Boek: Gedrag & Veiligheid

Het mag gezegd worden: gedrag is 'in' in de veiligheidskunde. Ondanks het feit dat bedrijven hun veiligheidszaken op papier prima op orde kunnen hebben, worstelen zij vaak met de praktijk, die altijd een stuk weerbarstiger is.

Boek: Gedrag & Veiligheid

Dat komt volgens hen door het gedrag van de medewerkers die het werk net even anders doen dan op papier staat. Of totaal anders doen. Waarom doen mensen dat? En, hoe komt hun gedrag eigenlijk tot stand? Hoe kun je gedag beïnvloeden? Kun je gedrag wel beïnvloeden?

Antwoorden op al deze vragen kunt u in dit boek lezen. Inderdaad: antwoorden. Er is namelijk geen eenduidig antwoord te geven op de vragen wat gedrag precies is, hoe gedrag tot stand komt, en hoe je gedrag mogelijk kunt beïnvloeden. Gelukkig maar, want dat vergroot onze mogelijkheden om gedrag daadwerkelijk te begrijpen en misschien ook te veranderen.

'Stel als manager nieuwsgierige vragen in plaats van regels op te leggen'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord 'Stel als manager nieuwsgierige vragen in plaats van regels op te...

Nog te vaak staren organisaties zich in hun veiligheidsbeleid blind op de regels, terwijl het werk al jarenlang met succes op een andere manier wordt uitgevoerd. Veiligheidsexpert Robert Jan de Boer noemt dat de kloof tussen Eigenlijk Werk en Ingebeeld Werk. In zijn boek Modern veiligheidsmanagement beveelt De Boer managers aan om juist de praktijk als uitgangspunt te nemen.

De signalerende rol van een vertrouwenspersoon als preventie-adviseurGesponsord
Gesponsord

Gesponsord De signalerende rol van een vertrouwenspersoon als preventie-adviseur

Kampen jouw collega's met problemen, of willen ze gewoon hun verhaal kwijt? Dan kunnen ze terecht bij de vertrouwenspersoon, want die biedt een luisterend oor. Maar wist je dat diezelfde vertrouwenspersoon ook een rol kan spelen bij preventie?

Zo ga je van goede voornemens naar nieuwe gewoontes

Zo ga je van goede voornemens naar nieuwe gewoontes

Bijna 80% van de mensen heeft een goed voornemen aan het begin van een nieuw jaar. Allemaal denken ze dat vol te houden, maar slechts een kwart van hen lukt dat. Bijna de helft vergeet zelfs dat ze een goed voornemen hadden. Hoe maak je van goede voornemens wél nieuwe gewoontes?

Bureau-cratie

Bureau-cratie

Als bureaucratie de overhand krijgt, kan deze de gewone bedrijfsprocessen verstikken. Als we alles precies volgens de bureaucratische regels uitvoeren, met stiptheidsacties, kunnen we de tent wel sluiten.

Verstoorde arbeidsrelatie leidt tot ontslag. Terecht of niet? 

Verstoorde arbeidsrelatie leidt tot ontslag. Terecht of niet?

In deze rechtszaak leidt een verstoorde arbeidsrelatie tot de ontbinding van een arbeidsovereenkomst. De zaak is een voorbeeld van waar tegenstrijdige verwachtingen en communicatiestoornissen toe kunnen leiden.

Communicatiespaghetti

Communicatiespaghetti

Een van de belangrijkste taken van veiligheidsprofessionals is de communicatie over diverse aspecten van veiligheid met anderen. Immers, alléén kunnen we veiligheid niet of nauwelijks verbeteren.

De kunst van objectief observeren

De kunst van objectief observeren

David van Valkenburg bespreekt het verschil tussen zien en observeren en geeft tips om met minder automatische interpretatie te leren kijken.

Mag dat, 11 werknemers verplicht overplaatsen? 

Mag dat, 11 werknemers verplicht overplaatsen?

Een zorgaanbieder in Noord-Holland wil 11 werknemers van een locatie overplaatsen naar verschillende andere locaties. De werkgever beroept zich daarbij op het eenzijdig wijzigingsbeding in de arbeidsovereenkomsten. Terecht?