Bouwongeval Lochem: dit is nodig om een hijsongeval te voorkomen

Het was de bedoeling dat in Lochem de twee bogen van een nieuwe brug op hun plek gehesen zouden worden en aan elkaar zouden worden vastgemaakt. Helaas ging er iets helemaal fout. Wat is er nodig om hijsongevallen te voorkomen? Veiligheidskundige Jos Putman geeft advies.

Bouwongeval Lochem: dit is nodig om een hijsongeval te voorkomen
LOCHEM - Een deel van een brug in aanbouw op de Goorseweg is ingestort. Twee mensen kwamen om het leven, twee anderen raakten gewond. ANP PERSBUREAU HEITINK

Volgens de burgemeester van Lochem had het moment van plaatsen van de brug een feestdag moeten zijn. Het liep anders. Bij het plaatsen van de eerste boog knapte deze uit de kabels van de twee betrokken hijskranen. De vallende boog raakte een platform, waar op dat moment vier bouwvakkers op stonden. 

Er vielen twee doden en twee zwaargewonden. De dodelijke slachtoffers van het brugongeluk zijn twee mannen uit Polen en België, zo meldt de Arbeidsinspectie. Twee andere personen raakten zwaargewond en zijn naar het ziekenhuis gebracht. Zij zijn buiten levensgevaar. 

Speculeren over veiligheid 

Het blijft natuurlijk speculeren over de oorzaak van dit vreselijke ongeval en hoe de veiligheid was geregeld. Maar we weten wel wat er in theorie nodig is om hijsongevallen te voorkomen. 

Volgens Jos Putman is het hijsen van één last met twee of meerdere kranen altijd één van de meest risicovolle activiteiten bij hijswerkzaamheden. Putman is Hoger Veiligheidskundige en lid van onder meer de vakgroep PBM van de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK). 

Putman legt uit dat in de tijd dat de P-bladen (Publicatiebladen van de Arbeidsinspectie) nog bestonden, ongeveer tussen 1960 en 1995, het hijsen van één last door twee of meer kranen vergunningplichtig was. Er moest voor deze hijswerkzaamheden toestemming gevraagd worden aan het districtshoofd van de Arbeidsinspectie. 

Verplicht hijsplan laten toetsen 

Nu moet er volgens het Arbeidsomstandighedenbesluit een hijsplan worden gemaakt door het hijsbedrijf dat gaat hijsen. Het hijsplan moet worden opgesteld op basis van een RI&E en getoetst worden door deskundigen.

Een toetser kijkt onder andere naar de sterkte-berekening (hijslast), de opstelling van de kranen, kraanbewegingen en externe factoren, zoals bijvoorbeeld de wind. De beoordeling van de veiligheidskundige speelt een belangrijke rol, onder andere bij het opstellen en toetsen van de RI&E. Maar ook de ervaring en deskundigheid van het hijsbedrijf is van groot belang. 

Veel factoren kunnen bij het bouwongeval in Lochem een rol bij hebben gespeeld. Het advies van Putman luidt om ten eerste altijd een RI&E én een Taak Risico Analyse (TRA) op te stellen. En ten tweede om het hijsplan altijd te laten toetsen door twee onafhankelijke deskundigen: een veiligheidskundige en een hijsspecialist. 

Onderzoek moet uitwijzen wat er allemaal fout is gelopen in Lochem. De Arbeidsinspectie is ermee bezig en er is ook een strafrechtelijk onderzoek gestart. Ongetwijfeld gaat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) ook een onderzoek instellen. Tot die tijd wachten we af en heeft het niet veel zin om te speculeren over de oorzaken. 

Bronnen: NOS, AD

Jacqueline Joosten

Jacqueline Joosten

Hoofdredacteur

Jacqueline volgt sinds jaar en dag alles over veilig en gezond werken. Zij probeert altijd waarde toe te voegen aan berichten en de vertaalslag te maken naar de arboprofessional.

Prinsjesdag 2024: dit betekent het voor arbo

Prinsjesdag 2024: dit betekent het voor arbo

Dit zijn de belangrijkste punten voor arboprofessionals over de WIA, OCTAS en re-integratieverplichtingen.

Arbeids- en organisatiepsycholoog Helene Plaggenborg

A&O'er Hélène Plaggenborg: 'Overal geweest om PSA-inspecties te doen'

Al bijna 25 jaar werkt Hélène Plaggenborg bij de Arbeidsinspectie, maar tot op de dag van vandaag haalt zij enorm veel voldoening uit haar werk: "Ik wil weten wáárom organisaties niet naleven, daar moet het gesprek over gaan."

Luchtwegklachten door werk, werkgever aansprakelijk?

Luchtwegklachten door werk, werkgever aansprakelijk?

Een werknemer lijdt gezondheidsschade door blootstelling aan fijnstof en roet tijdens het werk als buschauffeur. Is de werkgever aansprakelijk voor de luchtwegklachten, ondanks dat de blootstelling binnen de norm valt?

Eigen schuld? Mwah, ik denk het niet

Eigen schuld? Mwah, ik denk het niet

In de loop van vele jaren heb ik honderden advocaten gedoceerd in mijn specialisatie, het werkgeversaansprakelijkheidsrecht. Een groot discussiepunt tijdens een cursus is steevast de kwestie van eigen schuld: wanneer heeft de werknemer eigen schuld aan zijn letsel of beroepsziekte?

Doe de dop op het busje reinigingsmiddel als je gaat slijpen

Doe de dop op het busje reinigingsmiddel als je gaat slijpen

Een open busje met zeer brandbaar reinigingsmiddel en werken met een haakse slijper blijkt een gevaarlijke combinatie die een monteur brandwonden oplevert. Is de boete voor de werkgever terecht?

Een deel van de Flying Squad

Incidentonderzoekers van de Flying Squad: 'Bedrijven moeten ons niet meer nodig hebben'

Geen reclamespotjes, geen billboards, geen schreeuwerige advertenties en vooral ook geen koppelverkoop. De Flying Squad bestaat dit jaar in nieuwe samenstelling 5 jaar. Dat is 5 jaar internationaal incidentonderzoek door een netwerk van circa 15 zelfstandige specialisten.

Medewerkers van de Arbeidsinspectie doen in Lochem onderzoek naar de toedracht op de bouwplaats langs het Twentekanaal. Foto: Sjef Prins - Apa Foto

Onderzoek: Veiligheid en gezondheid in de bouw gaan schoorvoetend vooruit

Volgens Volandis groeit de bewustwording over veiligheid en gezondheid op bouwplaatsen. Maar opdrachtgevers en ontwerpers moeten daar in projecten wel eerder over nadenken.

Bekneld tussen winkelwagens op een rolbaan

Bekneld tussen winkelwagens op een rolbaan

Een supermarkt krijgt een boete nadat een minderjarige werkneemster gewond raakt bij het verplaatsen van winkelwagens. Is de boete van de Arbeidsinspectie terecht en in verhouding?