Psychologische veiligheid is voorwaarde voor veilig werken

Veilig voelen, veilig zijn; het onderwerp is nog nooit zo hot geweest. Organisaties streven naar een proactieve veiligheidscultuur. Terwijl medewerkers steeds vaker van zich laten horen als ze zich niet veilig wanen. Hoe verhouden veilig werken en psychologische veiligheid zich tot elkaar?

Psychologische veiligheid is voorwaarde voor veilig werken

Progressie, verbetering en verandering zijn gewenst. Pech moet in steeds sterkere mate weg. Wat we hiervoor nodig hebben? Leren en verbeteren over de grenzen van disciplines, afdelingen en branches heen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Het vraagt namelijk nogal wat lef om zonder schuld en schaamte te praten over dingen die beter kunnen. En over wat we onder veiligheid verstaan en welke risico’s voor wie wel of niet acceptabel zijn. Psychologische veiligheid is daarmee een voorwaarde geworden om vooruit te komen.

Psychologische veiligheid, hier draait het om

Psychologische veiligheid, wat is dat ook alweer? Dat gaat toch om dat we ons allemaal veilig voelen en het gezellig hebben op het werk? Nou, niet helemaal. Psychologische veiligheid draait om dat mensen zich durven te uiten zonder dat ze bang zijn daar sociaal voor te worden afgekeurd of afgestraft. Psychologische veiligheid draait om inclusie. Wie mag wel en wie mag niet meepraten?

In de praktijk uit zich dat in een cultuur waarin er over fouten wordt gesproken zonder schuld en schaamte. Een cultuur waarin leiders zich kwetsbaar opstellen en zorgen dat elke stem wordt gehoord. Psychologische veiligheid is geen kampvuursessie, waarna we elkaar allemaal gaan knuffelen. Het draait om een klimaat waarin leren en reflecteren gewoon is, centraal staat. Met als doel om te verbeteren in het licht van de bedoeling.

Veilig werken is zelden de primaire bedoeling

Bijvoorbeeld: we willen graag veilig werken laten prevaleren boven andere organisatiedoelen. "We werken veilig of we werken niet" is een in dat verband veel gehoorde slogan. Een lastige, omdat het in de praktijk vaak niet zo werkt. De crux is dat een organisatie of bedrijf een opdracht heeft. En die opdacht is vaak niet veiligheid.

De opdracht kan bijvoorbeeld het genezen van mensen zijn. Of zorgen voor energie in huis. Of het vervoeren van mensen van A naar B. Om maar een paar organisatiedoelen en activiteiten te noemen. Bij al die activiteiten is veilig werken niet de primaire bedoeling, het is meer een wens en soms een voorwaarde. Dit zorgt er soms voor dat praten over veiligheid beladen wordt.

Veiligheidskundigen in een organisatie hebben namelijk wel veiligheid als hun primaire bedoeling. Hoe vaak schuurt hun mening niet met andere rolhouders? Die vinden dat al die wet- en regelgeving zijn doel voorbij schiet? Schuld en schaamte liggen daarbij op de loer. Elkaar verwijten maken of achter holle slogans schuilen bemoeilijkt het open gesprek over wat wij acceptabele risico's vinden en wanneer het voor ons allen veilig genoeg is.

Patstelling rondom veiligheid, twee voorbeelden

In organisaties waar psychologische veiligheid ontbreekt, zie je dat de organisatie moeite heeft om een gemeenschappelijke taal over veiligheid te spreken. Het is een taboe om te praten over verschillen in risico-acceptatie. Want iets is immers veilig of het is het niet. Een patstelling die letterlijk teams en organisaties in een wurggreep kan houden.

Maar het kan nog erger. In het volgende voorbeeld zorgt het ontbreken van psychologische veiligheid dat discussies niet eens van de grond komen. Dat belangrijke gesprekken niet worden gevoerd of zelfs vermeden. Patsstellingen en vastgebeten standpunten zijn het gevolg. Daarmee lijkt leren van, reflecteren op en verbeteren van de veiligheid een utopie.

