Bouwongeval Lochem: dit is nodig om een hijsongeval te voorkomen

Het was de bedoeling dat in Lochem de twee bogen van een nieuwe brug op hun plek gehesen zouden worden en aan elkaar zouden worden vastgemaakt. Helaas ging er iets helemaal fout. Wat is er nodig om hijsongevallen te voorkomen? Veiligheidskundige Jos Putman geeft advies.

Bouwongeval Lochem: dit is nodig om een hijsongeval te voorkomen
LOCHEM - Een deel van een brug in aanbouw op de Goorseweg is ingestort. Twee mensen kwamen om het leven, twee anderen raakten gewond. ANP PERSBUREAU HEITINK

Volgens de burgemeester van Lochem had het moment van plaatsen van de brug een feestdag moeten zijn. Het liep anders. Bij het plaatsen van de eerste boog knapte deze uit de kabels van de twee betrokken hijskranen. De vallende boog raakte een platform, waar op dat moment vier bouwvakkers op stonden. 

Er vielen twee doden en twee zwaargewonden. De dodelijke slachtoffers van het brugongeluk zijn twee mannen uit Polen en België, zo meldt de Arbeidsinspectie. Twee andere personen raakten zwaargewond en zijn naar het ziekenhuis gebracht. Zij zijn buiten levensgevaar. 

Speculeren over veiligheid 

Het blijft natuurlijk speculeren over de oorzaak van dit vreselijke ongeval en hoe de veiligheid was geregeld. Maar we weten wel wat er in theorie nodig is om hijsongevallen te voorkomen. 

Volgens Jos Putman is het hijsen van één last met twee of meerdere kranen altijd één van de meest risicovolle activiteiten bij hijswerkzaamheden. Putman is Hoger Veiligheidskundige en lid van onder meer de vakgroep PBM van de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK). 

Putman legt uit dat in de tijd dat de P-bladen (Publicatiebladen van de Arbeidsinspectie) nog bestonden, ongeveer tussen 1960 en 1995, het hijsen van één last door twee of meer kranen vergunningplichtig was. Er moest voor deze hijswerkzaamheden toestemming gevraagd worden aan het districtshoofd van de Arbeidsinspectie. 

Verplicht hijsplan laten toetsen 

Nu moet er volgens het Arbeidsomstandighedenbesluit een hijsplan worden gemaakt door het hijsbedrijf dat gaat hijsen. Het hijsplan moet worden opgesteld op basis van een RI&E en getoetst worden door deskundigen.

Een toetser kijkt onder andere naar de sterkte-berekening (hijslast), de opstelling van de kranen, kraanbewegingen en externe factoren, zoals bijvoorbeeld de wind. De beoordeling van de veiligheidskundige speelt een belangrijke rol, onder andere bij het opstellen en toetsen van de RI&E. Maar ook de ervaring en deskundigheid van het hijsbedrijf is van groot belang. 

Veel factoren kunnen bij het bouwongeval in Lochem een rol bij hebben gespeeld. Het advies van Putman luidt om ten eerste altijd een RI&E én een Taak Risico Analyse (TRA) op te stellen. En ten tweede om het hijsplan altijd te laten toetsen door twee onafhankelijke deskundigen: een veiligheidskundige en een hijsspecialist. 

Onderzoek moet uitwijzen wat er allemaal fout is gelopen in Lochem. De Arbeidsinspectie is ermee bezig en er is ook een strafrechtelijk onderzoek gestart. Ongetwijfeld gaat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) ook een onderzoek instellen. Tot die tijd wachten we af en heeft het niet veel zin om te speculeren over de oorzaken. 

Bronnen: NOS, AD

Jacqueline Joosten

Jacqueline Joosten

Hoofdredacteur

Jacqueline volgt sinds jaar en dag alles over veilig en gezond werken. Zij probeert altijd waarde toe te voegen aan berichten en de vertaalslag te maken naar de arboprofessional.

Inspectie gevaarlijke stoffen? Dit zijn de aandachtspunten

Inspectie gevaarlijke stoffen? Dit zijn de aandachtspunten

Binnenkort de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) op bezoek? Als je een goed veiligheidsplan en actieplan aanlevert, kan het zijn dat de inspectie daarmee afgerond is. Maar hoe stel je een goed veiligheidsbeleid op? 15 tips op een rij.

Arbo in Bedrijf, de feiten en cijfers toegelicht

Arbo in Bedrijf, de feiten en cijfers toegelicht

De Nederlandse Arbeidsinspectie publiceerde op 12 september 2024 het rapport Arbo in Bedrijf 2022-2023. Advocaat Paul Verloop licht enkele feiten en cijfers toe.

Eerlijk werk? Check het ook zelf

Eerlijk werk? Check het ook zelf

Veilige werkomstandigheden, eerlijke betaling en een respectvolle behandeling. Gebruik de zelfinspectietool Eerlijk werken om te checken of het daarmee goed zit in jouw organisatie.

Meer RI&E's maar kwaliteit soms te laag

Meer RI&E's maar kwaliteit soms te laag

Het aantal bedrijven dat een risico-inventarisatie en -evaluatie heeft, neemt toe. Een derde van deze RI&E's scoort echter nog onvoldoende op kwaliteit.

Getroffen door de lamp van een torenkraan

Getroffen door de lamp van een torenkraan

Heel efficiënt: collega's die helpen met het demonteren van een torenkraan. Ook de lamp van die kraan maken ze alvast los. Alleen jammer dat die dan niet meer verankerd is.

Letselschadeadvocaat Bas van Batenburg: 'Laat een arbeidsongeval niet tot een zaak komen'

Letselschadeadvocaat Bas van Batenburg: 'Laat een arbeidsongeval niet...

Letselschadeadvocaat Bas van Batenburg ziet zijn werk als zijn hobby. Over sommige zaken windt hij zich op: 'Belachelijk dat zorgmedewerkers geweldschade niet vergoed krijgen.' Veel zaken over een arbeidsongeval vindt hij 'te stom voor woorden.'

Minister Eelco Heinen (VVD, Financien) presenteert het koffertje met de miljoenennota en rijksbegroting aan de pers op Prinsjesdag in de Tweede Kamer. Op de derde dinsdag in september begint het nieuwe werkjaar van de regering (foto: ANP/Sem van der Wal).

Prinsjesdag 2024: dit betekent het voor arbo

Dit zijn de belangrijkste punten voor arboprofessionals over de WIA, OCTAS en re-integratieverplichtingen.

Zweminstructeur schrikt zich een ongeluk. Werkgever aansprakelijk?

Zweminstructeur schrikt zich een ongeluk. Werkgever aansprakelijk?

Een zweminstructeur valt tijdens het werk. Is de werkgever aansprakelijk voor de schade of is hier sprake van een huis-tuin-en-keukenongeval?