Een groene stap in veiligheidsschoenen

Een veiligheidsschoen is ontworpen om de voeten te beschermen tegen potentiële gevaren en letsel. Maar kun je met de fabricage van een veiligheidsschoen ook het milieu beschermen en bijdragen aan een duurzame toekomst? ATLAS ging de uitdaging aan.

Een groene stap in veiligheidsschoenen
Het bovenmateriaal van de veiligheidsschoen is bijna geheel gemaakt van gerecyclede PET-flessen.

Een groene stap vooruit, zo omschrijft officemanager Annemieke Fabry kortweg het motto van ATLAS Safety Shoes. “Eigenlijk zijn we binnen ATLAS altijd op zoek naar de beste manieren om milieuverontreiniging te voorkomen en de natuur te behouden, gebruikmakend van de modernste technieken en maatregelen. Om onze milieudoelstellingen te bereiken werken we zoveel mogelijk met milieuvriendelijke en duurzame materialen. Zo zijn onze schoenendozen allemaal gemaakt van 100% gerecycled materiaal”, legt Fabry uit.

Productportfolio

Met de nieuwste innovatie, de ATLAS Recycling Safety Shoe, wordt het vergevorderde milieubewustzijn voor het eerst tastbaar en zichtbaar in het productportfolio. “De nieuwe schoen bestaat niet alleen uit gerecycled materiaal - elk onderdeel van deze schoen is compleet en duurzaam doordacht”, zegt Fabry. "Het resultaat? Een drievoudig groene veiligheidsschoen: duurzaam beter. Voor het bovenmateriaal, de tussenzool en de inlegzool wordt vooral gebruikgemaakt van zeer innovatieve gerecyclede materialen en het benutten van intelligente productieprocessen zorgt voor het meest efficiënte materiaalgebruik.”

Drie stappen

Het bovenmateriaal bestaat voor 92% uit gerecyclede PET- flessen, legt Fabry uit. “Hiervoor gebruiken we een speciaal polyester genaamd REPREVE®. Om deze soort polyester te maken worden wereldwijd kunstofflessen en postindustrieel afval verzameld en verwerkt: door een innovatief hoogwaardig proces in verschillende stappen van fles naar krullen, naar polymeer tot aan de uiteindelijke vezel. Na een uitgebreide keuring kregen we het U-Trust-certificaat. Dit bevestigt de naleving van de certificeringsnormen voor de productie van onze Recycling Safety Shoe.”

Ook bij de tussenzool staat het terugbrengen van vaste stoffen in de productiekringloop om het gebruik van materialen te verminderen voorop. “De tussenzool is zoals bij al onze veiligheidsschoenen gemaakt van ons in-house MPU® (multifunctioneel Polyurethaan). Tijdens de fabricage van de tussenzool in de directe bezoling ontstaat uiteraard productieafval. We vangen deze PU-resten op, granuleren ze en
voeren ze terug in de productiecyclus. Door dit proces bestaat 20% van de tussenzool uit toegedoseerde vaste stoffen. Het resultaat is vermindering van één vijfde van de primaire grondstoffen (Polyol en Isocyanaat) per schoen. Dit proces is uniek in de veiligheidsschoenenindustrie en wordt als eerste door ons gebruikt.”

De Recycling Safety Shoe is ten slotte uitgerust met de nieuwe recycling inlegzool Climate Comfort. Deze bestaat voor 86% uit gerecyclede Ecofoam. De samenstelling van Ecofoam is gebaseerd op volledig hergebruik van al het afval, ook dat van de fabricage van inlegzolen. “Het resultaat is topcomfort voor je voeten en duurzaamheid voor onze planeet”, aldus Fabry.

Dit artikel is gesponsord door ATLAS Safety Shoes.

Inspectie gevaarlijke stoffen? Dit zijn de aandachtspunten

Inspectie gevaarlijke stoffen? Dit zijn de aandachtspunten

Binnenkort de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) op bezoek? Als je een goed veiligheidsplan en actieplan aanlevert, kan het zijn dat de inspectie daarmee afgerond is. Maar hoe stel je een goed veiligheidsbeleid op? 15 tips op een rij.

Werken in het onderwijs: de verschillende mogelijkheden 

Werken in het onderwijs: de verschillende mogelijkheden

Werken in het onderwijs biedt veel verschillende mogelijkheden, elk met eigen verantwoordelijkheden en eisen. Van leerkrachten tot ondersteunend personeel, elke rol draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren. In dit artikel bekijken we de vele mogelijkheden van werken in het onderwijs.

Hoe bedrijven met de 'planet schoen' hun CO₂-voetafdruk verminderen

Hoe bedrijven met de 'planet schoen' hun CO₂-voetafdruk verminderen

De Europese Unie heeft ambitieuze plannen met de 'European Green Deal'. "Het doel is om van Europa tegen 2050 het eerste klimaatneutrale continent te maken", legt Peter Meyer, directeur van uvex safety Benelux, uit. Voor bedrijven betekent dit dat het reduceren van CO₂ net zo belangrijk wordt als het reduceren van kosten.

ATEX: hoe moet je omgaan met explosieveiligheid?

ATEX: hoe moet je omgaan met explosieveiligheid?

Speelt het risico op explosies een rol op de werkvloer? Dan moet je rekening houden met ATEX, een Europese richtlijn over explosieveiligheid. Explosiegevaar komt niet alleen voor in chemische installaties, maar kan ook ontstaan op plaatsen met fijnstof, zoals bij de verwerking van suiker.

Zo regel je de BHV in een bedrijfsverzamelgebouw

Zo regel je de BHV in een bedrijfsverzamelgebouw

Ook als je samen met andere bedrijven in één gebouw werkt, moet de bedrijfshulpverlening goed op orde zijn. De verhuurder of het grootste bedrijf regelt niet automatisch de BHV. Waar moet je op letten bij BHV in een bedrijfsverzamelgebouw?

Veiligheidsvoorschriften niet nageleefd. Taakstraf voor directeur blijft in stand

Veiligheidsvoorschriften niet nageleefd. Taakstraf voor directeur...

Schijnveiligheid. Soms legt een bedrijf bepaalde veiligheidsvoorschriften enkel vast omdat dit verplicht is. Wat zijn de gevolgen voor het bedrijf als het fout gaat?

28 april is het weer Werelddag voor veiligheid en gezondheid op het werk

28 april is het weer Werelddag voor veiligheid en gezondheid op het...

Zondag 28 april 2024 is het weer de jaarlijkse Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk. Deze internationale dag is bedoeld om aandacht te vragen voor de preventie van arbeidsongevallen en beroepsziekten.

Humor en veiligheid

Humor en veiligheid

Veiligheid is nooit een onderwerp waar je licht over moet denken. Maar een vleugje humor kan soms helpen om de boodschap over te brengen zonder de ernst ervan te ondermijnen.