Boek: Risicoflectie

Risico's zijn er altijd en overal. We hebben ermee te maken tijdens alledaagse activiteiten, in het openbare leven, wanneer we naar het nieuws kijken en natuurlijk op de werkplek. Dit boek helpt om op andere, misschien betere, manieren over risico's na te denken en ermee om te gaan.

Boek: Risicoflectie

Vaak denken we te beperkt over risico’s. We gebruiken een voorgeschreven methode en kenschetsen risico’s in een kleurtje, getalletje of categorie. Die inschatting dekt echter vaak maar een fractie van wat relevant is. Enerzijds missen we relevante aspecten van risico’s waardoor we voor verrassingen komen te staan, anderzijds onderkennen we vaak niet de verschillende belangen die spelen bij risico’s.

Als we in staat zijn om verschillende perspectieven in te nemen, helpt dit om verrassingen te voorkomen of er beter mee om te gaan. Het helpt ook om betere en eerlijkere besluiten te nemen en relevante aspecten tegen elkaar af te wegen, inclusief belangrijke factoren, zoals emoties, ethiek of macht.

Carsten Busch is veiligheidsprofessional met ervaring in de industrie, spoorwegen, offshore en politie. Daarnaast is hij actief binnen academische opleidingen, diverse vakfora en is hij eigenaar van www.mindtherisk.com. Hij wisselt voortdurend tussen allerlei vormen van praktisch risicomanagement en het bezig zijn met academische benaderingen.

Deze combinatie van praktijk en theorie vindt de lezer terug in dit boek. Gebaseerd op dertig jaar ervaring met risico’s binnen diverse sectoren en puttend uit bronnen die verder kijken dan de geijkte risicomethodes biedt de auteur in Risicoflectie perspectieven om beter mee te zien en te denken.

Lees meer over

Carsten Busch

Carsten Busch

Safety Mythologist

Carsten Busch woont en werkt in Noorwegen en is onder andere verbonden aan de universiteit in Lund, auteur van de boeken Risicoreflectie, The First Rule Of Safety Culture en Veiligheidsfabels 1-2-3. Ook is hij eigenaar van mindtherisk.com en actief binnen diverse vakforums.

Op station Den Haag Hollands Spoor werd op 20 april 2024 om 22:30 het treinverkeer 3 minuten stilgelegd. Aanleiding was de mishandeling van een hoofdconducteur en een machinist. Foto: Robin Utrecht (ANP).

Geweld op het werk: zo gaan NS en Forensische Zorgspecialisten ermee...

In een aantal sectoren komen geweldsincidenten dagelijks voor. Inmiddels zijn er diverse initiatieven bij bedrijven zelf om deze vorm van psychosociale arbeidsbelasting te lijf te gaan.

Voorbeelddocument gedragscode sociale mediaVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Voorbeelddocument gedragscode sociale media

Gebruik dit document 'Gedragscode sociale media' om medewerkers te informeren hoe zij met sociale media moeten omgaan. Het model dient als kapstok en kan verder worden aangevuld op basis van de behoeften van de organisatie.

Veiligheid op het spoor: ILT kijkt kritisch naar interventiewaarde

Veiligheid op het spoor: ILT kijkt kritisch naar interventiewaarde

De ILT neemt de Nederlandse railinfrastructuur onder de loep in een recente rapportage. Een zorgwekkende bevinding is dat in 40 gevallen de interventiewaarde is overschreden. Waardoor risicobeperkende maatregelen voor de veiligheid op het spoor zijn uitgebleven.

Hij loopt niet helemaal lekker 

Hij loopt niet helemaal lekker

Het is donker, het miezert en ik loop naar mijn fiets. Ik steek de sleutel in het slot en wat er gebeurt, verrast mij niet. Er gebeurt namelijk niets. Hij wil niet open. Geen beweging in te krijgen. En waarom verraste mij dat nou niet? 

De ILT gebruikte agent-based modeling al om gedrag van binnenvaartschippers te voorspellen en de invloed van interventies te testen.

Scenario's simuleren: wat heb je eraan en hoe werkt het?

Stel, er komt nieuwe regelgeving. Gaan mensen zich hieraan houden? Waarom wel, waarom niet? En wat zijn goede interventies om te handhaven? De ILT onderzoekt het met agent-based modeling (ABM).

Een model toepassen of niet? Elf vragen om modellen te beoordelen

Een model toepassen of niet? Elf vragen om modellen te beoordelen

Vroeg of laat krijg je als arboprofessional te maken met de uitslag van een wiskundig model. Twee zaken zijn dan belangrijk. Namelijk wat is de mogelijk toegevoegde waarde van het model? En hoe beoordeel je die gefundeerd? Deze elf vragen moeten daarbij helpen.

Leiderschap-2.0-geleuter 

Leiderschap-2.0-geleuter

Ik schrijf columns en er verandert niets. Ontbreekt het mij aan bevlogen en wijs leiderschap? Zou een cursus soelaas bieden? Of speel ik dan die kwakzalvers in de kaart? En hoe erg is dat?

Modern veiligheidsmanagement: met 3 D's verder kijken dan regels

Modern veiligheidsmanagement: met 3 D's verder kijken dan regels

Voer gesprekken over tekortkomingen in het werk en probeer werkbare oplossingen te vinden. Dat vergroot de veiligheid meer dan regels opstellen voor de bühne, stelt lector veiligheidsmanagement Robert Jan de Boer. Oftewel: stop met safety-theater en start met modern veiligheidsmanagement.