Volgens de burgemeester van Lochem had het moment van plaatsen van de brug een feestdag moeten zijn. Het liep anders. Bij het plaatsen van de eerste boog knapte deze uit de kabels van de twee betrokken hijskranen. De vallende boog raakte een platform, waar op dat moment vier bouwvakkers op stonden.
Er vielen twee doden en twee zwaargewonden. De dodelijke slachtoffers van het brugongeluk zijn twee mannen uit Polen en België, zo meldt de Arbeidsinspectie. Twee andere personen raakten zwaargewond en zijn naar het ziekenhuis gebracht. Zij zijn buiten levensgevaar.
Speculeren over veiligheid
Het blijft natuurlijk speculeren over de oorzaak van dit vreselijke ongeval en hoe de veiligheid was geregeld. Maar we weten wel wat er in theorie nodig is om hijsongevallen te voorkomen.
Volgens Jos Putman is het hijsen van één last met twee of meerdere kranen altijd één van de meest risicovolle activiteiten bij hijswerkzaamheden. Putman is Hoger Veiligheidskundige en lid van onder meer de vakgroep PBM van de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK).
Putman legt uit dat in de tijd dat de P-bladen (Publicatiebladen van de Arbeidsinspectie) nog bestonden, ongeveer tussen 1960 en 1995, het hijsen van één last door twee of meer kranen vergunningplichtig was. Er moest voor deze hijswerkzaamheden toestemming gevraagd worden aan het districtshoofd van de Arbeidsinspectie.
Verplicht hijsplan laten toetsen
Nu moet er volgens het Arbeidsomstandighedenbesluit een hijsplan worden gemaakt door het hijsbedrijf dat gaat hijsen. Het hijsplan moet worden opgesteld op basis van een RI&E en getoetst worden door deskundigen.
Een toetser kijkt onder andere naar de sterkte-berekening (hijslast), de opstelling van de kranen, kraanbewegingen en externe factoren, zoals bijvoorbeeld de wind. De beoordeling van de veiligheidskundige speelt een belangrijke rol, onder andere bij het opstellen en toetsen van de RI&E. Maar ook de ervaring en deskundigheid van het hijsbedrijf is van groot belang.
Veel factoren kunnen bij het bouwongeval in Lochem een rol bij hebben gespeeld. Het advies van Putman luidt om ten eerste altijd een RI&E én een Taak Risico Analyse (TRA) op te stellen. En ten tweede om het hijsplan altijd te laten toetsen door twee onafhankelijke deskundigen: een veiligheidskundige en een hijsspecialist.
Onderzoek moet uitwijzen wat er allemaal fout is gelopen in Lochem. De Arbeidsinspectie is ermee bezig en er is ook een strafrechtelijk onderzoek gestart. Ongetwijfeld gaat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) ook een onderzoek instellen. Tot die tijd wachten we af en heeft het niet veel zin om te speculeren over de oorzaken.