Zonder psychologische veiligheid niet vooruit

Jorieke Beks en ik zijn van mening dat je alleen samen kunt kijken naar progressie, verandering en verbetering als iedereen zich vrijmoedig kan uiten en elke mening telt. Alleen dan is het mogelijk om een gemeenschappelijk beeld te vormen over veiligheid. Over wat de bedoeling is en waar de grenzen voor een ieder liggen. We vinden het interessant om mensen hierover te interviewen. Een aantal van deze gesprekken hebben we opgenomen in het boek Veilig voelen, veilig zijn.

Onderdeel van de collectie

Psychosociale arbeidsbelasting (PSA)

Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) is een van de belangrijkste arbeidsrisico’s. Daarmee heeft het een belangrijk aandeel in de uitval van medewerkers. Het gaat hierbij onder andere om werkstress, ongewenst gedrag, (seksuele) intimidatie, agressie en geweld.

Orly Polak is sociologe en  en argumentatiedeskundige. Ze heeft vele jaren ervaring in het onderzoeken van organisatieculturen, gedrag en gedragsinterventies. Ook heeft ze een grote persoonlijke interesse in alles wat met veilig werken te maken heeft. Ze host de podcasts Verhalen in Veiligheid en Studio gehoord.

Grensoverschrijdend gedrag: goed geregeld nog geen garantie voor veilige werkplek

Grensoverschrijdend gedrag: goed geregeld nog geen garantie voor...

De werkvloer is vaak niet sociaal veilig, blijkt uit onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag door FNV. Veel werknemers zeggen gepest of geïntimideerd te worden. Ook hebben zij te maken met discriminatie, seksuele intimidatie en agressie. Zelfs als alle procedures voor een veilige werkplek op orde zijn.

Negatief werkgedrag, een frisse kijk op een oud probleem

Negatief werkgedrag, een frisse kijk op een oud probleem

Een onthullende kijk op wat negatief werkgedrag precies inhoudt en wie daar een rol in speelt. Dat komt naar voren uit dit gesprek tussen Orly Polak en Cokkie Verschuren over ongewenst gedrag, of specifieker negatief werkgedrag. Wat betekent dit voor de aanpak van het probleem in de praktijk?

Intimidatie, pesten, burn-out. Wat gaat er toch allemaal mis op de werkvloer?

Intimidatie, pesten, burn-out. Wat gaat er toch allemaal mis op de...

Burn-out na digitale stalking door hoogleraar. Intimidatie meest voorkomende vorm ongewenst gedrag op werk. Zorgen over stijging burn-outklachten onder jongeren. Allemaal koppen in de krant die aangeven dat er veel mis is op de werkvloer.

Psychologische veiligheid als vangnet voor stress, zo werkt het

Psychologische veiligheid als vangnet voor stress, zo werkt het

Het liefst laat iedereen zich van zijn leukste kant zien. Maar werkstress kan roet in het eten gooien. Dan winnen de emoties het soms van het verstand. Wat moeten arbo-adviseurs weten over stress? En waar komt psychologische veiligheid om de hoek kijken?

Sociale veiligheid verbeteren: zo pakt BNNVARA dat aan

Sociale veiligheid verbeteren: zo pakt BNNVARA dat aan

Een half jaar gelden kwam het nieuws naar buiten dat er jarenlang een angstcultuur heerste op de redactie van DWDD. Welke stappen heeft BNNVARA sindsdien genomen om de sociale veiligheid op de werkvloer te vergroten?

Arbo in cijfers: Hulp vragen op het werk: wie durft?

Arbo in cijfers: Hulp vragen op het werk: wie durft?

Fouten maken mag! Dat geldt gemiddeld voor 60% van de werknemers. Wel zit er een groot verschil tussen fouten mogen maken in de zorg of in de IT.

Psychologische veiligheid: hoe staat het ermee bij jou?

Psychologische veiligheid: hoe staat het ermee bij jou?

Van The Voice of Holland tot De Wereld Draait Door. Allemaal haalden de afgelopen jaren de voorpagina's, en steeds kwam dat door een gebrek aan psychologische veiligheid. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf het beter doet?

Studio Gehoord over effectief leiderschap, deel II

Studio Gehoord over effectief leiderschap, deel II

Als een leider om zijn medewerkers geeft en hen uitdaagt om het allerbeste te doen, legt hij de basis voor betere resultaten. Interview met klinisch psycholoog George Kohlrieser, deel II.