voor de werkgever terecht?

ILT onthult schadelijke bijmenging in stookolie: 'Nieuwe kwaliteitsnormen nodig'

ILT onthult schadelijke bijmenging in stookolie: 'Nieuwe...

Uit een risicoanalyse van ILT blijkt een bijmenging van schadelijke afvalstoffen in stookolie voor zeeschepen. Dit kan leiden tot technische problemen en risico's opleveren voor de gezondheid van bemanningsleden. Bestaande kwalitatieve kaders zijn ontoereikend, aan aanvullende kwalitatieve kaders wordt gewerkt.