Bouwongeval Lochem: dit is nodig om een hijsongeval te voorkomen

Het was de bedoeling dat in Lochem de twee bogen van een nieuwe brug op hun plek gehesen zouden worden en aan elkaar zouden worden vastgemaakt. Helaas ging er iets helemaal fout. Wat is er nodig om hijsongevallen te voorkomen? Veiligheidskundige Jos Putman geeft advies.

Bouwongeval Lochem: dit is nodig om een hijsongeval te voorkomen
LOCHEM - Een deel van een brug in aanbouw op de Goorseweg is ingestort. Twee mensen kwamen om het leven, twee anderen raakten gewond. ANP PERSBUREAU HEITINK

Volgens de burgemeester van Lochem had het moment van plaatsen van de brug een feestdag moeten zijn. Het liep anders. Bij het plaatsen van de eerste boog knapte deze uit de kabels van de twee betrokken hijskranen. De vallende boog raakte een platform, waar op dat moment vier bouwvakkers op stonden. 

Er vielen twee doden en twee zwaargewonden. De dodelijke slachtoffers van het brugongeluk zijn twee mannen uit Polen en België, zo meldt de Arbeidsinspectie. Twee andere personen raakten zwaargewond en zijn naar het ziekenhuis gebracht. Zij zijn buiten levensgevaar. 

Speculeren over veiligheid 

Het blijft natuurlijk speculeren over de oorzaak van dit vreselijke ongeval en hoe de veiligheid was geregeld. Maar we weten wel wat er in theorie nodig is om hijsongevallen te voorkomen. 

Volgens Jos Putman is het hijsen van één last met twee of meerdere kranen altijd één van de meest risicovolle activiteiten bij hijswerkzaamheden. Putman is Hoger Veiligheidskundige en lid van onder meer de vakgroep PBM van de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK). 

Putman legt uit dat in de tijd dat de P-bladen (Publicatiebladen van de Arbeidsinspectie) nog bestonden, ongeveer tussen 1960 en 1995, het hijsen van één last door twee of meer kranen vergunningplichtig was. Er moest voor deze hijswerkzaamheden toestemming gevraagd worden aan het districtshoofd van de Arbeidsinspectie. 

Verplicht hijsplan laten toetsen 

Nu moet er volgens het Arbeidsomstandighedenbesluit een hijsplan worden gemaakt door het hijsbedrijf dat gaat hijsen. Het hijsplan moet worden opgesteld op basis van een RI&E en getoetst worden door deskundigen.

Een toetser kijkt onder andere naar de sterkte-berekening (hijslast), de opstelling van de kranen, kraanbewegingen en externe factoren, zoals bijvoorbeeld de wind. De beoordeling van de veiligheidskundige speelt een belangrijke rol, onder andere bij het opstellen en toetsen van de RI&E. Maar ook de ervaring en deskundigheid van het hijsbedrijf is van groot belang. 

Veel factoren kunnen bij het bouwongeval in Lochem een rol bij hebben gespeeld. Het advies van Putman luidt om ten eerste altijd een RI&E én een Taak Risico Analyse (TRA) op te stellen. En ten tweede om het hijsplan altijd te laten toetsen door twee onafhankelijke deskundigen: een veiligheidskundige en een hijsspecialist. 

Onderzoek moet uitwijzen wat er allemaal fout is gelopen in Lochem. De Arbeidsinspectie is ermee bezig en er is ook een strafrechtelijk onderzoek gestart. Ongetwijfeld gaat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) ook een onderzoek instellen. Tot die tijd wachten we af en heeft het niet veel zin om te speculeren over de oorzaken. 

Bronnen: NOS, AD

Jacqueline Joosten

Jacqueline Joosten

Hoofdredacteur

Jacqueline volgt sinds jaar en dag alles over veilig en gezond werken. Zij probeert altijd waarde toe te voegen aan berichten en de vertaalslag te maken naar de arboprofessional.

Met deze 4 types veiligheidsindicatoren bewaak je het veiligheidsniveau

Met deze 4 types veiligheidsindicatoren bewaak je het...

Een belangrijk doel voor iedere organisatie is om de veiligheid te optimaliseren en het aantal incidenten te minimaliseren. Een uitdaging hierbij: de processen binnen de organisatie zodanig monitoren dat het niveau van veiligheid gewaarborgd wordt. Goed geselecteerde veiligheidsindicatoren spelen hierbij een belangrijke rol.

Gebroken enkel door vallen van vide 

Gebroken enkel door vallen van vide

Vooruitwerken is een goede zaak, denkt deze loodgieter. Alleen ontbreekt de randbeveiliging nog bij zijn werkzaamheden op hoogte. Is het vallen van de vide de opdrachtgever te verwijten?

Meten, weten en leren

Meten, weten en leren

Zelf ben ik erg goed in multitasken. Ik weet dat je achter het stuur geen telefoon moet gebruiken, maar in mijn geval is dat geen probleem. Ik plaats moeiteloos als arboprofessional een post op LinkedIn terwijl ik met één vaste hand mijn auto door het verkeer loods.

Val door een lichtstraat heeft verstrekkende gevolgen

Val door een lichtstraat heeft verstrekkende gevolgen

Bij werken op hoogte zijn doeltreffende maatregelen van levensbelang om valgevaar tegen te gaan. Hier gebeurt dit niet en pakt de val door een lichtstraat slecht uit voor de werknemer.

Geen schending zorgplicht en toch moet de baas dokken

Geen schending zorgplicht en toch moet de baas dokken

Zorgplicht en risicoaansprakelijkheid bij schade aan derden; er is een duidelijk onderscheid tussen die twee. Toch draait de werkgever soms op voor de letselclaim aan zo'n derde.

Inspectie gevaarlijke stoffen? Dit zijn de aandachtspunten

Inspectie gevaarlijke stoffen? Dit zijn de aandachtspunten

Binnenkort de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) op bezoek? Als je een goed veiligheidsplan en actieplan aanlevert, kan het zijn dat de inspectie daarmee afgerond is. Maar hoe stel je een goed veiligheidsbeleid op? 15 tips op een rij.

Val uit zelfgemaakte werkbak. Werkgever aansprakelijk?

Val uit zelfgemaakte werkbak. Werkgever aansprakelijk?

Een dodelijk arbeidsongeval met een werkbak aan een hoogwerker. Heeft deze werkgever voldaan aan de voorschriften van de Arbowet en het Arbobesluit?

Arbo in Bedrijf, de feiten en cijfers toegelicht

Arbo in Bedrijf, de feiten en cijfers toegelicht

De Nederlandse Arbeidsinspectie publiceerde op 12 september 2024 het rapport Arbo in Bedrijf 2022-2023. Advocaat Paul Verloop licht enkele feiten en cijfers toe.