Labbekakkerigheid

Labbekakkerigheid. Een woord dat Pieter van Vollenhoven bij herhaling gebruikte tijdens het laatste NVVK-congres. Hij doelde daarmee op het slappe optreden van beleidsmakers bij veel zaken en hun neiging verantwoordelijkheden te ontlopen.

Labbekakkerigheid

In veel bedrijven constateer ik die labbekakkerigheid. De leiding stelt wel regels op en verwijst de medewerkers ernaar via intranet. Maar in de praktijk worden de regels niet nageleefd, laat staan gehandhaafd.

Vergelijk dit met het functioneren van docenten op scholen. Als een docent geen strakke discipline aanhoudt en zich als een popiejopie gedraagt, is het binnen de kortste keren chaos in de klas. Lijkt leuk, is het niet. De docent wordt ongelukkig en de leerprestaties van de leerlingen hollen achteruit.

Werknemers gedragen zich vaak als kinderen en moeten daarom ook zo worden behandeld”

Kinderen proberen natuurlijk grenzen te verleggen. Een oud opvoedkundig boek hierover heet ‘Kinderen dagen ons uit’. Dat doen veel werknemers trouwens ook. De Arbowet zegt dat ook de werknemers een eigen verantwoordelijkheid hebben. Maar die gedragen zich vaak als kinderen en moeten daarom door hun leidinggevenden ook zo worden behandeld.

Labbekakkerigheid bij practicumleiding

Een voorbeeld uit de praktijk. In een scheikundefaculteit legde de leiding aan het begin van een eerstejaarspracticum uit dat iedereen verplicht is een veiligheidsbril en een laboratoriumjas te dragen. Zij vertelden daarbij ook dat iedereen die zich daar niet aan hield, weggestuurd zou worden. En dat betekent studievertraging, omdat dat practicum maar eens per jaar wordt gegeven.

Inderdaad, in de eerste week werd een student weggestuurd, met als gevolg dat alle 150 studenten wisten waar zij zich aan moesten houden. Er was ook direct een onderlinge aanspreekcultuur: studenten waarschuwden elkaar als iemand het vergat. Iedereen vond daarna het dragen van een veiligheidsbril en laboratoriumjas heel gewoon.

Een jaar later ging de practicumleiding een andere koers varen. Ze legden de regel nog wel aan het begin van het practicum uit, maar lieten de verantwoordelijkheid vervolgens aan de studenten. Een beetje onder het motto ‘je bent volwassen, dus je ziet maar’. Studenten werden er niet op aangesproken als zij zich niet aan de regel hielden: labbekakkerigheid bij de practicumleiding dus. Binnen no-time droeg niet iedereen meer veiligheidsbrillen en labjassen: ‘labzwanserigheid’ bij de studenten.

Wat is er fout aan wederzijdse discipline?

Hetzelfde gebeurt in bedrijven, daar zoeken werknemers ook vaak de grenzen op. De leiding heeft geen zin in handhaven en laat het toe dat medewerkers regels niet of slecht naleven. Labbekakkerigheid bij de leiding, lapzwanserig gedrag bij de medewerkers. Het resultaat: belabberd.

De leidinggevenden gaan hiermee voorbij aan hun wettelijke verplichting dat zij moeten zorgen voor veilige en gezonde werkomstandigheden. Dat betekent dus ook: grip houden op het gedrag van medewerkers.

Wat is er fout aan discipline aan beide kanten? Beide partijen worden er gelukkiger van, beide partijen weten waar zij aan toe zijn en het geheel leidt tot betere resultaten. Dus niet langer afglijden en soepel zijn, maar weg met de labbekakkerigheid.

Tekst | Wim van Alphen, hoger veiligheidskundige en arbeidshygiënist (PHOV)

Lees meer blogs van Wim van Alphen:

Lees meer over

Wim van Alphen

Wim van Alphen

Hoger veiligheidskundige en arbeidshygiënist

Wim van Alphen is hoger veiligheidskundige, arbeidshygiënist, chemicus en microbioloog. Daarnaast is hij docent aan diverse opleidingen op het gebied van risico-inventarisatie en -evaluatie, gevaarlijke stoffen, PGS15, biologische veiligheid. Hij is auteur van diverse boeken over de risico-inventarisatie en -evaluatie, ongevallen, biologische veiligheid, beroepsziekten en arbeidshygiëne.

Kom niet aan met problemen!

Kom niet aan met problemen!

Weleens meegemaakt dat je iets hebt opgemerkt dat voor grote problemen kan zorgen? En dat degene die je daarop attendeert, reageert met: 'Prima dat je een probleem meldt, maar ik verwacht ook dat je met oplossingen komt'?

Handig overzicht: (veiligheids)gedrag

Handig overzicht: (veiligheids)gedrag

Hoe krijg je medewerkers zover dat ze veilig werken? En hoe zorg je dat dit geen tijdelijke verandering is, maar blijvend effect heeft? In dit handig overzicht staat alles over (veiligheids)gedrag op een rij.

Prof. Dr. Jaap van den Herik: 'Intuïtie is wél in AI te vangen'

Prof. Dr. Jaap van den Herik: 'Intuïtie is wél in AI te vangen'

In 1991 liet Jaap van den Herik de lezers van vakblad Arbo kennismaken met AI, toen nog expertsystemen genoemd. Wat is volgens hem de stand van zaken nu, 33 jaar later? 'Niet de technologie is het probleem, maar het draagvlak bij de mens.'

Duidelijk over gedrag met dit voorbeelddocument gedragscodeVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Duidelijk over gedrag met dit voorbeelddocument gedragscode

Wat tolereer je als organisatie wel of niet als het gaat om gedrag van medewerkers? Gebruik dit voorbeelddocument gedragscode om dat duidelijk te maken.

'Stel als manager nieuwsgierige vragen in plaats van regels op te leggen'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord 'Stel als manager nieuwsgierige vragen in plaats van regels op te...

Nog te vaak staren organisaties zich in hun veiligheidsbeleid blind op de regels, terwijl het werk al jarenlang met succes op een andere manier wordt uitgevoerd. Veiligheidsexpert Robert Jan de Boer noemt dat de kloof tussen Eigenlijk Werk en Ingebeeld Werk. In zijn boek Modern veiligheidsmanagement beveelt De Boer managers aan om juist de praktijk als uitgangspunt te nemen.

De signalerende rol van een vertrouwenspersoon als preventie-adviseurGesponsord
Gesponsord

Gesponsord De signalerende rol van een vertrouwenspersoon als preventie-adviseur

Kampen jouw collega's met problemen, of willen ze gewoon hun verhaal kwijt? Dan kunnen ze terecht bij de vertrouwenspersoon, want die biedt een luisterend oor. Maar wist je dat diezelfde vertrouwenspersoon ook een rol kan spelen bij preventie?

Zo ga je van goede voornemens naar nieuwe gewoontes

Zo ga je van goede voornemens naar nieuwe gewoontes

Bijna 80% van de mensen heeft een goed voornemen aan het begin van een nieuw jaar. Allemaal denken ze dat vol te houden, maar slechts een kwart van hen lukt dat. Bijna de helft vergeet zelfs dat ze een goed voornemen hadden. Hoe maak je van goede voornemens wél nieuwe gewoontes?

Bureau-cratie

Bureau-cratie

Als bureaucratie de overhand krijgt, kan deze de gewone bedrijfsprocessen verstikken. Als we alles precies volgens de bureaucratische regels uitvoeren, met stiptheidsacties, kunnen we de tent wel sluiten.